سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
شخصیت خانوادگی دقیقا به چه معناست ؟
نتایج یک مطالعه جدید مبتنی بر تحقیقات طولی روی افراد از دوران نوزادی تا بزرگسالی، نشان می دهد که اعضای یک خانواده واقعاً ویژگی های شخصیتی مشترکی دارند. علاوه بر موارد فوق، این تیپ های شخصیتی می توانند سلامت و شادی فرد را تا بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهند

در این تحقیقات از تکنیک‌ های آماری پیشرفته (تحلیل نمایه پنهان) برای بررسی شخصیت خانوادگی مشترک استفاده شد.کودکان، نوجونان و والدینشان که در این مطالعه شرکت کرده و پرسشنامه شخصیت  را تکمیل کردند.

این تحقیقات به این موضوع پرداخت که چگونه پروفایل شخصیتی والدین و فرزند عناصر مشترک را آشکار می کند که در نتیجه آن سه نمایه شخصیتی شناسایی شد که عبارت اند از:
خانواده معمولی: این خانواده شامل سطوح مشترک بالاتر از میانگین برون گرایی، سطوح پایین تر از متوسط توافق پذیری و وظیفه شناسی و سطوح متوسط روان رنجوری برخوردار بود. این رایج ترین نمایه شخصیت خانوادگی بود که بیش از نیمی از خانواده ها را در بر می گرفت.
خانواده تاب‌آور: این خانواده شامل سطوح بالاتر از میانگین برون‌ گرایی، توافق ‌پذیری، وظیفه‌ شناسی و سطوح زیر متوسط روان ‌رنجورخویی بود.
خانواده ناسالم: این خانواده با سطوح پایین ‌تر از میانگین برون‌ گرایی، توافق‌ پذیری و وظیفه‌ شناسی، سطوح متوسط گشودگی مطابق تجربه و سطوح بالاتر از میانگین روان‌ رنجورخویی مشخص می‌ شد. کم ترین تعداد خانواده ها در این دسته قرار گرفتند. 

طی این مطالعات، کودکان معیارهای خود گزارشی شادی و سلامت جسمی و روانی جهانی را تکمیل کردند. کودکان خانواده‌ های «تاب‌آور» بالاترین سطح شادی را در بزرگسالی (سن ۳۸ سالگی) گزارش کردند، پس از آن کودکان خانواده ‌های «معمولی» و فرزندان خانواده‌های «ناسالم» کمترین میزان شادی را گزارش کردند.

کودکان خانواده ‌های «تاب‌آور» و «معمولی» در مقایسه با فرزندان خانواده‌ های «ناسالم» از سطح سلامت بالاتری برخوردار بودند. کودکان خانواده های «تاب‌آور» و «معمولی» از نظر آماری در مورد سلامت جسمانی و روانی خود گزارش شده تفاوتی نداشتند.
 
این تحقیق، اولین مطالعه ای است که شخصیت مشترک خانواده ترکیبی از فهرست های شخصیتی تکمیل شده توسط مادران، پدران و فرزندان و اندازه گیری تأثیر آن بر فرزندان در چندین دهه بعد را شناسایی کرد که جنبه‌ های شخصیتی بین اعضای خانواده به اشتراک گذاشته می‌ شود، اما مهمتر از آن، این پروفایل‌ های شخصیتی مشترک می ‌تواند بر شخصیت کودکان در طول زندگی بزرگسالی آنها تأثیر بگذارد.

به نظر می ‌رسد یکی از مؤلفه‌ های مهمی که بر پیامدهای مثبت-منفی شادی و سلامت بزرگسالان تأثیر می‌ گذارد، روان رنجورخویی است که نشان می ‌دهد افراد در مقیاس روان رنجورخویی بالا در معرض خطر بیشتری برای تجربه پیامدهای روان‌ شناختی نامطلوب هستند. 

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله شخصیت و تفاوت های فردی (Personality and Individual Differences) منتشر شده است.

 
مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: میگنا به نقل از  سیناپرس

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی