سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است که کمبود خواب منجر به بروز مشکلات روانشناختی در دانشجویان می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است که کمبود خواب منجر به بروز مشکلات روانشناختی در دانشجویان می‌شود. 

این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا شکل گرفته و نشان می‌دهد، هر یک شب بی‌خوابی به میزان قابل توجهی در بروز استرس، اضطراب و در نهایت افسردگی دانشجویان تأثیر می‌گذارد.

این تحقیقات تأیید می‌کند، مشکلات بی‌خوابی در دانشجوهای کالج بر سلامت روان آنها آثار منفی به جای می‌گذارد و تبعات بسیاری در پی دارد. 

نتایج به دست آمده از این پژوهش در یک نشست علمی در 11 ژوئن سال جاری به اشتراک گذاشته و نشان داده شد، با افزایش بی‌خوابی در دانشجویان و ابتلا  آنها به افسردگی تا چه حد ریسک بروز رفتارهایی مانند خودکشی در این دسته از دانشجویان افزایش می‌یابد. 

مایکل گراندر، محقق ارشد این پژوهش و سرپرست تیم مطالعاتی می‌گوید: این مطالعه یکی از وسیع‌ترین بررسی‌هایی است که در زمینه کم‌خوابی و در پی آن ابتلا به افسردگی انجام شده است؛ این مطالعه به قدرت نشان می‌دهد با هر یک شب بی‌خوابی اضافه، علائم اختلال سلامت روان بیشتر از قبل پدیدار می‌شوند. 

در این پژوهش بیش از 110 هزار دانشجو مورد بررسی قرار گفتند و در نهایت مشخص شد برای هر یک شبی که دانشجویان به اندازه کافی نخوابیدند احساس انزوا در آنها 19 درصد، خلق افسرده 21 درصد، اضطراب 25 درصد، تمایل به خود آسیب زدن 25 درصد، خستگی 29 درصد و  تفکر خودکشی 28 درصد افزایش یافته است.

در این بررسی، بیش از 8 هزار و 500 دانشجوی ورزشکار نیز تحت بررسی قرار گرفتند و مجدداً نتایجی مشابهی به دست آمد؛ محقق این پژوهش می‌گوید: «نتایج به دست آمده از این جهت حائز اهمیت است که بین کمبود خواب و ایجاد زمینه‌های مختلف برای اختلالات سلامت روان رابطه قوی وجود دارد». 

همچنین، این یافته‌ها مهم است چراکه مشکلات سلامت روان در گروه سنی دانشجویان رایج است و متاسفانه به همین میزان خواب ناکافی در این گروه نیز بسیار رایج است.

دانشمندان تأکید می‌کنند، به همان میزانی که دانشگاه‌ها به سلامت جسمی دانشجویان اهمیت می‌دهند، باید به سلامت روان آنها نیز بهاء بدهند و بدانند که سلامت روان نیز حائز اهمیت است. 


 

انتهای پیام/ 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی