ماریا
مونتسوری"، پزشک، فیلسوف، آموزگار و انسان دوستی اهل ایتالیا بود. او در
سال ۱۸۷۰ در آنکونای ایتالیا به دنیا آمد و پس از گذراندن ۸۲ سال سرشار از
نوآوری و کوشش برای بهتر شدن زندگی انسان ها در سال ۱۹۵۲ در هلند درگذشت.
ماریا
نخستین پزشک زن ایتالیا بود و پس از پایان تحصیل به عضویت کلینیک
روانشناسی دانشگاه ساپینزای رم درآمد. اما او با الگوها و قانون های کهن و
به ظاهر غیر قابل تغییر زمانه سر سازش نداشت و آن ها را به چالش کشید.
ماریای جوان، می خواست آن "موجودات کوچک غیرعادی" را آموزش دهد. کودکانی که
تا آن زمان به خاطر نیازهای ویژه شان غیرقابل آموزش و پرورش به شمار می
رفتند و هیچ کس برای پروراندن آن ها خود را دچار زحمت نمی کرد. اما، ماریا
مونتسوری، در یک کنگره آموزشی که در سال ۱۸۹۶ در شهر تورینوی ایتالیا
برگزار شد، اعلام کرد که می خواهد به این کودکان رها شده آموزش دهد. سخنان
مونتسوری، وزیر آموزش ایتالیا را به این موضوع علاقه مند کرد و به این
ترتیب ماریا مدیر یک موسسه آموزش کودکان عقب مانده ذهنی شد. پس از پایان یک
دوره آموزش، از شاگردان ۸ ساله ماریا در این موسسه آزمون خواندن و نوشتن
گرفته شد. آزمونی مشابه آن چه برای کودکان سالم برگزار می شود. نتیجه، همه
را میخکوب کرد. دانش آموزان عقب مانده ذهنی، توانستند امتیازی بالاتر از
میزان متوسط به دست آورند، یعنی عملکردی بهتر از دانش آموزان سالم. به این
ترتیب، این فکر در ماریا به وجود آمد که اگر توانایی ذهنی بچه های عقب
مانده ذهنی تا این حد بالاست پس توانایی بچه های سالم چه قدر می تواند بالا
باشد؟
موفقیت مونتسوری در آموزش به کودکان عقب مانده ذهنی، باعث شد تا او در سال ۱۹۰۶، یک "خانه کودک" در یکی از فقیر ترین محله های رم بنیاد نهد و در آن جا محیطی مناسب و آرامش بخش برای کودکان به وجود آورد تا هر یک بر اساس توانایی خود رشد کنند و مهارت هایی را به دست آورند.
تصویری از ماریا مونتسوری بر روی اسکناس ایتالیایی
کلاس درس بر اساس روش مونته سوری
روشی
که او به کار برد عبارت بود از فراهم کردن ابزارهایی از زندگی واقعی و
طبیعی با پیچیدگی ساختاری متفاوت که در اختیار بچه ها قرار می گرفت تا توجه
آن ها را جلب کند و کودک هنگام کار با این ابزارها، مهارت های خود را
بیشتر کند و به تدریج به ابزارهای پیچیده تری که در اطراف خود می بیند توجه
کند. به این ترتیب، کودک، خود می آموزد و نقش آموزگار تنها راهنمایی است و
فراهم کردن لوازم و محیط مناسب برای آموختن. ویژگی محیط و ابزارهای روش
مونتسوری درگیر کردن کودک با شرایط طبیعی محیط زندگی است. هنگامی که کودک
برای انجام کارهای دشوارتر آماده شد، آموزگار او را به درگیر شدن با مفهوم
یا ابزاری پیچیده تر راهنمایی می کند. اگر یک مثلث را در نظر بگیریم سه ضلع
آن، کودک،محیط و آموزگار یا پدر و مادر خواهند بود.
این روش تازه که به جای آموزش از بالا و به کار گیری حافظه کودکان، به توانایی، علاقه و انتخاب و شخصیت منحصر به فرد هر کودک احترام می گذاشت، موفقیت بسیار زیادی را در آموزش کودکان و نوجوانان به همراه داشت. مونتسوری می کوشید تا توانایی های پنهان و بالقوه انسان را شکوفا کند. کودک در زمان آموزش با روش مونتسوری در شرایطی قرار می گیرد که خود را توانا تر از هم شاگردی ها و آموزگارش می بیند و به همین دلیل تلاش می کند پاسخ پرسش هایش را خود بیابد. به تدریج روش مونتسوری در جهان گسترش یافت و مدرسه های زیادی در جهان به نام مونتسوری و با به کار بردن روش آموزشی او، فعالیت کردند و شاگردان و پیروان مونتسوری، برای ترویج این روش آموزشی به کشورهای مختلف جهان سفر کردند.
موسیلینی، رهبر حکومت فاشیستی ایتالیا در آن زمان، ماریا مونتسوری را به خاطر مخالفت با فرستادن کودکان به جنگ و مخالفت با سیاست های دولت، از کشور تبعید کرد و به این ترتیب گذران سال های دور از وطن برای مونتسوری آغاز شد. او چند سالی را در اسپانیا و هلند زندگی کرد. هنگامی که در هلند زندگی می کرد، "انجمن عرفان" هند از او دعوت کرد تا برای ترویج روش آموزشی اش به این کشور سفر کند. او پذیرفت و اقامتش در سرزمین هفتاد و دو ملت، به خاطر شعله کشیدن جنگ جهانی دوم، ده سال به طول انجامید. مونتسوری در هند، برتهیه شش بسته آموزشی مونتسوری برای هند سرپرستی کرد. این بسته های آموزشی، پایه های استواری را برای روش مونتسوری در هندوستان به وجود آورد. مونتسوری پس از پایان جنگ، سال های مانده از عمر پر بارش را در هلند سپری کرد، جایی که هم اکنون میزبان "انجمن بین المللی مونتسوری" (AMI) است.
ماریا
مونتسوری، در سال ۱۹۵۲ در هلند درگذشت. زندگی او سراسر در راه تلاش برای
بهبود شرایط رشد و آموزش کودکان سپری شد. او در کنار توجه به آموزش خلاق
کودکان، برای حقوق زنان و اصلاحات اجتماعی هم کوشید. او به مدت ۴۰سال به
گوشه و کنار جهان سفر کرد و با سخنرانی، نوشتن کتاب و برپایی برنامه های
آموزشی، به گسترش آموزش خلاق برای کودکان جهان کوشش کرد.
روش مونتسوری، امروزه یکی از مهم ترین روش های آموزش خلاق برای کودکان در جهان است و مدرسه های بسیاری در سراسر جهان به نام و با روش او فعالیت می کنند.
"روش مونتسوری"، "ذهن گیرا"، "رازهای کودکی"، "کشف کودک" از آثار منتشر شده ماریا مونتسوری هستند.
منبع : سایت http://www.ihoosh.ir
منبع : سایت http://www.ihoosh.ir