سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

محیط علمی و آکادمیک دارای شأن و حرمتی است که باید از سوی اساتید و دانشجویان حفظ شود. وضع برخی قوانین در این زمینه، به حفظ این حرمت‌ها کمک کرده و بستر لازم را برای علم‌اندوزی، پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت‌ها فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، «سینا پرس» با این مقدمه نوشت: جدیدترین قوانین در این زمینه را دانشگاه ام‌آی‌تی در وبسایت خود قرار داده و مانند بقیه‌ دانشگاه‌های امریکا اساتید و کارمندانی را که مسئولیت دانشجویان را دارند، از هر نوع رابطه‌ عاطفی یا جنسی با دانشجویان منع کرده است.

این اقدام را می‌توان تلاشی در جهت کاهش جرایم با وضع قوانین شفاف تلقی کرد؛ به‌خصوص اینکه اگر قوانین رسمی و مدونی در زمینه رابطه استاد - دانشجو وجود نداشته باشد، در محیط دانشگاه شاهد نوعی بی‌نظمی خواهیم بود که می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات مختلف شود.

توجه ویژه استاد به یک دانشجو و حتی در برخی موارد، شکل‌گیری رابطه عاطفی میان استاد و دانشجو می‌تواند باعث ایجاد سوءتفاهم میان سایر دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه شود. شاید این ذهنیت برای سایر دانشجویان ایجاد شود که دانشجوی مورد توجه استاد، از برخی مزیت‌های ناعادلانه مانند عدم نیاز به حضور در کلاس، دریافت آموزش‌های اختصاصی یا کسب نمره بالاتر بهره‌مند می‌شود.

این رفتار از سوی استاد می‌تواند به ایجاد تنش در محیط کلاس یا حتی بروز درگیری‌هایی در خارج از دانشگاه میان دانشجویان منجر شود. این مسأله در عین حال، با تبعات منفی برای استاد همراه بوده و حتی می‌تواند موقعیت شغلی وی را به خطر بیندازد.

هدف از وضع قوانین نسبتا سختگیرانه در این زمینه، در واقع نوعی پیشگیری از بروز مشکلات بعدی در محیط دانشگاه است تا دانشجویان و اساتید فارغ از هرگونه دغدغه ذهنی، بر یادگیری و آموزش متمرکز شوند.

سال گذشته میلادی، دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا ارزیابی گسترده‌ای را در زمینه وضع قانون ممنوع کردن رابطه عاطفی میان استاد و دانشجو آغاز کرد. این تصمیم پس از اخراج استیون گالووی (Steven Galloway)، استاد سابق این دانشگاه در سال 2016 به دلیل سوء رفتار و مشکلات اخلاقی اتخاذ شد.

اتحادیه دانشجویان کبک کانادا متشکل از 72 هزار دانشجو نیز پیشنهاد ممنوع‌شدن روابط استاد و دانشجو را به عنوان بخشی از تلاش برای مقابله با خشونت جنسی ارائه کردند.

برخی از دانشگاه‌های مهم آمریکا از جمله هاروارد، ییل و کنتیکت، قوانینی مبنی بر ممنوعیت برقراری روابط عاطفی یا جنسی میان استاد و دانشجو وضع کرده‌اند.

دانشگاه کمبریج انگلیس هم در اواخر سال 2017 قانون جدیدی را تصویب کرد که براساس آن، اساتید دانشگاه ملزم به اعلام داشتن هرگونه رابطه با دانشجویان می‌شوند. در این شرایط، حضور دانشجو در کلاس درس استاد مورد نظر ممنوع خواهد بود.

ام‌آی‌تی هم مانند بقیه‌ دانشگاه‌های آمریکا اساتید و کارمندانی را که مسئولیت دانشجویان را دارند، از هر نوع رابطه‌ عاطفی یا جنسی با دانشجویان منع می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی