نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افراد در هنگام تجربه‌ی اضطراب در سمت راست مغزشان فعالیت بیشتری دارند که باعث می‌شود در یک مسیر متمایل به چپ راه بروند.

پژوهشگران دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه «کنت» برای اولین بار ارتباط میان فعالیت دو نیمکره‌ی مغز را با تغییرات جانبی در مسیرهای راه‌رفتن افراد بررسی کردند. در این پژوهش که با هدف بررسی دلیل تخصیص نامساوی توجه افراد به قسمت‌های مختلف در فضا انجام شد، از افراد خواسته شد که در یک اتاق با چشم بسته در طول یک خط مستقیم به سمت هدفی که قبلاً دیده بودند راه بروند.

محققان شواهدی پیدا کردند که افرادی که از بروز احساسات درونی‌شان جلوگیری می‌کردند و یا اضطراب داشتند، در هنگام راه‌رفتن با چشم بسته به سمت چپ متمایل می‌شدند که این امر نشان‌دهنده‌ی فعالیت بیشتر در نیمکره‌ی راست مغز است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نیمکره‌های مغز با سیستم‌های انگیزشی متفاوتی کار می‌کنند. این سیستم‌ها در سمت راست با بازدارندگی احساسی ارتباط دارند و منجر به منحرف‌شدن به سمت چپ در هنگام راه‌رفتن می‌شوند.

این اولین بار است که محققان پیوند مشخصی بین بازدارندگی احساسی و فعالیت سمت راست مغز پیدا کرده‌اند. یافته‌ها شاید بر طرز عمل اختلالی با عنوان «غفلت یک‌جانبه» (Unilateral Neglect) دلالت داشته باشند. غفلت یک‌جانبه وضعیتی است که از ضعف آگاهی فرد نسبت به یک طرف فضا ناشی می‌شود. خلاصه این‌که در افرادی که از غفلت سمت راست رنج می‌برند، مداخلات کاهش اضطراب می‌تواند پاسخگو باشد.


منبع: سپیده دانایی