سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
چگونه به سخن گفتن در خواب خاتمه دهید

حرف زدن افراد در خواب پدیده عجیبی است. تعداد کمی از ما طریقه‌ی مقابله با این وضعیت را می‌دانیم؛ با این حال، اکثریت در مواجهه با آن ناتوان هستند. شاخصی که خواب شما را مختل می‌سازد، یعنی صحبت کردن در خواب، همچنین ممکن است فرد کنار شما را شبی یکی دو مرتبه به تپش قلب بیاندازد.

آیا تا به حال توسط همسر یا هم اتاقی خود در حالی که زیر لب کلمات نامفهومی را در خواب زمزمه می‌کند با هراس از خواب بیدار شده‌اید؟ حتماً از ترس زهره ترک شده و هرگز تصور نمی‌کردید که همسرتان مقهور حرف زدن در خواب شده باشد. این وضعیت، با این وجود که ماهیتاً مسئله‌‌ای است جدی، اما زمانی که نیمه‌های شب به یکباره با دست سنگین همسرتان که بر روی شما افتاده و آواهای نامفهومی که نجوا می‌کند، از خواب می‌پرید، می‌تواند برای خود داستانی شود .... در واقعیت این امر عارضه‌ای است که به آن خواب گفتاری می‌گویند. و نوعی اختلال مربوط به خواب است که به طور عامیانه به آن حرف زدن در خواب گفته می‌شود. خواب بخش بسیار مهمی از زندگی هر فرد است. گفته می‌شود بدن ما، شاهکارهای فوق العاده‌ای را زمانی که خواب هستیم، به انجام رسانده است. در ساعات خواب است که بدنمان فرسودگی و خستگی که در طول روز به وجود آمده، را بازسازی و تقویت می‌کند، بافت‌های خسته و فرسوده‌ی بدن، مرمت و دوباره توانمند می‌شوند. زمان قابل توجهی طول می‌کشد تا مغز اطلاعاتی را که به درونش وارد شده، درک کرده و مرتب نماید. اطلاعاتی که در طول روز ارسال شده توسط سلولهای مغز در طی این دوره‌ی زمانی درک و هضم می‌شوند. همچنین در طول ساعت خواب است که بدنمان هورمونهای رشد را به درون سیستم بدن آزاد می‌کند.
در واقع صحبت کردن در خواب ضرر خاصی ندارد. با این حال، می‌تواند موجب خشم و آزردگی کسانی شود که کنار این افراد می‌خوابند. صحبت کردن در خواب می‌تواند از بخش‌هایی تشکیل شده باشد که از نظر طول یا مدت زمان و درجه‌ی شمرده بودن گفتار با یکدیگر تفاوت داشته باشند. ممکن است برخی افراد، مواردی را تجربه کنند که شامل کمی زمزمه کردن باشد و برخی دیگر ممکن است گفتگوی کامل و نامتعارفی داشته باشند. این حالت زمانی که همسرتان به آرامی با صدای خواب آلود باریتون (صدای بین بم و زیر) و فوق‌العاده یکنواخت و خسته کننده، حرفهای نامفهومی را ادا می‌کند، بیش از پیش باعث نومیدی و درماندگی شما می‌شود. اگرچه این مقوله پدیده‌ای است بسیار نادر، لیکن، برخی از افرادی که خواب گفتاری دارند، شایع است که در خواب با بلندترین حد صدای خود، فریاد می‌کشند و جیغ می‌زنند و باعث ترس افرادی می‌شوند که در کنار آنها هستند.

 

چه عواملی باعث خواب گفتاری می‌شوند؟

صحبت کردن در خواب بخشی از اختلال پاراسومنیا یا همان خواب پریشی است. این اختلال در درجه اول به علت نداشتن یک خواب راحت و تکمیل نشدن مراحل خواب ایجاد می‌شود. مشخصه‌ای که اغلب شاهد آن هستیم نمود عینی و صریح از فعالیتهای افراطی در خواب است. این کار ممکن است شامل راه رفتن فرد در خواب، صحبت در خواب، دندان قروچه و هراس شبانه باشد. برخی از افراد نیز ممکن است تکانهای سریعی را در بدن خود در حین خواب تجربه کنند. آنها ممکن است بالش، ملحفه و یا هرگونه وسایل خواب را که با آن برخورد می‌کنند که ارزش نابود کردن داشته باشد را در هم بکوبند. به این علت که فرد به طور کامل قادر به خوابیدن نیست. فردی که در کنار چنین کسی قرار دارد ممکن است یکدفعه به علت تکان و جنبش تخت، احساس تکان و لرزش کند. با این حال، به تدریج متوجه می‌شود که این چیزی نیست جز تکانهایی که کنار دستیش ایجاد می‌کند. کودکان معروفند که بیشتر از بزرگسالان در خواب حرف می‌زنند. به این خاطر که مغز آنها به رشد نهایی خود نرسیده و سیکل خواب ناقصی را تحمل می‌کنند. خواب گفتاری در کودکان با افزایش سن از بین می‌رود. تا آن زمان، والدین مجبورند در هر بار شنیدن داستانهای درهمی از زبان فرزندشان هیجانات قلبی کوتاهی را تحمل کنند. در وهله‌ی نخست، کودکان و بزرگسالانی که در خواب حرف می‌زنند، هرگز آن را به یاد نمی‌آورند، و هنگامی که هم اتاقی‌ آنها که متحمل شنیدن این داستانها شده، آن را برایشان بازگو می‌کند، دچار ناباوری و تعجب می‌شوند.

راه‌هایی جهت جلوگیری از خواب گفتاری

• اولین و مهمترین کار این است که اجازه دهید فرد به قدر کافی بخوابد. داشتن یک خواب راحت می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس شادابی و طراوت داشته باشد. هنگامی که بسیار خسته و کوفته باشید، میزان صحبت کردن در خواب افزایش می‌یابد.
• سعی کنید که یک برنامه‌ی خواب تنظیم شده و ثابتی داشته باشید. برای خوابیدن و بیدار شدن به هنگام صبح زمانی را مقرر کنید. برنامه‌ی زمانی نامنظم خوابیدن می‌تواند عامل حرف زدن شما در خواب شود.
• سعی کنید که پیش از خواب غذای سنگین مصرف نکنید. خوب بخورید، با این حال، از پرخوری اجتناب کنید. پس از تمام کردن غذای خود، به مدت چند دقیقه استراحت کرده و سپس به رختخواب رفته و بخوابید.
• اگر کسی که در کنار شما خوابیده، در خواب حرف می‌زند، به او غر نزده و بیصدا از رختخواب بیرون بیایید. حرف زدن در خواب می‌تواند موجب عصبانیت فرد شنونده شود، با این حال، می‌تواند حتی بیشتر از آن باعث برهم خوردن آرامش افراد کنار دستی شما بشود که خوابشان مختل شده است.
• میزان استرس خود را کنترل کرده و سعی نمایید میزان اضطراب خود را کاهش دهید. اجازه دهید افکار مثبت در درون ذهن شما باقی بمانند.
• جهت اداره‌ و کنترل لگد زدن و تکانهاش شدید ناگهانی فرد حین خواب، به پزشک مراجعه نمایید و ایشان به احتمال زیاد پیشینه‌ی پزشکی شما را درخواست خواهد کرد و ممکن است برخی مکمل‌های آهن جهت درمان کم خونی، مکمل‌های پتاسیم جهت درمان گرفتگی عضله و اسپاسم در پاها، و یا حتی قرصهای خواب‌آوری را تجویز نماید.
• مصرف کافئین و نیکوتین را کاهش داده یا به طور کل قطع نمایید و همچنین مصرف الکل را کاهش دهید.
• تمرینات تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و یوگا، موجب فراهم کردن خواب طبیعی با آرامش ذهنی می‌شوند. ضرورت دارد در طول روز آرام بوده و همانطور که شب فرا می‌رسد، استراحت نمایید.
• همچنین می‌توانید ورزش مورد علاقه‌ی خود را انجام داده و یا به باشگاه بروید، هر کدام را که دوست دارید انجام دهید تا راز نجوا کردن در خواب بر شما فاش شود.

امیدوارم که این نوشته به شما و همسرتان کمک‌ نماید؛ با این حال اگر تأثیر فوری ندارد، چرا عجالتاً به استفاده از مسدودکننده‌های گوش متوسل نمی‌شوید! بازار پر از بهترین مارکهای گوشی‌هایی است که باعث چرت آرامش بخش شما می‌شوند. اگر همسرتان نمی‌تواند در خواب حرف نزند، دست کم شما که می‌توانید به آن گوش نکنید!

منبع : سایت راسخون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی