سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: والدین ما معمولاً رویه‌های باثبات در تعلیم و تربیت فرزندانشان ندارند و این موضوع منجر به تشدید اختلالات روانی در نوجوانان می‌شود.

سعید حسن‌زاده در گفتگو با خبرگزاری آنا در خصوص اختلالات روانی در دوره نوجوانی در کشور اظهار کرد: قبل از انجام هر اقدامی، بحث سبب‌شناسی یا علت‌شناسی از هر چیزی مهم‌تر است و آنچه تحت عنوان اختلالات روان‌شناختی در این دوره به آن اشاره می‌کنیم شامل عوامل مختلف و دارای گستره وسیعی است.

 این روانشناس افزود: در یک طبقه‌بندی، این اختلالات شامل فاکتورهای زیستی، روانی و اجتماعی است و در بحث زیستی، عواملی همچون ژنتیک و تغذیه بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در صحبت از تغذیه، فقر تغذیه به‌ویژه مصرف پروتئین‌ها و لبنیات‌ها مطرح است که در سال‌های اول زندگی نقش مهمی در رشد و تحول یک سیستم عصبی به‌هنجار ایفا می‌کند و متأسفانه سرانه مصرف آن در کشور با استانداردها فاصله دارد.

 این روانشناس در کنار این عوامل زیستی، به آلودگی‌های زیست محیطی اشاره و در ادامه سخن از مسائل خانوادگی به میان آورد و گفت: خانواده در زمره آن دسته از عواملی است که هم می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات روان‌شناختی در کودکان و نوجوانان شود و هم می‌تواند از آن پیشگیری کند.

وی اذعان کرد: تعارضات زناشویی و آموزش شیوه‌های اصولی، علمی و کاربردی فرزندپروری نقش بسیار مؤثری در ایجاد اختلالات روانی نوجوانان دارند و با توجه به این که والدین ما معمولاً رویه‌های باثبات و منظم در تعلیم و تربیت فرزندان‌شان ندارند، تشدید این پدیده امری اجتناب پذیر است.

حسن‌زاده در ادامه سخن از سیستم‌ها و نظام‌های اجتماعی مختلف از جمله آموزش و پرورش به میان آورد و تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور و شاخص‌های آن از جمله رقابت‌های تحصیلی و کنکور به‌گونه‌ای طراحی و شکل گرفته که بیش از آن که محیطی آرامش بخش را فراهم کند، ایجادکننده یک محیط پر استرس برای کودک و نوجوان است.

این روانشناس حوزه اختلالات ارتباطی و رفتاری با اشاره تأثیر روابط اجتماعی در بروز اختلالات روانی نیز گفت:  برخی استانداردها در جامعه و گروه‌های اجتماعی به ویژه همسالان می‌تواند باعث ایجاد استاندارد و ارزش‌هایی شود که به طور واقع ارزش نیستند و بحث زیبایی، از آن جمله است که سطح انتظاری را به نوجوان منتقل می‌کند که اصلاً منطبق با سطح انتظار جامعه نیست و خود عاملی برای تجربه نوعی استرس است.

وی خاطرنشان کرد: جوامعی که در آنها فقر بیشتر است، میزان و شیوع اختلالات روانشناختی در دوره نوجوانی افزایش پیدا می‌کند و همه این مسائل باعث می‌شود آن چیزی را که تحت عنوان عزت‌نفس و یا کارآمدی مطرح می‌کنیم، در دوره نوجوانی می‌تواند به‌عنوان یک عامل محرک برای پیشرفت نوجوان منجر شود بالعکس عمل کرده و به‌عنوان یک محرک جانبی، تنزل را تسریع می‌کند و عملکرد فرد را در بخش‌های مختلف همچون آموزشی، اجتماعی، شغلی و یا حرفه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حسن زاده در پایان گفت: با توجه به موضوعات مطرح‌شده، بحث بهداشت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است و همچون سایر مسائل اجتماعی نیازمند یک رویکرد جامع و چندعاملی است و نباید نگاه کوتاه‌مدت به آن داشت و پس از مناسبت‌های مرتبط همچون هفته ملی سلامت نوجوانان و مدارس به بوته فراموشی سپرده شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی