سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایداراستخراج ابری بیت کوین bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگاناستخراج ابری بیت کوین Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایراناستخراج ابری بیت کوین
آخرین نظرات
پنج گام برای سلامت روان

 

 

شواهد علمی نشان می‌دهند 5 گام برای بهبود سلامت روان وجود دارد. اگر آن‌ها را امتحان کنید احساس شادی بیشتری خواهید کرد و احساس مثبت‌تری نسبت به زندگی خواهید داشت.سلامت روان شما حائز اهمیت است. بعضی از بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی بسیار شایع هستند. اگر شما مبتلا به چنین بیماری‌هایی هستید باید درمان مناسب دریافت کنید.

 

 

چرا سلامت روان مهم است؟ اول اینکه، همه ما می‌خواهیم احساس خوبی نسبت به خود و جهان اطرافمان داشته باشیم، و از زندگی خویش بیشترین استفاده را بکنیم.
شواهدی نیز وجود دارند حاکی از این که سلامت روانی برای سلامت جسم نیز بسیار مهم است، و می‌تواند به ما کمک کند به اهدافی که برای خود تنظیم کرده‌ایم دست پیدا کنیم.

سلامت روان چیست؟

هنگامی که ما در مورد سلامت روان صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها شادی نیست. بهتر است به یاد داشته باشیم که سلامت عمومی هم ذهن و هم بدن را در برمی‌گیرد ، می دانیم که سلامت جسم و روان بسیار به هم مرتبط هستند.
مطمئناً، احساس شادی بخشی از سلامت روانی است؛ اما تمام آن نیست. یک نوع عمیق‌تر از سلامت روانی نیز وجود دارد که در مورد انتخاب شیوه زندگی ایست که برای شما و دیگران مناسب باشد.
احساس قناعت، لذت بردن، تعامل با جهان، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس همه بخش هایی از سلامت روان هستند. روابط خوب، که برای شما و کسانی که در اطراف شما هستند شادی را به همراه می‌آورند نیز جزء سلامت روان محسوب می شوند.
البته داشتن سلامت روان به این معنا نیست که شما هرگز با احساسات و یا موقعیت‌های دشوار رو به رو نشوید؛ بلکه به آن معنا است که شما احساس کنید انعطاف‌پذیری لازم را برای کنار آمدن با شرایط دشوار دارید.
سلامت روانی می‌تواند اشکال مختلف بسیاری داشته باشد، اما تعریف مفید آن می‌تواند داشتن احساس خوب و عملکرد مناسب باشد.

سلامت روان و جامعه

در طول 50 سال گذشته، مردم انگلیس ثروتمندتر شده اند، با این وجود شواهد حاکی از آن است که سلامت روانی و شادی آن‌ها افزایش و بهبودی نیافته است. این مسئله نشان می‌دهد که بسیاری از چیزهایی که اغلب فکر می‌کنیم سلامت روانی ما را بهبود خواهند بخشد - مانند املاک و دارایی های بیشتر، داشتن پول بیشتر برای خرج کردن و یا رفتن به تعطیلات گران‌قیمت - خود به خود به صورت پایدار احساس ما را در مورد خود و زندگی‌مان بهبود نمی‌دهند.
پیام روشن است: زمان آن فرا رسیده است که در دیدگاه خود نسبت به سلامت روان تجدیدنظر کنید.

شواهد و سلامت روان

در طول 20 سال گذشته، شواهد جدیدی در مورد آنچه واقعاً باعث بهبود پایدار سلامت روانی می‌شود، به دست آمده است. برخی از این شواهد از مطالعات مشاهده‌ای برآمده‌اند که در آن‌ها دانشمندان رفتار و سلامت بخش‌های خاصی از جمعیت را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ شواهد دیگر از آزمایش‌هایی برآمده‌اند که در آن دانشمندان یک گروه از مردم را در نظر گرفته‌اند و از آن‌ها درخواست کرده‌اند که رفتار خود را تغییر دهند و یا در یک درمان یا برنامه (مثلاً یک برنامه ورزشی) شرکت کنند، و سپس سلامت روانشان مورد ارزیابی قرار گیرد.
برای به دست آوردن شواهد در مورد سلامت روان، دانشمندان باید راه‌هایی برای اندازه‌گیری آن پیدا کنند. آن‌ها اغلب، سلامت روان را با استفاده از پرسیدن سؤالاتی از افراد در مورد احساسشان در مورد خود، زندگی‌شان و جهان اطرافشان اندازه‌گیری می‌کنند.
به یاد داشته باشید که هیچ‌کس به شما سلامت روان را نخواهد بخشید. این خود شما هستید که باید برای آن اقدام کنید.

پنج گام برای رسیدن به برای سلامت روان

شواهد حاکی از آن است که برای بهبود سلامت روان 5 اقدام را می‌توان انجام داد. اگر شما با ذهنی باز آن‌ها را انجام دهید به زودی نتایج مثبت آنها را مشاهده خواهید کرد.

• ارتباط برقرار کنید- با افرادی که در اطراف شما هستند ارتباط برقراری کنید: خانواده خود، دوستان، همکاران و همسایگان. برای توسعه این روابط زمان اختصاص دهید.
• ورزش کنید - لازم نیست حتماً به باشگاه های ورزشی بروید. می‌توانید پیاده‌روی کنید، یوگا کار کنید، به دوچرخه‌سواری بروید و یا فوتبال بازی کنید. فعالیتی را پیدا کنید که از انجام آن لذت ببرید و آن را در زندگی خود جای دهید.
• یادگیری را ادامه دهید - یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند به شما احساس موفقیت و اعتمادبه‌نفس ببخشد. بنابراین می‌توانید برای کلاس‌های آشپزی ثبت‌نام کنید، شروع به یادگیری یک ساز موسیقی کنید، یک زبان جدید بیاموزید و یا یاد بگیرید که چطور می‌توانید دوچرخه خود را تعمیر کنید.
• به دیگران هدیه بدهید - حتی کوچک‌ترین عمل نیز می‌تواند ارزشمند باشد؛یک لبخند، یک کلمه تشکرآمیز و یا قدری محبت‌ می تواند به شما و دیگران انرژی ببخشد. همچنین می‌توانید در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنید. این کارها می‌تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند شبکه‌های اجتماعی و دوستی خویش را گسترش دهید.
• توجه کنید - از لحظه حال آگاه باشید، از احساسات خود، افکارتان، بدنتان و جهان اطرافتان مطلع باشید. برخی این کار را "توجه آگاهانه به حال" می‌نامند، که می‌تواند شیوه زندگی شما را به شکلی مثبت تغییر دهد و شما را برای مواجهه با چالش‌های زندگی آماده کند.

منبع:راسخون

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی