سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138002000 داخلی 5892

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138410132 و 05138482093


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» با بررسی چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» برگزار شد / انتقاد دکتر شکرزاده نسبت به ضعف‌های نظام ارزشیابی و برنامه درسی مدارس سمپاد

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، کاربرد نظریه‌های آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالش‌های پیش رو، نقد روش‌شناختی و محتوایی پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبک‌های یادگیری و آموزش، سبک‌های تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» بود.

مقاله‌هایی با عنوان «نقد روش‌شناختی و محتوای پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیت‌شناسی و چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یک روزه ارائه شد.

دکتر شهره شکرزاده استاد واحد علوم و تحقیقات که ارائه دهنده مقاله در این همایش ملی بود، در ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران گفت: نظام آموزش و پرورش دانش‌آموزان تیزهوش از ظرافت‌های ویژه‌ای برخوردار است و نمی‌توان به برنامه درسی تیزهوشان، بی‌توجه بود.

وی با تاکید بر تعیین اهداف ویژه در نظام برنامه درسی دانش‌آموزان تیزهوش، خاطرنشان کرد: همچنین باید محتوای متفاوتی را در نظام برنامه درسی دانش‌آموزان تیزهوش در نظر گرفت، مواد آموزش متنوعی را به کار برد و الگوهای یاددهی- یادگیری را مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می‌تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوت‌های فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد.

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش‌آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد قرار دارد که به‌عنوان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با شکست روبه‌رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمون‌های پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می‌توان آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از آزمون‌های مزبور، قابلیت اندازه‌گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می‌دهند.

دکتر شهره شکرزاده تصریح کرد: هر چند که در برخی از مدارس سمپاد در کشورهای اروپایی برای دانش‌آموزان ایرانی با تأکید بر جهش آموزشی، نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استانفورد- اجرا می‌شود ولی متأسفانه در نظام ورودی دانش‌آموزان تیزهوش، هرگز آزمون‌های هوشی به کار نمی‌رود و نمی‌توان دانش‌آموزان تیزهوش را از طریق برخی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی با سطح اهداف آموزشی رده پایین (دانش- فهمیدن)، مشخص کرد.

وی افزود: ضعف در نظام ارزیابی از دانش‌آموزان تیزهوش با فقدان محتوای آموزشی ویژه تلفیق شده و هرگز نمی‌توان آموزش‌های دانش‌آموزان ویژه از قبیل غنی‌سازی و … را مشاهده کرد. در مدارس سمپاد جایگاهی برای روش آموزشی تفکرپژوهی نمانده و محتوی آموزشی مرتبط با سطوح ارزشیابی وجود ندارد؛ زیرا اکثریت دانش‌آموزان، درس‌خوان می‌باشند و تیزهوش.

به گفته این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، با ارزیابی نقادانه نظام ارزشیابی دانش‌آموزان مدارس سمپاد و نظام برنامه درسی این دانش‌آموزان می‌توان دریافت که تمامی برنامه‌ریزان در مدارس مزبور، تخصص و تجربه‌ای در حیطه آموزش و پرورش دانش‌آموزان تیزهوش نداشته‌اند و هیچکدام از برنامه‌های آموزشی تیزهوشان متناسب با هوشبهر دانش‌آموزان تیزهوش طراحی نشده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی