سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
تشخیص زودهنگام اوتیسم با یک ابزار غربالگری جدید

محققان دانشگاه لا تروب(La Trobe University) استرالیا اخیرا و پس از چندین سال تلاش موفق به توسعه یک ابزار غربالگری دقیق برای تشخیص زودهنگام اوتیسم شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، شناسایی زودهنگام اختلال طیف اوتیسم(ASD) ضروری است. چرا که شناسایی زودهنگام این امر می‌تواند به والدین کودکان مبتلا به این اختلال کمک کند تا روند درمان را زودتر آغاز کنند.

مداخلات درمانی در صورت انجام زودهنگام موثرتر هستند. با این حال، تشخیص این اختلال اغلب چندان زود اتفاق نمی‌افتد و این امر نیز تا حدی به این دلیل است که تشخیص این اختلال با مشاهده رفتارهای غیرعادی صورت می‌گیرد که این رفتارها نیز ممکن است تا زمانی که اختلال به خوبی ثابت نشود، ظاهر نشوند.

شناسایی زودهنگام را می‌توان از طریق غربالگری اوتیسم در جمعیت عمومی انجام داد. بسیاری از ابزارهای غربالگری اولیه اوتیسم دقت و حساسیت محدودی از خود نشان می‌دهند. در برخی موارد، این ابزارهای ارزیابی اوتیسم، عملکرد محدودی در بخش روان‌سنجی و تشخیص این اختلال دارند.

دانشمندان دانشگاه لا تروب با توجه به نیاز جهانی برای تشخیص زودهنگام این اختلال، به فکر بهبود ابزارهای شناسایی اولیه اوتیسم بودند و به همین دلیل یک ابزار غربالگری اولیه برای اوتیسم ایجاد کردند. نام ابزار آنها "توجه اجتماعی و نظارت بر ارتباطات"(SACS-R) است که موثرترین ابزار غربالگری اوتیسم در جهان در نظر گرفته می‌شود.

دقت تشخیصی این ابزار بر روی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ کودک ارزیابی شده است. دانشمندان دریافته‌اند که "SACS-R" در شناسایی این اختلال در کودکان بسیار خردسال نیز کاربردی است. برای مثال ۸۳ درصد از نوزادان و کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه‌ای که توسط این ابزار در معرض خطر زیاد این اختلال شناسایی شده بودند، چند وقت پس از بررسی اختلال اوتیسم آنها تشخیص داده شد.

تشخیص زودهنگام اوتیسم با یک ابزار غربالگری جدید

"جوزفین باربارو"(Josephine Barbaro) محقق ارشد این مطالعه گفت: این تحقیق به نیاز حیاتی استفاده از این ابزار در سراسر استرالیا و جهان به عنوان بخشی از بررسی‌های منظم سلامت نوزادان اشاره دارد. قرار دادن این ابزار بسیار موثر در دستان یک متخصص بهداشت اولیه آموزش دیده، به طوری که در طول معاینات روتین بهداشتی خود، اوتیسم را نیز تحت نظر دارند، تفاوت زیادی در تشخیص زودهنگام ایجاد می‌کند.

SACS-R نه تنها موثرترین ابزار غربالگری جهان است، بلکه برخلاف بسیاری از ابزارها، می‌تواند در جامعه بر روی جمعیت‌های بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد و امکان شناسایی زودهنگام این اختلال در کودکان بسیار خردسال در سراسر جهان را نیز فراهم کند.

پروفسور "جان دی وار آ او"(John Dewar AO) از دانشگاه لا تروب گفت: این ابزار غربالگری نمونه‌ای عالی از تحقیقات با تاثیر بالا است که می‌تواند تفاوت محسوسی در زندگی افراد ایجاد کند. شناسایی نشانه‌های اولیه اوتیسم با استفاده از این ابزار زندگی هزاران کودک و خانواده‌های آنها را در سراسر جهان تغییر داده است.

این ابزار که طی ۱۵ سال توسط دانشیار باربارو توسعه یافته است، برای شناسایی این اختلال به بررسی چند رفتار می‌پردازد که در ادامه آنها را گفته‌ایم.

حرکاتی مانند تکان دادن دست و اشاره به اشیا

واکنش آنها در هنگام صدا کردن نام

ارتباط چشمی

تقلید یا کپی کردن فعالیت‌های دیگران

به اشتراک گذاشتن علاقه خود با دیگران

وانمود کردن به بازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی