سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
سازمان نظام روان‌شناسی بازوی مشورتی خوبی برای وزارت آموزش و پرورش است
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه 1400 با دکتر محسن حاج‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد؛ در این دیدار که به منظور ارائه دیدگاه‌های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین در محل ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بیان داشت:  15 ماه است، مدارس تعطیل شده‌اند و دانش‌آموزان و خانواده‌ها در شرایط پرفشاری بسر می‌برند؛ مسلماً این وضعیت سلامت‌روان و رفتاری دانش‌آموزان را به مخاطره می‌اندازد، همه دانش‌آموزان در سن رشد بیولوژیک و روانی بسر می‌برند و نیازمند فعالیت‌های جمعی و حضوری در مدرسه هستند.

حاتمی ادامه داد: رشد اجتماعی، شناختی، هیجانی و رفتاری تحت تأثیر این شرایط متوقف یا با اختلال روبرو می‌شود و در آینده دانش‌آموزان از نظر رفتاری، شناختی و هیجانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان نظام افزود: اقدامات وزارت آموزش و پرورش قابل تقدیر است اما آموزش تخصصی مشاورین، مربیان و معلمان برای مدیریت رفتاری دانش‌آموزان لازم است، علاوه بر این آموزش سواد سلامت‌روان و مدیریت شرایط بحران خانواده ها ضروری است، لذا در کوتاه‌ترین زمان ممکن غربال‌گری سلامت‌روان دانش‌آموزان آغاز شود و حفظ رفتار سالم، تغییر رفتار نابهنجار ضروری است.

وی گفت: مشخصاً پیشگیری از اختلالات روانی، مداخله زودرس، ارتقاء سلامت‌روان و حضور یک روان‌شناس تمام وقت در هر مدرسه می‌تواند، دانش‌آموزان را از شرایط در بحران کرونا عبور دهد. در غیر از اینصورت در آینده مخاطره آمیزی از نظر سلامت‌روان برای دانش‌آموزان خصوصاً دوره پساکرونا متصور است.

حاتمی گفت: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با سرمایه اجتماعی گسترده خود آماده همیاری و همکاری با وزارت آموزش و پرورش است و این محقق می‌شود که درهای بسته مدارس باز شود. معلمان و مربیان ما باید خود یک روان‌شناس باشند. مراکز روان‌شناسی و مشاوره تخصصی آموزش و پرورش توسعه یابند و با استانداردهای سازمان نظام هماهنگ شوند و سیستم ارجاع را آموزش و پرورش نهادینه نماید؛ این مهم نیازمند آموزش مشاوران، مربیان و معلمان است.

مشاوره در آموزش و پرورش باید تخصصی شود
حاتمی با تاکید بر اینکه باید اداره کل روانشناختی و مشاوره مستقل ایجاد شود، و انتصاب مدیر کل این حوزه با مشورت این سازمان انجام گیرد. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بازوی مشورتی خوبی برای وزارت می‌تواند باشد، به شرطی در شوراهای تصمیم‌ساز حضور داشته باشد. و سند تحول و شبکه شاد را، نظارت و پیشنهادات کاربردی را جهت دستیابی دانش‌آموز سالم ارائه نماید.

همچنین سطح مشاورین مدارس باید ارتقاء یابد و بجای حق مسئولیت، حق مشاوره به آن‌ها پرداخت شود. دانش‌آموزان بی‌بضاعت جهت خدمات روان‌شناسی و مشاوره مورد حمایت قرار گیرند. روان‌شناسان ما حاضرند به این دانش‌آموزان 50درصد تخفیف دهند و آموزش و پرورش هم از محل بیمه تکمیلی فرهنگیان به آن‌ها کمک نماید تا خدمات روان‌شناسی و مشاوره فقط منحصر به یک قشر خاصی نباشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: افرادی که برای مشاوره جذب آموزش و پرورش می‌شوند باید دائماً اطلاعات آن‌ها از طریق دوره‌هایی که سازمان نظام برگزار می‌کند، بروز شوند.

وی گفت: هدایت تحصیلی با مشاوره روانشناختی فرق می‌کند. موسسات کنکور باید خدمات روان‌شناسی آن‌ها تحت نظارت سازمان نظام درآید. اکنون در موسسات کنکور حقوق دانش آموزان پایمال می‌شود.

حاتمی افزود: در هر صورت اولویت اول سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره آموزش و پرورش است. با توجه به اینکه حقیر مدت 6 سال مشاور وزیر آموزش و پرورش بوده‌ام، مسائل آموزش و پرورش را می‌دانم و تمام ظرفیت سازمان در خدمت شماست و تفاهم‌نامه پیشنهادی تقدیم می‌شود. انتظار می رود دستور فرمائید در کوتاه‌ترین زمان ممکن امضاء و مبادله و کار شروع شود.

 

در ادامه جلسه دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر گفت: ما نظام جامع مشاوره را تدوین کرده‌ایم و به زودی تصویب می‌شود. بعضی مواردی را که دکتر حاتمی بیان کردند در نظام جامع مشاوره وجود دارد. اما در هر صورت از ظرفیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره باید در تهران و استان‌ها به نحو شایسته استفاده شود.


در این دیدار دکتر مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره گفت: سازمان نظام در صدور مجوز مشاورین وزارت اولویت قائل شود و پروتکل‌های آموزشی و درمانی مورد نیاز آموزش و پرورش را در اختیار وزارت قرار دهد.

دکتر حمیدی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت گفت: حضور دکتر حاتمی در رأس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره فرصتی طلایی برای آموزش و پرورش است. ایشان اشراف کاملی به آموزش و پرورش دارد. باید درهای آموزش و پرورش به روی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گشوده شود. نظارت بر فرآیندهای تربیتی و مشاوره‌ای توسط این سازمان صورت گیرد.


در پایان دکتر حاج‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: نکات بسیار خوبی گفته شد، آموزش مشاورین، مربیان و معلمان باید در اولویت قرار گیرد. مسأله سلامت‌روان در شرایط کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی از پزشکی هم مهمتر است. اینجا خانه شما می‌باشد. من حمایت کامل می‌نمایم که برنامه‌هایی که گفته شد در آموزش و پرورش اجرایی شود. لذا باید آقای دکتر کاظمی این متن تفاهم‌نامه را در کوتاه‌ترین زمان آماده امضاء و مبادله ‌نماید.
 
 
مرجع : میگنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی