سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر پرورش اجتماعی و با اعتماد به نفس کودکان، راهکارهایی را در این زمینه ارایه داد.
دکتر سید علی مرعشی در گفت و گو با ایرنا افزود: اعتماد به نفس با عزت نفس متفاوت است هرچند با آن بی ارتباط نیست عزت نفس به معنای آن است که انسان به طور کلی برای خودش ارزش قایل باشد و خود را حقیر و بی مصرف نداند.
وی با بیان اینکه اعتماد به نفس باور به توانایی خود در یک کار مشخص است گفت: به عنوان مثال ممکن است یک نفر در رانندگی اعتماد به نفس بالا داشته باشد اما در کار سخنرانی یا خیاطی اعتماد به نفس او پایین باشد.
مرعشی ادامه داد: عزت نفس یک سازه روانشناسی مرکزی است که تعیین کننده خیلی از جهت گیری ها و رفتارهای فرد و حتی سلامت روانی در آینده خواهد بود.
این پزشک و متخصص روانشناسی بیان کرد: برای افزایش عزت نفس کودکان باید از تحقیر آنها اجتناب کرد؛ کتک زدن، توهین، پرخاش کلامی، تمسخر، کشمکش کلامی، طرد،گفتن اینکه دوستت
ندارم یا دیگر مادرت نیستم، سرکوفت دیگران را به کودک زدن، مقایسه، طعنه، امر و نهی بیش ازحد
،کنترل شدید و غیرضروری کودکان و امثال آن، به شدت به عزت نفس کودکان صدمه می زند.
وی بیان کرد: عزت نفس پایین در آینده سبب سوءرفتار، پرخاشگری، رفتار متکبرانه و زورگویانه، مردم آزاری، مجیزگویی، قانون شکنی و صدماتی مانند افسردگی و اضطراب خواهد شد.
مرعشی افزود: به جای رفتارهای یاد شده والدین باید همواره مهربانی پیشه کنند و در مواقعی که
لازم است بدون پرخاشگری فقط قاطعیت به خرج دهند و در صورت نافرمانی با حفظ لحن مهربان از کودک امتیازاتی را سلب کنند؛ این روش را فرزندپروری مقتدرانه می گویند که در آن خشونت جایی
ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: اما برای اینکه اعتماد به نفس کودکان در هر کار خاصی افزایش یابد لازم است در آن کار به میزان کافی به کودک آزادی داده شود، کنترل او بیشتر نامحسوس باشد، موفقیت های حتی کوچک او دیده شوند، تشویق شود، و خطاهای جزیی بزرگ نشوند.
وی گفت: به عنوان مثال برای اینکه اعتماد به نفس تحصیلی کودکان بالا رود نباید مادر به هنگام انجام تکالیف مرتب کنار کودک بنشیند و او را کنترل کند بلکه باید برای او مقداری از تکلیف را معین کند و او را ترک کند سپس برگردد و کار او را چک کند.
مرعشی ادامه داد: در صورت خوب انجام شدن تکالیف،کودک را تشویق کند و اگر اشکال داشت ابتدا
نقاط قوت را بگوید و سپس از کودک بخواهد که اشکالات را برطرف کند.
این پزشک و متخصص روانشناسی افزود: در صورت انجام ندادن تکالیف به او فرصت مجدد بدهد و یا در قالب یک بازی او را به انجام تکلیف سوق دهد.
وی بیان کرد: همچنین برای بالابردن اعتماد به نفس کودکان سپردن کارهایی به آنها که در حد توان آنهاست مفید است و در صورت موفقیت باید تشویق شوند.
مرعشی گفت: تشویق کلامی مانند عالی بود ، موفق شدی ، به تو افتخار می کنم، نقش مهمی دارند و البته از افراط در تشویق نیز باید اجتناب کرد چرا که ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: خصلت خجالتی بودن کودکان یکی از ثابت تربن خصلت های شخصیتی است که به آسانی تغییر نمی کند؛ برای تغییر آن لازم است زمان طولانی سپری شود و کودک به تدریج و از مقدار کم در معرض تعاملات اجتماعی قرار گیرد تا بتواند به مرور مهارت های اجتماعی را فرابگیرد.
وی افزود:کنترل بیش از حدی که والدین کمالگرا اعمال می کنند از موانع اجتماعی شدن کودکان است به همین دلیل کودکان روستایی در محیط خود کمتر خجالتی هستند چون بیشتر برای امور عادی آزاد بوده اند و زیر مراقبت شدید نبوده اند.
مرعشی گفت: مراقبت لازم است اما باید محدود به امور مهم و نه موضوعات جزیی و روزمره باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی