سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

کودکان بازی می‌کنند تا سرگرم باشند. به هر حال، وقتی آن‌ها مشغول بازی هستند، می‌توانند به طور ناآگاهانه مهارت‌های زندگی را توسعه دهند. وقتی کودک شما بازی می‌کند، او مهارت‌های زبانی، اجتماعی، هماهنگی جسمی، بلوغ عاطفی و مهارت‌های اکتشافی را در خود توسعه می‌دهد. از زمان تولد تا سن سه سالگی، بازی اتکا به نفس را افزایش داده و به کودکان در حل مساله کمک می‌کند.

بازی به آن‌ها در مورد جهان فیزیکی و چگونگی زندگی در آن اطلاعاتی را می‌دهد. از سنین سه تا پنج سالگی، کودکان از طریق بازی و ایفای نقش‌های مختلف  زبان آموزی می‌کنند.

بازی همچنین کمک می‌کند تا بین کودک و والدین، معلمان و مربیان، روابطی ایجاد شود. در طول بازی والدین این شانس را دارند که رفتار کودک را مشاهده کرده و در فعالیت‌های او شرکت کنند.

بازی روشی مهم برای شناخت احساسات و دریافت‌های کودک است و از طریق آن می‌توان درک او نسبت به جهان را فهمید. بازی به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زیادی را توسعه دهند.

مهارت‌های زبانی

در طول بازی، کودکان از زمان تولد تا سه سالگی شروع به تولید صداهای تند و بی‌مفهومی می‌کنند و از زبان اشاره نیز کمک می‌گیرند. سپس آن‌ها به تدریج شروع به استفاده از کلمات برای برقراری ارتباط می‌کنند. کودکان سه تا پنج ساله از واژگان جدید در متن‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال تمام کلماتی را که کودک شما می‌تواند هنگام آشپزی بازی یاد گرفته و هنگام بازی با خمیر و چاقوهای پلاستیکی تمرین کند، در نظر گیرید.

  مهارت‌های اجتماعی

کودکان از طریق بازی، توانایی خود برای تعامل با دوستان را افزایش می‌دهند. آن‌ها از تولد تا سه سالگی با تماشا کردن و تقلید کردن بازی‌ها را شروع می‌کنند. سپس این تقلید به بازی برابر تبدیل می‌شود. از سه تا پنج سالگی، کودکان به تدریج شروع به بازی مشترک می‌کنند. این مهارت‌های اجتماعی شامل تقسیم کردن، نوبت را رعایت کردن، محاوره کردن و توانایی هماهنگی با موضوع بازی است. یک مثال از بازی مشارکتی همکاری کودکان در ساخت یک قصر با استفاده از چینه‌ها است.

  هماهنگی فیزیکی

وقتی کودک شما در یک بازی فعال مشارکت دارد، او هماهنگی فیزیکی خود را تقویت می‌کند. او با پریدن، لگد زدن، دویدن، ایجاد توازن و بالا رفتن این هماهنگی را ایجاد می‌کند؛ برای مثال کودکی که با مسیری دارای مانع مواجه می‌شود، روی هماهنگی فیزیکی خود کار می‌کند.

بلوغ عاطفی

بازی به کودک عزت نفس و اتکا به نفسی را می‌بخشد که برای ایجاد رابطه، درک مفاهیم و شناخت حسی جهان پیرامون لازم است.

  مهارت‌های اکتشافی

در طول بازی، کودکان مهارت‌های اکتشافی خود را نیز توسعه می‌دهند. آن‌ها این کار را با استفاده از حس کنجکاوی، حس کشف کردن، حس امتحان کردن و سازماندهی فعالیت‌های خود انجام می‌دهند؛ برای مثال نوزادان و خردسالانی با تکان دادن، ضربه زدن، در دهان بردن و کنار هم گذاشتن دو قسمت از یک اسباب بازی، اشیا را اکتشاف می‌کنند. کودکان سه تا پنج ساله با فعالیت‌هایی مثل نقاشی انگشتی، بازی در شن و ماسه، لمس اشیای مختلف، جمع کردن برگ‌ها و روی هم‌چیدن جعبه‌ها مهارت‌های اکتشافی خود را ارتقا می‌دهند.

نظرات  (۱)

یگانه وظیفه ی کودکان بازی کردن است .پایُولو کوییلو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی