سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

خودمراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت بسیار حایز اهمیت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی همایش، دکتر مریم صابری دبیر اجرایی هفتمین همایش و چهارمین جشنواره خودمراقبتی افزود: این همایش دوم مرداد به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصادف با «روز جهانی خود مراقبتی» (که از سال ۲۰۱۱ در بسیاری از کشور‌های جهان در روز ۲۴ جولای برگزار می‌شود)، اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: آفریقای جنوبی، آمریکا، انگلیس، برزیل، مکزیک، نپال، ویتنام و ... از جمله کشور‌هایی هستند که روز جهانی خود مراقبتی در آن‌ها برگزار می‌شود. کشور ما نیز از سال ۱۳۹۱ و به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این حوزه ورود و با برگزاری نشست ملی و سپس همایش و جشنواره کوشش کرده است هر ساله جنبه‌های مختلف خود مراقبتی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.
دبیر اجرایی هفتمین همایش و چهارمین جشنواره خود مراقبتی تأکید کرد: خود مراقبتی با خود درمانی متفاوت است و در واقع خود درمانی، تصمیمی خودسرانه و بدون اطلاعات کافی (مانند استفاده نابجا از دارو) جهت درمان است؛ بنابراین نباید خود مراقبتی را خود درمانی تلقی کرد.
صابری ادامه داد: خود مراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی، گروهی و جمعی است. در خود مراقبتی فردی، شخص می‌کوشد با بهره گیری از دانش، توانایی و مهارت، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری و یا پیش از بیماری اقدام کند. به طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلا به بیماری‌های شایع همچون قند و فشار خون پیشگیری می‌کند و یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی، روند پیشرفت بیماری را کنترل پذیر می‌کند.
وی افزود: در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه‌های همسان و مشارکت در خود مراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خود مراقبتی بهره مند می‌شوند. در خود مراقبتی جمعی افراد به صورت گروه‌های بزرگتر در یک اداره، سازمان دولتی یا غیر دولتی و شورا‌های حامی سلامت به مقوله خودمراقبتی می‌پردازند.
دبیر اجرایی هفتمین همایش و چهارمین جشنواره خود مراقبتی خاطر نشان کرد: امروزه با استفاده از نرم افزار‌های کاربردی (اپلیکیشن) و فضا‌های مجازی می‌توان نسبت به آموزش در حوزه خودمراقبتی اقدام کرد بر همین اساس یکی از انواع آثاری که افراد می‌توانند در این جشنواره ارائه دهند آثار دیجیتالی است. در زمینه آموزش و اهمیت فضای مجازی نیز از صاحب نظران این حوزه دعوت شده و سخنرانی‌هایی در این زمینه در همایش و جشنواره خواهیم داشت.
صابری با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خودمراقبتی گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت به عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه شناخته می‌شوند و نقش بالقوه بسیار مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش به بیمار و خود مراقبتی دارند.
دبیر اجرایی هفتمین همایش و چهارمین جشنواره خود مراقبتی خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت سازی برای اجرای خود مراقبتی اقدامی مؤثر در حل چالش‌های نظام سلامت است. چالش‌هایی مانند: چهره‌های جدید اعتیاد، تغییر الگوی ایدز، مشکلات زیست‌محیطی، همه گیری بیماری‌های سرطان، دیابت و فشارخون، شهرنشینی بی‌ضابطه، سوانح و حوادث و بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله مسائلی است که از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی می‌توان در جهت رفع و یا پیشگیری از آن‌ها اقدام کرد.
صابری در پایان با اشاره به کلامی از خداوند متعال که فرموده اند، «سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند مگر آن که خود بخواهد» گفت: خودمراقبتی تبلور خواستن و توانستن برای انتخاب سرنوشتی سالم است.
هفتمین همایش و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی چهارشنبه دوم مرداد «مصادف با روز جهانی خودمراقبتی» در مجتمع بیمارستانی امام خمینی در تالار امام خمینی برگزار می‌شود. جدیدترین دستاورد‌ها و مباحث علمی در حوزه خودمراقبتی با حضور استادان و صاحب نظران برجسته در این همابش مورد بحث قرار خواهد گرفت.
خود آگاهی، سواد سلامت و راهنما‌های خودمراقبتی، آموزش به بیمار، آموزش سلامت و خودمراقبتی در رسانه و فضای مجازی، خود مراقبتی و سلامت روان، خود مراقبتی و سلامت معنوی، خود مراقبتی و سلامت اجتماعی همچنین موانع و تسهیل گر‌های اجرای خود مراقبتی، اقتصاد سلامت و سیاست‌گذاری در خود مراقبتی، خودمراقبتی در حوادث و بلایا و نقش سازمان‌های مردم نهاد در خودمراقبتی و آموزش بیمار از جمله محور‌های این همایش می‌باشد. همچنین آثار مورد پذیرش در بخش جشنواره شامل آثار مکتوب، آثار دیداری و شنیداری، هنر‌های تجسمی، تولیدات هنری و آثار دیجیتالی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی