زیبایی گرانتر ازفرهنگ
سهم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ٣ برابر بزرگتر از سهممان در بازار کتاب است هزینه سالانه آرایش در ایران بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود و معادل سینمای ژاپن است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان میدهد که ایرانیها بهطور متوسط ٤,٥درصد از درآمد سالانهشان را برای لوازم آرایش هزینه میکنند، این درحالی است که آلمانیها تنها ١.٥درصد و فرانسویها و انگلیسیها نیز ١.٧درصد از درآمد سالانهشان را برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند. براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان بهعنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی میکند. درواقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه میکنند.
به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران 80هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام میشود. البته گفته میشود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحیهای زیبایی وجود ندارد. با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی 0.3درصد است. این درحالی است که سهم ایرانیها از بازار جهانی کتاب تنها 0.1درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه ٤٤٥ مرتبه کمتر از آمریکا و ٨٥ بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه میکنند.
نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز
مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار
دارد. بر این اساس، خانوادههای ایرانی در سال ٩٤ تنها حدود دودرصد از
درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کردهاند که اگر
بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ١٣٥هزار تومان در
سال به دست میآید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران
٤٢� هزار تومان است. درواقع ایرانیها تقریبا ٣ برابر هزینهای که برای
امور فرهنگی و تفریحشان انجام میدهند برای خرید لوازم آرایش هزینه
میکنند.
هزینه آرایش زنان ایرانی
براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم
٢,١میلیارد دلاری از بازار ٧.٢ میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در
اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم
آرایش است. در گزارشهای این انجمن همچنین تأکید شده است نزدیک به 70درصد
واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام میشود و حدود ١٥میلیون
نفر در ایران مصرفکننده لوازم آرایش به شمار میآیند. به این ترتیب اگر
دلار ٣هزار تومانی را در نظر بگیریم، ایرانیها سالانه حدود ٣هزار و
600میلیارد تومان برای آرایش خود هزینه میکنند. اگر این رقم را به تعداد
مصرفکنندگان ایرانی لوازم آرایش تقسیم کنیم، متوجه میشویم هر ایرانی
سالانه نزدیک به 420هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید اقلام آرایشی
میکند.
براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه
مصرف لوازم آرایش در اروپا بهطور متوسط معادل 90یورو است. این درحالی است
که این شاخص در آلمان ١٥٨ یورو، در فرانسه 160یورو، در انگلیس ١٦١ یورو، در
ایتالیا ١٥٤ یورو و در اسپانیا ١٣٧ یورو است. اگر هر یورو را معادل ٤هزار
تومان در نظر بگیریم متوجه میشویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود
360هزار تومان است. بر این اساس آلمانیها ٦٣٢، فرانسویها 640، انگلیسیها
٦٤٤، ایتالیاییها ٦١٦ و اسپانیاییها ٥٤٨هزار تومان در سال صرف خرید
لوازم آرایش میکنند. صرف نظر از تفاوت قیمت لوازم آرایش در ایران و اروپا،
اگر بخواهیم این سرانه را با درآمد شهروندان کشورهای مختلف مقایسه کنیم.
براساس آمار موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ، میانگین درآمد سالانه ایرانیها
٣,١هزار دلار است. این در شرایطی است که میانگین درآمد سالانه آلمانیها
١٤هزار دلار، فرانسه ١٢.٥هزار دلار، انگلیس ١٢.٣هزار دلار، ایتالیا
٦.٨هزار دلار و اسپانیا ٧.٢هزار دلار است. این درحالی است که درآمد
سالانه شهروندان ایرانی تنها ٣.١هزار دلار برآورد شده است.
