وزیر بهداشت گفت: سازمان نظام روانشناسی بیش از یک سال و نیم است که در عرصه مدیریت هم پوشانی های رشته های روان درمانی بلاتکلیف است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن هاشمی در نخستین همایش سالانه انجمن علمی روان درمانی ایران درخصوص نقش موثر انجمنها گفت: هم در قانون اساسی اشاره شده و هم رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت های مختلف جامعه برای دستیابی به تصمیم مناسب و استفاده از خرد جمعی و مشارکت مردم در تصمیم سازی ها و اجرای برنامه ها تاکید دارد.
هاشمی با اشاره به آمار انجمنهای علمی، ادامه داد: حدود ٢٠٠ انجمن در وزارت بهداشت و ٤٠٠ انجمن در وزارت علوم وجود دارد که أکثریت آنها هم فعالیت ابتدائی دارند که البته موضوعات آنها با مسایل جامعه بی ربط نیست و تعدادی از این ۲۰۰ انجمن که حدود ١٥٠ مجموعه را شامل می شود، در وزارت بهداشت فعال هستند و این فرصتی برای وزارتخانه است تا از این ظرفیت ها حداکثر بهره را ببرد.
ساز و کار مناسبی در وزارت بهداشت نداریم
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه تاکنون ساز و کار مناسبی در وزارت بهداشت نداشتیم، یعنی مجموعه این ٢٠٠ انجمن را که می توانند بازوی علمی و پژوهشی باشند و حتی در حوزه های فنی نقش مشورتی را در معاونت های مختلف و دانشگاه ها إیفا کنند، در مدیریت چند کارشناس محدود شده است.
هاشمی توضیح داد؛ طبیعی است که انجمن ها مهجور مانده اند و درعین حال نمی توانند نقش آفرین باشند به ویژه اینکه در برخی بخش ها هم کار دست کارشناسانی است که علاقه ای ندارند در کارشان مداخله ای صورت گیرد.
وزیر بهداشت افزود؛ اینکه در حوزه تدوین برنامه ها، دارو و خدمات در آینده چگونه تصمیم گیری می شود، فقط به وزارت بهداشت مربوط نیست، بلکه به نقش آفرینی انجمن ها نیز مربوط می شود، البته این اشکال هم وجود دارد که خود ما هم در انجمن ها دچار رخوت و سستی شده ایم و انجمنی نمی تواند ادعا کند که ٤ یا ٥ برنامه ارائه داده است و مورد توجه قرار نگرفته است؛ در سطوح مدیریتی هم منتظر می مانیم تا مراجعه ای باشد و بعد در آن مراجعه اول، ببینیم نکات منفی چیست و بعد به عوامل اصلی توجه کنیم.
هاشمی با ابراز امیدواری بر توجه به نقش انجمنها در دولت دوم روحانی، خاطرنشان کرد: در عین حال نیز از انجمن ها می خواهیم منافع ملی و مشکلات مردم را مدنظر قرار دهند و به جنبه های علمی و پژوهشی توجه کنند.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هم پوشانی های رشته های روان درمانی نیز گفت: ما در تراز علمی و استانداردهای خود باید افرادی را تربیت کنیم که دوگانه عمل نکنند؛ آموزش، مهارت و عملکرد دوگانه، بیشتر جامعه را دچار مشکل می کند و در این حوزه هم، سازمان نظام روانشناسی بیش از یک سال و نیم است که در عرصه مدیریت بلاتکلیف است.
دکتر هاشمی افزود: در حوزه آموزش هم به این دوگانگی که منشأ علمی هم ندارد، دامن زده شده و گسترش پیدا کرده است.
وزیر بهداشت در توضیح راه حل مشکل کم توجهی به آموزش و دوگانه عمل کردن در حوزه سلامت روان گفت: باید تصمیم گیرندگان تصمیم بگیرند اما متاسفانه هم در حوزه روان درمانی و هم مدیریت آموزش در این بخش مسئولین مربوطه دچار تردید هستند.
هاشمی ادامه داد: من به سهم خود تلاش کردم و درعین حال صبوری به خرج دادم اما فکر میکنم چاره کار دست عقلای این رشته باشد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: نباید بین روانشناسی، روانپزشکی، وزارت بهداشت، وزارت علوم یا دانشگاه آزاد فاصله ای وجود داشته بأشد و به نظر بنده اگر انجمن ها حرف شان یکی باشد، مجریان تابع خواهند بود و در شرایطی که از بالا نمی توان کاری کرد، خودشان دست به کار می شوند.
هاشمی با اشاره به اینکه چون رشته روان درمانی با سلامت مردم سروکار دارد، ساز و کار آن هم باید در دستگاه سلامت دیده شود، بیان کرد: در مورد دانشگاه آزاد، آن بخشی که از ما مجوز گرفتند، از امروز اختیار دست انجمن ها است و می توانند ارزیابی کنند تا اگر اشکالی وجود دارد، در شورای گسترش مطرح کنیم اما اشکال در آن بخشی است که از وزارت علوم مجوز گرفته است و باید گفت بخشی از آموزش در آن سیستم، بیمار است.
وزیر بهداشت درخصوص ظرفیت دانشگاه آزاد و چرایی کاهش ظرفیت برخی از رشته های علوم پزشکی این دانشگاه توضیح داد: در ابتدای دولت یازدهم ٢٨ هزار صندلی در دانشگاه آزاد مربوط به رشته های علوم پزشکی بود اما امروز به ٩ هزار کاهش پیدا کرده است، زیرا به کمک خود دانشگاه آزاد ارزیابی کردیم و صندلی هایی که بیمار و استاد نداشت، تعطیل شد، مگر می شود، کسی در رشته روانشناسی بالینی آموزش ببیند اما با بیمار سروکار نداشته باشد؟ این مسئله بیشتر خیانت است تا اینکه خدمت به کشور باشد. دکتر ولایتی که رییس هیات امنای دانشگاه هستند، خودشان پزشک هستند و حتما گوش شنوا دارند، بنابراین با ایشان صحبت کنید، قطعا مسئولیت پذیر خواهند بود، و فقط به نقد اکتفا نکنید بلکه با تشکیل جلسات کارشناسی و مراجعه، اشکالات را منتقل و با کمک همان مجموعه ها چالشهای علمی را برطرف کنید.