سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
سرانه مورد نیاز روانشناسی در ایران با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد

دانشیار رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی گفت: سرانه مورد نیاز روانشناسی و مشاوره در ایران با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد و نشان دهنده این است که جامعه نیازمند این رشته است.

 دکتر سید محسن اصغری نکاح در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معرفی رشته دانشگاهی روانشناسی، اظهار کرد: روانشناسی به عنوان علم مطالعه ذهن و رفتار انسان‌ها شناخته می‌شود و حوزه گسترده‌ای از رفتارها، تعاملات و فعالیت‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان‌ها را بررسی می‌کند. روانشناسی در مسیر ارتقاء روان و ایجاد رشد در افراد قدم برمی‌دارد. 

وی افزود: در دوره لیسانس یا کارشناسی روانشناسی، به صورت بدون گرایش ارائه می‌شود و دانشجویان علاوه بر دروس عمومی و پایه، دروس تخصصی‌ در رابطه با نظریه‌های شخصیت، رشد، بهداشت روان، یادگیری، ادراک، مسائل روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سازمانی و شغلی را مطالعه می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد این رشته به گرایش‌های مختلفی مانند بالینی، عمومی، شناختی، اجتماعی، مثبت‌نگر، کودکان استثنایی، روانشناسی سازمانی و شخصیت ارائه می‌شود. 

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: آینده شغلی افراد در این رشته وابسته به علاقه، توانمندی و تلاش افراد است. آینده رشته روانشناسی در حوزه علوم انسانی مطلوب‌تر از سایر رشته‌ها به نظر می‌رسد. زیرا این افراد می‌توانند در سازمان‌ها و نهادهایی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و سایر سازمان‌هایی که با انسان، مسائل خانواده و کودکان در ارتباط هستند و به روانشناس و مشاور نیازمندند، فعالیت کنند. فارغ التحصیلان این رشته پس از پایان مقطع کارشناسی ارشد و عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با کسب تجربه و ارزیابی طی مراحل مشخص، می‌توانند کلینیک شخصی خود را ایجاد کنند. دانشجویان در صورتی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را نداشته باشند و حتی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی به اتمام برسانند، می‌توانند تاثیر آموزش‌های دانشگاهی را در رشد شخصیتی خود مشاهده کنند.

روانشناسی به اندازه حضور دانشگاه در ایران قدمت دارد

وی خاطرنشان کرد: روانشناسی به اندازه قدمت دانشگاه‌ها در ایران سابقه دارد و همچنین در تمام دنیا رشته‌ای جوان و پویا در نظر گرفته می‌شود. روانشناسی در سال‌های اخیر در ایران از توسعه خوبی برخوردار شده است و در تمام دانشگاه‌های مادر ارائه می‌شود. از آنجایی که فرهیختگان بزرگی در ایران در زمینه روانشناسی وجود دارند، تالیف‌های بسیار خوبی در خصوص منابع درسی صورت گرفته است. تسلط به زبان انگلیسی در این رشته کمک می‌کند تا افراد از پژوهش‌ها  و مطالب روز مطرح شده در دنیا بهره‌مند شوند.

نگاهی کارآفرینانه باید به دانشگاه داشت

اصغری نکاح با اشاره به اینکه انگیزه و تلاش افراد است که برای آنها اشتغال ایجاد می‌کند، تشریح کرد: از جمله منابع درسی این رشته می‌توان به رشد شخصیت، بهداشت روان، انگیزش و هیجان، احساس و ادراک، علوم اعصاب شناختی، روان درمانی، کاربردی ابزارها و سنجش در روانشناسی اشاره کرد. سرانه مورد نیاز روانشناسی و مشاوره در ایران با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد و نشان دهنده این است که جامعه نیازمند این رشته است. لذا در علوم انسانی به نسبت رشته‌های دیگر این علم وضعیت کسب و کار مناسبی دارد. هر کس امروز وارد دانشگاه می‌شود باید بداند که بدست آوردن کسب و کار نیازمند کسب انگیزها و رشد توانایی‌های فردی است. باید با نگاه قدیمی مبتنی بر اینکه با پایان تحصیل موقعیت اشتغال به سرعت ایجاد خواهد شد خداحافظی کرد و نگاهی کارآفرین به دانشگاه داشت.

این دانشیار رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از دانشگاهی آموزش محور به دانشگاهی کارآفرین تبدیل شوند، اظهار کرد: علاقه‌مندی نسبت به علوم انسانی، اهل مطالعه بودن، علاقه به کار با انسان، نداشتن مشکلات فردی و روانی شدید، توانایی درک، استدلال و استنتاج داشتن از جمله ویژگی‌هایی است که افراد در هنگام ورود به این رشته باید از آن‌ها بهره‌مند باشند. این رشته دانشگاهی در صورتی که ارتباطی خوب با فرهنگ بتواند ایجاد کند، آینده‌ای خوب خواهد داشت. رشته روانشناسی روبه گسترش است و با رشد فناوری و علم حوزه‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود و هر ساله شاهد تغییراتی در آن هستیم که نشان دهنده پویایی روانشناسی است.

نیازمند افرادی متعهد و خودساخته هستیم

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه انتخاب رشته فرآیندی است که باید با آگاهی و علاقه انجام شود، گفت: خانواده‌ها باید مراقب باشند تا امید و آرزوهای از دست رفته خود را به فرزندانشان تحمیل نکنند. افراد باید به سراغ علاقه خود بروند، در هر رشته‌ای اگر افراد با علاقه ورود پیدا کنند و متعهدانه و پر تلاش اقدام به کار کنند، خواهیم دید که برای کشور خود با اهمیت خواهند بود. ما در ایران نیازمند افرادی هستیم که متعهد، خودساخته و پرتلاش هستند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی