سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

                                                               

 

وقتی به خودم فکر می‌کنم، احساس می‌کنم که از رفتارها و اعمال خودم خشنود نیستم. از عملکرد خودم در هیچ زمینه‌ای راضی نیستم و احساس می‌کنم هر کاری که انجام می‌دهم می‌توانسته به شکل بهتری صورت بگیرد....

زمان هایی وجود داشته که کاری را انجام داده ام و اطرافیانم از آن راضی بوده اند، اما خودم هرگز راضی نمی شوم. قبلا هم این گونه فکر می کردم، اما الان شدت بیشتری یافته و از این که دائما خودم را سرزنش می کنم، راضی نیستم. تمایل دارم بدانم آیا این حالت تا ابد در من باقی خواهد ماند یا خیر.

یکی از مسائلی که در افراد به چشم می خورد کمال گرایی افراطی است. این واژه به آن معناست که فرد برای انجام هر کاری به بهترین ها فکر می کند.

این که ما بخواهیم کار ایده آلی را انجام دهیم مساله بدی نیست، اما چنانچه در زندگی خود تمام تلاشمان را متمرکز بر بهترین شدن معطوف کنیم و همچنین دایم دلمان بخواهد برترین ها را انجام دهیم در نتیجه رفته رفته میزان رضایت ما از انجام کارهایمان کاهش می یابد.

ایده آل گرایی زمانی مفید واقع می شود که شما سلامت روان خود را به خطر نینداخته باشید و در عملکردهای فردی و بین فردی خود دچار افت نشوید.

زمانی که از ابتدا برای انجام هیچ رفتاری از خود راضی نیستید باید مشخص شود که از لحاظ اعتماد به نفس صدمه خورده اید یا به صورت افراطی گرایش دارید که همه کارها به صورت مطلوب انجام شود.

افرادی که کمال طلب افراطی هستند معمولا به صورت مداوم نیز کارهای خود را نقد می کنند و این انتقاد به صورت منفی نگری صورت می گیرد و در نهایت رضایت خاطر آنها را به دنبال ندارد.

همچنین وقتی فردی کمال گرای افراطی است میزان گفت وگوهای درونی او و غرزدن هایش افزایش می یابد و در نهایت خلق او کاهش یافته و از روند زندگی خود ناراضی است، اما چه باید کرد تا این مساله برطرف شود.

برای فاصله گرفتن از این خطا و الگوی اشتباهی که می تواند به سلامت روان شما صدمه بزند باید ابتدا به نهایت عملکرد متمرکز شوید. به زبان ساده باید در نظر بگیرید که آیا رفتار فعلی شما صدمه ای به شما و دیگران زده است یا خیر؟ آیا کاری که انجام داده اید نتیجه مطلوب به دنبال داشته است یا خیر؟

 

چنانچه رفتار و عملکرد شما نتیجه مثبتی را به دنبال داشته است، اما شما همچنان ناراضی هستید باید مشخص کنید که رسیدن به اهداف و مقاصدتان به چه قیمتی باید انجام شود و هدف شما از این که می خواهید بهترین ها اتفاق بیفتد چیست.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی