سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
«ازدواج درمانی» می‌تواند مشکلات رابطه را ترمیم کند؟

در شرایطی که طرفین در یک ازدواج، مسائلشان به قدری پیچیده شده است که دیگر خودشان نمی‌توانند از پس آن برآیند، «ازدواج‌درمانی»، برای حل مسائل موجود در رابطه بهترین راه است. به طرفین در این شرایط راه‌های ارتباط موثر برای آینده‌ای بهتر را آموزش می‌دهند.

روابط  انسانی بسیار پیچیده و چند وجهی هستند. در حالی که برخی از مسائل نه چندان جدی توسط یک زوج که مایل به همکاری هستند حل می‌شود، بسیاری از موقعیت‌های دشوارتر به این راحتی نیستند که رفع شوند. در چنین شرایطی یک ابزار ارزشمند برای بیرون کشیدن زوج از مخمصه مشکلات، ازدواج‌درمانی است.

ازدواج درمانی چیست؟

ازدواج درمانی/تراپی در شرایطی که زندگی مشترک به مشکلات جدی برخورده است پیشنهاد می‌شود. درمانگر به فهمیدن آنچه واقعا برای طرفین اتفاق افتاده است کمک می‌کند و مهارت‌های ارتباطی را به افراد یاد می‌دهد و همچنین در ازدواج درمانی ابزارهای بسیار موثر برای کمک به افراد در نظر گرفته می‌شود.

یک متخصص ازدواج درمانی به طرفین کمک می‌کند که:

۱. آنچه تبدیل به مشکل شده است را پردازش کند.

۲. به توسعه مهارت‌های موثر ارتباطی کمک کند.

۳. به طرفین کمک می‌کند مسائل پنهان را ببینند.

۴. رویکردهای موثر برای ایجاد تغییر را ارائه می‌کنند.

۵. با حفظ ارتباط با طرفین، به عنوان یک منبع ارزشمند برای زوج در بحران هستند.

به عنوان مثال یک زوج معتقد بودند که یکی از پسرانشان مشکل اصلی آن‌ها است. درمانگر برای آن‌ها توضیح می‌دهد که در شرایطی که زیرساخت‌های قدرت و وحدت در خانواده محکم نباشد، بدرفتاری کودکان اتفاق عجیبی نیست. بنابراین طرفین، تمرکز خود را از روی کودکشان برداشتند و روابط خودشان را مورد دقت قرار دادند و به نتایج بهتری رسیدند.

چگونه می‌توان فهمید که آیا می‌توانید از ازدواج درمانی بهره ببرید؟

اگر طرفین یک رابطه در مدت زمان طولانی با یک مسئله دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و به هیچ وجه به وضوح بیشتری در حل آن نزدیک نشده‌اند، می‌توانند به این روش فکر کنند. یک شخص سوم آموزش‌دیده و بی‌طرف، می‌تواند در احیای روابط موثر باشد.

اگر مردم در تحلیل اینکه واقعا در روابطشان چه اتفاقی می‌افتد ضعف دارند. آن‌ها ممکن است لایه سطحی آشکار را ببینند و مسائل پنهان را درک نکنند. یک درمانگر در حل مسائل پنهان ازدواج کمک می‌کند و یک زوج را در مسیر درست هدایت می‌کند.

 

در این زمینه بخوانید:

به این ۱۵ درخواست همسر خود «نه» بگویید!

درس‌هایی که می توان از ازدواج ناموفق گرفت

 

وقتی شروع به درمان کردید باید چه کنید؟

فرض کنیم طرفین یک رابطه با ازدواج درمانی موافق هستند و شرایط برای آن‌ها به گونه‌ای است که فقط یک حرفه‌ای آموزش‌دیده می‌تواند به آن‌ها کمک کند. برای یک درمان هوشمندانه مهم است که:

۱. اهداف را تنظیم کنید: مانند یک سفر که در گوگل مپ، مبدا و مقصد را مشخص می‌کنید. مشکل موجود شما، آنجایی است که هستید و کاری که می‌خواهید بکنید، جایی است که می‌خواهید بروید.

۲. اولویت‌ها را تعیین کنید: آنچه برای یک شریک مهم است، الزاماً برای دیگری ارزشمند نیست. بنابراین اولویت‌های طرفین شنیده می‌شود و سازشی صورت می‌گیرد. دانستن اینکه اهداف و اولویت‌ها در یک رابطه چیست، مانند داشتن نقشه راه است.

 

اما اگر یک مسئله غیرقابل جبران باشد چه می‌شود؟

در بعضی موارد نادر، ازدواج درمانی نمی‌تواند یک رابطه را احیا کند. به قول معروف برای برخی از شرایط، دیر شده است و ازدواج درمانی نمی‌تواند معجزه کند. اما حتی در چنین شرایطی هم ازدواج درمانی یک ضرورت است، مخصوصاً ‌در شرایطی که فرزند یا فرزندانی درگیر هستند. در شرایطی که رابطه شما با مشکلاتی روبرو است، تا زمان زیادی نگذشته است، به دانش محدود شخصی خود اعتماد نکنید و این راه را امتحان کنید.

 

منبع: lifehack

سایت میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی