سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

الحیاة کتابی ۱۲ جلدی است که در آن مباحث مبنایی اسلام به صورت موضوعی با استفاده از دو منبع قرآن و حدیث روایت شده است.

پاسخ به نیاز زمان

«الحیاة» نوشته محمدرضا حکیمی، کتابی است تفصیلی در دوازده جلد که به شرح مباحث اعتقادی و دینی به صورت موضوعی با اتنا به قرآن و احادیث می‌پردازد. این کتاب در ۱۲ جلد و در چهل باب تنظیم شده است. برخی موضوعات این مجلدات عباتند از «شناخت و اصالت آن»، «اصول کلی رسالت انبیاء»، «آیین اقتصادی اسلام». همچنین این کتاب بر موضوعات دیگری نیز همچون خانواده، عدالت اقتصادی در اجتماع و احساس و مسئولیت نیز نظر داشته است.

الحیاة کتابی مرجعی به شمار می‌رود که روایتی تازه در دسته بندیِ موضوعی در آن ارائه شده است.

ایده اصلی کتاب الحیاة نوشته محمدرضا حکیمی از پیش از انقلاب به وجود آمده است. محمد حکیمی، در نامه‌ای که حاصل دوران سردرگمی و یأس از فضای سیاسی سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است، از بردارش محمدرضا حکیمی راهنمایی‌ای طلب می‌کند. محمدرضا حکیمی در پاسخ از کتابی که در دست تألیف دارد سخن می‌گوید و او را به همراهی دعوت می‌کند.

نگارش جلد اول تا ششم کتاب الحیاة از میان پژوهش در منابعی چون بحارالانوار، کافی، وسائل شیعه، تحف العقول، و مستدرک از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۵ زمان می‌برد. تالیف کتاب‌ها تا جلد ششم به صورت گروهی انجام شده، اما از جلد ششم به بعد، بیشترِ کارها توسط محمدرضا حکیمی صورت می‌گیرد.

مولفان الحیاة در صفحات کتاب، این کتاب را دائرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی خوانده‌اند که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می‌کند و انسان‌های سراسر جهان را به پی‌ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می‌خواند.

نگارش کتاب الحیاة در زمانی آغاز شد که جامعه ایرانی تحت تاثیر ایدئولوژی‌های غربی درگیر مباحث متعدد زیادی بوده است. محمد رضا حکیمی و همکاران او در طلب تبیین آیین اسلام دست به نگارش و جمع‌آوری کتابی زدند که در خود پاسخ مبنایی به پرسش‌های گوناگون دوران خود داشته باشد.


منبع: خبرگزاری فارس 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی