سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

انصاف مستلزم استدلال و قضاوت است

انصاف یک ظرفیت قضاوت شناختی است

یکی از مهمترین فضیلت‌های اخلاقی انصاف است. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که بطور نسبی انصاف وجود نداشته باشد. قطعاً بسیار سخت خواهد بود.

انصاف زمانی است که با همه یکسان رفتار شود و هیچ‌کس به هیچ دلیلی اعم از نژاد، زبان، فرهنگ و قومیت و ... کنار گذاشته نشود.

انصاف یک ظرفیت قضاوت شناختی است که مستلزم استدلال و قضاوت است انصاف زمانی است که با همه یکسان رفتار شود و هیچ‌کس به هیچ دلیلی اعم از نژاد، زبان، فرهنگ و قومیت و ... کنار گذاشته نشود. 


در جامعه‌ای که انصاف وجود نداشته باشد یکی موافق است و دیگری ناموافق، مردم از یکدیگر ناراحت می‌شوند، به درستی کار نمی‌کنند، امنیت ندارند و تمایلی به زندگی با یکدیگر ندارند.

 به گزارش میگنا سارا حق‌بین مترجم و نویسنده باشگاه تاب آوری در ادامه این مطلب آورده است زمان‌های زیادی در تاریخ وجود داشته که همه چیز منصفانه نبوده، اما بودند افرادی که برای آنچه که فکر می‌کردند منصفانه است، ایستادند و به ایجاد یک تفاوت بزرگ کمک کردند؛ مانند: مارتین لوترکینگ و آبراهام لینکلن. آنها کمک کردند تا جهان به مکانی بهتر تبدیل شود.

انصاف یعنی با مردم عادلانه رفتار کنید و اجازه ندهید احساسات شخصی شما تصمیمات شما را در مورد دیگران دچار سوگیری کند. شما معتقدید که باید فرصت‌های برابر برای همه وجود داشته باشد. انصاف یک ظرفیت قضاوت شناختی است که مستلزم استدلال و قضاوت است و شامل دو نوع استدلال است:

استدلال عدالت محور که بر منطق و سنجیدن اصول برای تعیین حقوق و مسئولیت‌های اخلاقی تأکید دارد.
استدلال مراقبتی که شامل همدلی و شفقت است یعنی توانایی قراردادن خود به جای دیگران.

    خوشبختانه انصاف صفتی است که با تلاش و نیت فعال کسب می‌شود. در واقع انصاف یک عمل عمدی است و نه تصادفی.


    ویژگی‌های افراد منصف:

    آن‌ها مسئول اعمال خود هستند. آن‌ها می‌دانند که انسان هستند و اشتباه خواهند کرد. یک فرد منصف مسئولیت اعمال خود را بر عهده می‌گیرد و برای رفع مشکل تلاش می‌کند و از مسئولیت شانه خالی نمی‌کند.

       

      برای عینی و منطقی بودن تلاش می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند از نقطه‌ای بی‌طرفانه به مشکلات برسند تا ببینند حقیقت چیست.

         

        صداقت را تمرین می‌کنند. آنها از دروغ گفتن پرهیز می‌کنند و حقیقت را برای مطابقت با برنامه کاری خود تحریف نمی‌کنند. کار درست را انجام می‌دهند و از دیگران سوء استفاده نمی‌کنند.

           

          آنها برای بی‌طرفی تلاش می کنند. فرد منصف می‌داند که باید با همه یکسان رفتار کند. بنابراین سعی می‌کنند قبل از قضاوت یک مشکل را از زوایای مختلف ببینند.

             

            از روح و حرف قوانین پیروی می‌کنند. روح قوانین جایی است که افراد ناعادل سعی می‌کنند به خود برتری دهند. افراد منصف این کار را نمی‌کنند.

               

              ایثارگر هستند. یک فرد منصف برای سود بردن دیگران تلاش می‌کند و در عین حال مطمئن می‌شود که نیازهای خودش نیز برآورده می‌شود.

                 

                سخت کار می‌کنند و کمک می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که با انجام ندادن کارشان، آن کار را به شخص دیگری واگذار می‌کنند. بی‌انصافی است که وظیفه خود را به دیگری واگذار کنیم در حالی‌که ممکن است او خود وظایفی داشته باشد.

                   

                  آنچه را به دست نیاورده‌اند، نمی‌پذیرند. یک فرد منصف اعتباری را که بدست نیاورده یا پاداشی را که صادقانه به او داده نمی‌شود، نمی‌پذیرد.

                     

                    تلاش می‌کنند بردبار و همدل باشند. بردبار بودن یعنی پذیرفتن افراد دیگر حتی زمانی‌که با آن‌ها مخالف هستید. همدلی این است که سعی کنید خود را به جای دیگران بگذارید تا بهتر بتوانید احساس او را درک کنید. این‌ها همیشه کارهای آسانی نیستند، اما ویژگی‌هایی هستند که یک فرد منصف برای آن‌ها تلاش می‌کند.

                    نظرات  (۰)

                    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

                    ارسال نظر

                    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
                    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
                    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
                    تجدید کد امنیتی