بر
این اساس، متوسط درآمد سالانه شهروندان ایرانی معادل ٩میلیون و 300هزار
تومان در سال برآورد شده است و با این حساب ایرانیها معادل ٤,٥درصد از
درآمد سالانه خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص میدهند. این درحالی است
که آلمانیها تنها ١.٥درصد، فرانسویها ١.٧درصد، انگلیسیها ١.٧درصد،
ایتالیاییها ٣درصد و اسپانیاییها ٢.٥درصد از درآمد خود را به خرید
لوازم آرایش اختصاص میدهند. با این اعداد و ارقام میتوان گفت ایرانیها
تقریبا ٣ برابر آلمانیها، فرانسویها و انگلیسیها لوازم آرایش میخرند.
جراحی بینی در ایران ٧ برابر آمریکا
جراحی زیبایی در ایران گردش مالی 200میلیارد تومانی دارد و گفته میشود
ایران و برزیل رکورددار جراحی زیبایی در جهان هستند. این در حالی است که
انجمن جراحان فک و صورت با تأکید بر اینکه سیستم آماری دقیقی برای ثبت
جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد، میزان جراحی پلاستیک سر و گردن در کشور
را حدود 80هزار مورد برآورد کرده است. این در حالی است که از سایر اعمال
زیبایی نظیر جراحی سینه و شکم و... چشمپوشی کنیم.
براساس اعلام
جامعه بینالمللی جراحی پلاستیک ISAPS سالانه ٢٣میلیون جراحی زیبایی در
جهان انجام میشود؛ درواقع 0،3درصد از جراحیهای زیبایی جهان در ایران
انجام میشود. این در شرایطی است که ایران سهم یکدرصدی از جمعیت جهان را
در اختیار دارد. البته جراحی زیبایی در سایر کشورهای جهان نیز پرطرفدار
است. بنا به آمار جامعه بینالمللی جراحان پلاستیک در انگلستان
سالانه50هزار جراحی زیبایی انجام میشود که جراحی زیبایی سینه، پلک و گردن
جزو محبوبترین جراحیها در این کشور است. انجمن جراحان فک و صورت ایران
تأکید میکند که میزان جراحی بینی در ایران ٧ برابر آمریکاست؛ اما این
موضوع به معنی بیمیلی آمریکاییها به جراحی زیبایی نیست و گزارش جامعه
بینالمللی جراحی پلاستیک نشان میدهد آمریکا و برزیل از رکوردداران بزرگ
جراحی پلاستیک در جهان به شمار میروند و جراحی سینه، شکم و باسن
پرطرفدارترین مدل جراحی در این کشورهاست.
بازار کتاب ایران در تسخیر کتابهای کنکور
بر اساس اعلام منابع مختلف گردش مالی کتاب در ایران سالانه حدود هزار
میلیارد تومان است. این در حالی است که سازمان کتابخانههای کشور حجم قریب
به اتفاق این گردش مالی را متعلق به کتابهای درسی و کنکور میداند و اعلام
میکند تنها کتابهایی که در ایران بیشتر از 10بار در سال تجدید چاپ
میشوند، کتابهای کنکور است. گردش مالی کتاب در بازار جهان اما رقم بسیار
کلانی است. براساس اعلام انجمن جهانی ناشران، گردش مالی کتاب در جهان
١٥١میلیارد پوند و براساس پوند 4500تومانی معادل حدود 680هزار میلیارد
تومان میشود. به این ترتیب تنها یکدهم گردش مالی کتاب در جهان متعلق به
ایرانیهاست.
این موضوع در حالی رخ میدهد که سرانه مطالعه کتاب
غیر درسی در ایران گاهی تا دو دقیقه در روز نیز اعلام شده است و اعداد
بالاتر با احتساب زمان خواندن قرآن و ادعیه، صرف وقت در فضای مجازی، مطالعه
درسی و... اعلام شده است.
وضعیت کتابخوانی در جهان بسیار متفاوت از
ایران است. مطابق آمارهای جهانی، آمریکاییها روزانه 20دقیقه، انگلیسیها
55 دقیقه و ژاپنیها 90دقیقه از وقت خود را در شبانهروز به مطالعه کتاب
اختصاص میدهند. همچنین آمارها حاکی از آن است که ایسلندیها در سال
40کتاب و ژاپنیها، کرهایها و فنلاندیها ٤٧ کتاب در سال مطالعه میکنند
و بنا به اعلام یونسکو ٩١درصد مردم ژاپن عادت هر روزه به مطالعه کتاب،
مجله و روزنامه دارند.
درآمد سینمای آمریکا ٤٤٥ و ژاپن ٨٥ برابر سینمای ایران
گردش مالی سینمای ایران در سال گذشته حدود 70میلیارد تومان بوده است؛ این
در حالی است که فروش سینمای آمریکا در یک سال گذشته میلادی چیزی حدود
10,٤میلیارد دلار و معادل ٣١ هزار و 200میلیارد تومان، چین ٤.٨میلیارد
دلار و معادل ١٤هزار و 400میلیارد تومان، ژاپن ٢میلیارد دلار و معادل ٦
هزار میلیارد تومان، فرانسه ١.٨میلیارد دلار و معادل ٥ هزار و
400میلیارد تومان، انگلستان و هند ١.٧میلیارد دلار و معادل ٥ هزار و
100میلیارد تومان و آلمان و روسیه حدود ١.٣میلیارد دلار و معادل ٣ هزار و
900میلیارد تومان بوده است.
با این حساب سینمای آمریکا ٤٤٥ برابر
سینمای ایران درآمد دارد. سینمای چین 205برابر، ژاپن ٨٥ برابر، فرانسه ٧٧
برابر، انگلستان و هند هر کدام به تنهایی ٧٢ برابر و آلمان و روسیه هر کدام
٥٥ برابر سینمای ایران درآمد دارند.
هزینه آرایش ایرانیها بیشتر از درآمد سینمای بالیوود
حالا اگر بخواهیم با استناد به آمار پردرآمدترین بیزنسهای ایران را
شناسایی کنیم باید بگوییم فرهنگ، سینما و کتاب در ایران هیچ جایگاهی ندارند
و در مقابل جراحان زیبایی و تاجران لوازم آرایش در کشور ما درآمدهای
خیرهکنندهای دارند.
براساس اعلام بانک مرکزی مردم ایران در
سال ٩٤ تنها ٢درصد از درآمد خود را به تفریح و امور فرهنگی اختصاص
دادهاند. اگر متوسط درآمد سالانه خانوار ایرانی در سال ٩٤ را مطابق با
اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حدود ٢٧میلیون تومان در نظر بگیریم،
یک خانواده ایرانی بهطور میانگین در سال 540هزار تومان برای امور فرهنگی
و تفریح خود هزینه کرده است که اگر این رقم را به جامعه آماری ٤ نفره برای
هر خانوار، تقسیم کنیم، هر ایرانی به صورت میانگین سالانه ١٣٥هزار تومان
برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است. اگر بخواهیم این رقم را با
سرانه 420هزار تومانی لوازم آرایش در ایران مقایسه کنیم، متوجه میشویم
ایرانیها بیشتر از ٣ برابر تفریح و امور فرهنگی برای آرایش خود هزینه
میکنند.
همچنین اگر بخواهیم سهم 0.3درصدی ایرانیها از بازار
بینالمللی جراحی پلاستیک را با سهم 0.1درصدی مردم کشور از بازار جهانی
کتاب در نظر بگیریم، متوجه میشویم ایرانیها برای ظاهرشان نسبت به مطالعه
کتاب ٣ برابر سهم بیشتری از بازارهای جهانی به دست آوردهاند و اگر بخواهیم
سهم 2.1میلیارد دلاری ایرانیها از بازار لوازم آرایش را در نظر بگیریم
میتوان نتیجه گرفت مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و
بیشتر از گردش مالی بالیوود و سینمای انگلستان برای آرایش خود هزینه
میکنند.
منبع: شهروند