سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک
CPRT یا Child-Parent Relationship Therapy (درمان رابطه والد-کودک) یک مداخله مشاوره والد-کودک مبتنی بر شواهد است که بر اساس نظریه بازی درمانی کودک محور (CCPT) و اصول رشد و دلبستگی کودک طراحی شده است.
در این رویکرد به مادران مهارت‌ها و نگرش‌های CCPT آموزش داده می‌شود تا بتوانند آنها را در بازی با فرزندانشان به کار ببرند.

CPRT (Child-Parent Relationship Therapy) یا درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک، نوعی بازی درمانی است که به والدین کمک می کند تا روابط مثبت و پایداری با فرزندان خود ایجاد کنند.

CPRT بر اساس این واقعیت استوار است که بازی برای کودکان یک زبان طبیعی است و به آنها کمک می کند تا احساسات و نیازهای خود را بیان کنند. در این روش، والدین آموزش می بینند تا در زمان مشخصی با کودک بازی کنند و به او اجازه دهند که بازی را هدایت کند

اصول اصلی CPRT عبارتند از:
1. بازی در زمان مشخص و در مکان مشخصی غیر از اتاق کودک انجام می شود.
2. اسباب بازی های مورد علاقه کودک انتخاب می شوند.
3. بازی فقط 30 دقیقه طول می کشد.
4. از یک زیرانداز در مکانی تقریباً خالی از وسایل استفاده می شود.

CPRT به والدین این قدرت را می دهد تا تغییرات پایداری در روابط خود با فرزندشان ایجاد کنند و به ویژه برای کودکان 4 تا 9 ساله مفید است.

CPRT میتواند ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای باشد که در آن به مادران آموزش داده می‌شود چگونه با استفاده از بازی، ارتباط همدلانه و پذیرشی با کودکان خود برقرار کنند.
این رویکرد برای کودکان ۴ تا ۹ ساله طراحی شده و هدف آن بهبود روابط مادر-کودک و کاهش مشکلات رفتاری کودکان است

 به گزارش میگنا رسانه تاب آوری و سلامت روان ایران مطالعات نشان داده‌اند CPRT اثربخشی قابل توجهی در افزایش پذیرش والدینی مادران و کاهش رفتارهای مخل کودکان دارد. همچنین این رویکرد باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به ADHD می‌شود.
  CPRT یک روش منحصر به فرد برای بهبود روابط والد-کودک و سلامت روانی کودکان است.


درمان رابطه کودک و والدین یک مداخله قدرتمند است که پیوندهای خانوادگی، هوش عاطفی و مهارت‌های والدین را تقویت می‌کند
درمان رابطه کودک و والدین (CPRT) یک برنامه درمانی مبتنی بر بازی برای کودکان خردسال 3 تا 8 ساله است که با نگرانی های رفتاری، عاطفی، اجتماعی و دلبستگی همراه است. هدف CPRT تقویت کیفیت پیوند دلبستگی والد-کودک به عنوان ابزاری برای کاهش مشکلات رفتاری کودک و استرس در رابطه والد-کودک است
مطالعات نشان داده است که درمان رابطه کودک و والدین (CPRT) تاب آوری را در خانواده ها افزایش می دهد.
CPRT به والدین و کودکان کمک می‌کند تا ارتباطات بازتر و همدلانه‌تری ایجاد کنند و به آنها اجازه می‌دهد دیدگاه‌های یکدیگر را بهتر درک کنند.
این امر پیوند والدین و فرزند را تقویت می کند و محیط حمایتی بیشتری را ایجاد می کند.
CPRT به والدین راهبردهایی می آموزد تا به فرزندانشان کمک کند تا احساسات خود را به روش های سالم بیان و تنظیم کنند. این کودکان را با مهارت های مهم مقابله ای مجهز می کند که تاب آوری را ایجاد می کند.
با ارائه تکنیک های فرزندپروری موثر به والدین، CPRT اعتماد به نفس و شایستگی آنها را افزایش می دهد که به طور مثبت بر احساس امنیت و رفاه کودک تأثیر می گذارد.

CPRT بر پرورش رابطه والد-کودک تمرکز دارد که منجر به دلبستگی ایمن تر می شود که یک پیش بینی کننده کلیدی تاب آوری در کودکان است.

مطالعات نشان می‌دهند که CPRT می‌تواند رفتارهای مخرب در کودکان را کاهش دهد و پویایی خانوادگی با ثبات‌تر و هماهنگ‌تری ایجاد کند.

درمان رابطه کودک و والدین یک مداخله قدرتمند است که پیوندهای خانوادگی، هوش عاطفی و مهارت‌های والدین را تقویت می‌کند - که همگی برای ایجاد تاب آوری و انعطاف پذیری در والدین و فرزندان ضروری هستند.

با پرورش این نتایج مثبت، CPRT به خانواده ها کمک می کند تا چالش های زندگی را با سهولت و سازگاری بیشتر پشت سر بگذارند. بین تعامل والد-فرزند و احساس امنیت و طرحواره استحقاق به واسطه نقش میانجی تاب‌آوری با سازگاری دانش آموزان اثر غیرمستقیم و معنادار وجود دارد ( جوانمرد و همکاران ، 1402).

بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطهٔ والد-کودک و برنامهٔ مدیریت والدین در کاهش نشانگان اختلال نافرمانی مقابله‌ای (۰٫۰۰۱>p) و افزایش مؤلفه‌های تاب‌آوری شامل خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی، همدلی، مسئولیت‌پذیری و کل تاب‌آوری مؤثر بودند( تاتلاری و همکاران، 1402).

درمان رابطه کودک و والدین (CPRT) یک برنامه درمانی مبتنی بر بازی برای کودکان خردسال 3 تا 8 ساله است که با نگرانی های رفتاری، عاطفی، اجتماعی و دلبستگی همراه است. هدف CPRT تقویت کیفیت پیوند دلبستگی والد-کودک به عنوان ابزاری برای کاهش مشکلات رفتاری کودک و استرس در رابطه والد-کودک است

در CPRT، به والدین مهارت‌های خاصی آموزش داده می‌شود که بر تقویت دلبستگی ایمن با فرزندشان تمرکز می‌کند و به والدین کمک می‌کند تا با نیازهای اساسی فرزندشان هماهنگ شوند و به آنها پاسخ دهند. والدین همچنین یاد می گیرند که به طور موثر رفتار نادرست فرزند خود را محدود کنند و در عین حال همدلی و احترام را نشان دهند.

CPRT معمولاً در 10 جلسه گروهی 2 ساعته هفتگی با 5 تا 8 والدین انجام می شود
تحقیقات نشان می‌دهد که CPRT در کاهش مشکلات رفتاری کودکان، کاهش استرس والدین، بهبود شیوه‌های فرزندپروری مثبت و تقویت عملکرد خانواده مؤثر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی