سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

نگرانی که برای برخی جوانان وجود دارد عدم پیدا کردن فردی مناسب برای ازدواج است، عده‌ای نگران بالا رفتن سن‌شان هستند و می‌ترسند که دیگر نتوانند فرد مناسبشان‌را پیدا کنند، فرهنگ می‌گوید: «اگر می‌خواهید یک نفر خوب وارد زندگی‌تان شود، خوبی‌ها را زندگی کنید. کمی رفتارها و ارتباط‌ها را درست کنید، آدم‌های جدید وارد زندگی شما می‌شوند. از طرف دیگر در هر زمنیه‌ای که دوست دارید گرهی از زندگی تان باز شود در همان زمینه بروید گرهی از کار دیگران باز کنید.»

به گزارش خبرنگار عطنا، سال‌های تحصیل در دانشگاه سال‌هایی است که بنا بر عرف دختران و پسران دانشجو به سن ازدواج رسیده‌اند و حتی برای عده زیادی از آنها ازدواج یک دغدغه مهم و اساسی است اما تشکیل خانواده در این سال‌های به یکی از مسائل مهم اجتماعی کشور تبدیل شده به طوری که از یک طرف بالا رفتن سن ازدواج و از طرف دیگر افزایش آمارهای طلاق نشان می‌دهد که باید کارهای اساسی در این زمینه انجام داد. «عاشق اگر شدم۲» عنوان نشستی بود که با حضور شاهین فرهنگ، روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی، روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به بحث ازدواج پرداخت.

فرهنگ در ابتدای سخنرانی خود به بحث طلاق اشاره کرد، به عقیده او به دلیل آمار طلاق در ایران بالا است، :«نخست اینکه ما درست انتخاب نمی کنیم، کسی را به عنوان شریک زندگی انتخاب می کنیم که او برای ما و ما برای او ساخته نشدیم. دوم اینکه درست کنار هم زندگی نمی‌کنیم ،زندگی مشترک را یاد نگرفته‌ایم و از روز اول به همدیگر لطمه و صدمه می زنیم.»

چرا باید ازدواج کرد؟ « اگر قرار باشد به بالای کوهی برویم و بخواهیم چندین ماه در آنجا بمانیم بهتر است دو نفره برویم یا تنها؟ پاسخش دو نفره است. اگر تنها برویم احتمال خطا در تشخیص مسیر وجود دارد. وقتی دو نفریم دو نگاه  و دو تخمین وجود دارد پس  احتمال خطا کمتر است. زمانی که تنهایی می‌روید خسته می‌شوید و ممکن است در مسیر پشیمان شوید اما وقتی دو نفره می روید خستگی ندارید و در زمان انصراف یکی، دیگری انگیزه می دهد. دو نفره باشید به هم کمک می‌کنید، مراقب هم هستید. ما آمدیم این دنیا که چکار کنیم؟ ما آمدیم ثابت کنیم انسان هستیم. آمدیم هنرنمایی کنیم و برای این کار باید از کوه‌هایی بالا برویم، گره‌هایی را باز کنیم ما آمدیم در این عالم نقش آفرینی کنیم و همانطور که گفتم اوج گرفتن دو نفری بهتر است. ازدواج کاری می کند تا بال پرواز پیدا کنیم. ما ازدواج می کنیم چون آمدیم در این دنیا قد بکشیم.»

اما آیا همه باید ازدواج کنند؟ «ازدواج یک قانون و قاعده کلی است و همه باید ازدواج کنند البته ممکن است بخش کوچکی هم باشند که به دلیل شرایط روحی و روانی و… از این قاعده مستثنی باشند.»

فرهنگ همچنین می‌گوید در ازدواج عشق لازم نیست، «یکی از معیارهای ازدواج به دل نشستن است، عشق برای ازدواج یک سم است چون وقتی عاشق می‌شوید خودتان را تمام قد برای او هزینه می‌کنید و وقتی ازدواج می‌کنید دیگر این احساسات وجود ندارد.»

چطور می‌توان انتخاب درستی داشت؟

پس از این مقدمه کوتاه نشست با پرسش و پاسخ ادامه یافت، دانشجویی سوال کرد اگر دختری به پسری علاقه‌مند شود اما شرم و حیا مانعش شود چکار باید انجام دهد، فرهنگ در پاسخ گفت: «دختران عین پسران حق انتخاب دارند، برای نمونه حضرت خدیجه حضرت محمد را انتخاب کرد. اگر به کسی علاقه‌مند شدید خودتان مستقیم وارد عمل نشوید بلکه با یک واسطه پیش بروید.»

دانشجوی دیگری از تفاوت اعتقادات زوج و مشکلاتی که در زندگی مشترک برای آنها ممکن است پیش بیاید سوال کرد، فرهنگ در پاسخ به این سوال گفت که چارچوب‌های اعتقادی می‌تواند باعث مشکلات بزرگی شود، «مسائل اعتقادی در آینده یک زندگی مشترک، تربیت فرزندان و ارتباطات اجتماعی زوجین می‌تواند مشکل آفرین باشد، حتی اگر زوجین در این مورد به هم نزدیک باشند اما خانواده‌ها تفاوت‌هایی در چارچوب‌های اعتقادی‌شان باشد نیز ممکن است زندگی مشترک‌شان به مشکل بر بخورد و در مواردی این ازدواج‌ها صحیح نیست و پر از تنش خواهد بود.»

در ادامه نشست بحث به مراسم خواستگاری رسید، این روانشناس معتقد است که نباید در مراسم خواستگاری سوال‌های مستقیم خواستگاری پرسیده شود« بهتر است سوال‌های غیر مستقیم پرسیده شود، سوال های مستقیمی که پاسخ آن بله یا خیر است ارزشی ندارند سوال هایی بپرسید که پاسخ آنها توصیفی باشد.»

آیا همه چیز را در مراسم خواستگاری بگوییم؟ به گفته فرهنگ صادق باشید اما ساده نباشید راز و رمزهای زندگی خانوادگی خودتان را به شریک زندگی تان نگویید، «همه چیز را نگویید. البته یک سری مسائلی که مهم است را بگویید. حتی نیازی نیست که طرفین رابطه قبلی خودشان را در زمان ازدواج ابراز کنند. اسلام نیز می‌گوید حق ندارید خطاهایی را که کردید بگویید البته اگر فکر می‌کنید که در تحقیقات رابطه قبلی شما مشخص خواهد شد در خواستگاری بگویید.»

یکی از مشکلاتی که جوانان به ویژه در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند علاقه یک طرفه است، اما اگر در ازدواج عشق بین زوجین یک طرف باشد چه خواهد شد؟ «ازدواجی موفق است که خواسته و کشش دو طرفه باشد در غیر این صورت زندگی موفقی را تجربه نخواهید کرد پس برای ازدواجی که عشق آن یک طرفه است اصرار نکنید. کسی نمی تواند عشق خود را به دیگری تحمیل کند.»

از دیگر سوالاتی که دانشجویان در این جلسه پرسیدند این بود که اگر یکی از طرفین مشکلاتی داشته باشد می‌توان به قصد اینکه او تغییر کرد ازدواج کنیم؟ فرهنگ در پاسخ به این سوال با تأکید بر اینکه به قصد تغییر با کسی ازدواج نکنید، گفت: «شاید امیدهایی که برای تغییر طرف مقابل داریم به نتیجه نرسد. اگر این تغییر صورت نگیرد زندگی متلاشی خواهد شد. در همان ابتدا اگر می‌توانید با طرف مقابل‌تان با همانی که در آن زمان است ازدواج کنید ادامه دهید در غیر این صورت ازدواج نکنید.»

اختلاف سنی موضوع دیگری بود که این کارشناس مسائل اجتماعی به آن اشاره کرد، او با بیان اینکه اگر همه شرایط ازدواج فراهم باشد پایه سن ازدواج برای دختران ۱۸ و برای پسران ۲۳ سال است،« کمتر از این سن را برای ازدواج توصیه نمی‌کنیم. مبنای علمی اختلاف سن دختر و پسر در ازدواج سن دختران است؛ اگر دختر در ۱۸ سالگی ازدواج کند بین ۵ تا ۶ است. هر چه سن دختر بالاتر می‌رود اختلاف سنی کاهش می‌یابد و وقتی سن دختر به ۳۰ سال رسید اختلاف سنی نیاز نیست.»

به گفته فرهنگ تحقیقات و آمار نشان می‌دهد غالب ازدواج‌هایی که سن دختران بیشتر بوده محکوم به شکست و طلاق بوده است، «دلیل این امر به این خاطر است که از طرفی دختران ۶ سال زودتر به بلوغ جنسی می‌رسند به همین میزان زودتر از پسران به بلوغ عقلی می‌رسند وقتی دختر ۵ تا ۶ کوچک‌تر از پسر باشد زمان ازدواج تقریبا از نظر عقلی با پسر برابر است  اما زمانی که سن دختر بیشتر باشد، از نظر عقلی دختر بالاتر از پسر است به همین دلیل مشکلاتی به وجود می‌آید.»

نگرانی که برای برخی جوانان وجود دارد عدم پیدا کردن فردی مناسب برای ازدواج است، عده‌ای نگران بالا رفتن سن‌شان هستند و می‌ترسند که دیگر نتوانند فرد مناسبشان‌را پیدا کنند، فرهنگ می‌گوید: «اگر می‌خواهید یک نفر خوب وارد زندگی‌تان شود، خوبی‌ها را زندگی کنید. کمی رفتارها و ارتباط‌ها را درست کنید، آدم‌های جدید وارد زندگی شما می‌شوند. از طرف دیگر در هر زمنیه‌ای که دوست دارید گرهی از زندگی تان باز شود در همان زمینه بروید گرهی از کار دیگران باز کنید.»

متأسفانه معضل دیگری که چند سالی است گریبان‌گیر جامعه شده است ارتباط همزمان با چند نفر است، «اگر با کسی ارتباط دارید برای ازدواج با نفر دوم ارتباط برقرار نکنید چون اولا به نفر اول خیانت می‌کنید. در ثانی به نفر دوم خیانت می‌کنید و سوم اینکه دچار تضاد و تعارض به دلیل مقایسه بین این دو نفر می‌شوید.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی