سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
«وسواس تمیزی» را چگونه حل کنیم؟ این مطلب را بخوانید

اگر تمیزکاری‌هایی را که می‌خواهید، انجام دادید که هیچ، وگرنه حجمی از استرس و اندوه را تجربه می‌کنید که هر روز برای شما تکرار می‌شود و احساس می‌کنید زندگی شما در حال فروپاشی است. اما به خاطر داشته باشیم اگر نشانه‌های اختلال وسواس تمیزی در افراد مشاهده شود با راهکارهای درمانی قابل حل است.

شما از نظر جسمی به علت وسواس تمیزی هر روز فرسوده‌تر می‌شوید، شریک زندگی شما خشمگین و ناراحت می‌شود و مدام در فکر تمیز کردن خانه و ایجاد آرامش برای خود هستید. اگر تمیزکاری‌هایی را که می‌خواهید انجام دادید که هیچ، وگرنه حجمی از استرس و اندوه را تجربه می‌کنید که هر روز برای شما تکرار می‌شود و احساس می‌کنید زندگی شما در حال فروپاشی است. اگر نشانه‌های اختلال وسواس تمیزی، نظافت و شستشو در افراد مشاهده شود با راهکارهای درمانی قابل حل است. افراد در مرحله اول اگر چنین مسأله‌ای را بپذیرند گام بزرگی در درمان برداشته‌اند.

درمان وسواس تمیزی با کمک متخصص 

تمامی وسواس‌ها با دارو و رفتار درمانی حل می‌شود. کودکان که در مورد وسواس چیزی نمی‌دانند در جلسات رفتاردرمانی در مورد وسواس یاد می‌گیرند و آن را درک می‌کنند. کودکان در این جلسات راه‌های مقابله با ترس، کنار آمدن با آن و مقاومت در برابر انجام کارهای وسواسی را یاد می‌گیرند. همچنین والدین کودکان هم یاد می‌گیرند که چگونه به موقعیت‌های وسواسی پاسخ دهند.

در مورد بزرگسالان هم رفتاردرمانی قدم به قدم با کمک یک رفتاردرمانگر اتفاق می‌افتد و فرد حساسیت وسواسی خود را کم‌کم از دست می‌دهد. راه‌های زیادی برای رسیدن به هدف توسط رفتاردرمانگران انجام می‌شود. فرد یاد می‌گیرد علائم را کنترل کند و با استفاده داروها، ورزش و تغذیه، پشتیبانی گروهی، درمان‌های خلاقانه و آموزش خانواده، علائم وسواس تمیزی را کنترل کند. به عنوان مثال رفتار درمانگران با استفاده از موسیقی آرام بخش گرفته تا به چالش کشیدن افکار وسواسی به فرد مبتلا کمک می‌کنند. وسواس یک بیماری جدی است که می‌تواند باعث اختلال عملکرد و پریشانی عاطفی شود، اما قابل درمان و مدیریت است.

کنترل احساس مسئولیت

بسیاری از علائم وسواس با افزایش مسئولیت ایجاد یا تشدید می‌شود. هرچه احساس مسئولیت بیشتری وجود داشته باشد، احتمالا شستشو و فکر کردن به آن قوت می‌گیرد. برای مثال کسی که وسایل خود را مدام بررسی می‌کند، ممکن است احساس مسئولیت کند تا خانواده خود را از کثیفی محافظت کند. اگر این فرد چشم‌انداز خود را وسیع‌تر کند، متوجه می‌شود اعضای خانواده و یا کارگر مرتبط با نظافت در این مسئولیت سهیم هستند.

 

تکرار زیاد، اطمینان کم

ما نسبت به چیزهایی که زیاد در مورد آن سوال می‌کنیم اطمینان کمی داریم. ما در مورد پدیده‌ها سؤال می‌کنیم تا از آنچه انجام داده‌ایم اطمینان بیشتری داشته باشیم اما نتیجه‌ای که به آن می‌رسیم اعتماد به نفس کم در انجام کارهاست. برای رفع این مسأله افراد خود را مجبور می‌کنند که تنها یک بار در روز یک مسأله را تکرار کنند. در همان روز اعتماد به نفس خود را ارزیابی کنند و روز بعد همان رفتار را تکرار کنند. بیشتر افرادی که این آزمایش را انجام می‌دهند بعداً متوجه می‌شوند که خواسته‌های آن‌ها برای انجام رفتار تکراری کم شده است.  

افشای تفکرات برای یک فرد

افرادی که وسواس تمیزی و نظافت دارند نگران فاش کردن افکار یا اجبارهای مزاحم خود هستند. این افراد از قضاوت‌های سایرین می‌ترسند و فکر می‌کنند دیگر افراد آن‌ها را به سختی قضاوت می‌کنند. به شخصی اجازه دهید در دوران سختی که با وسواستان دست‌وپنجه نرم می‌کنید پشتیبان شما باشد. در این موارد افراد در مورد ناراحتی‌ها و آنچه در زندگی می‌خواهند گفتگو می‌کنند و احساس خوشحالی خواهند داشت.

در بعضی موارد که انتخاب شخص مورد نظر اشتباه بوده است افراد مبتلا به وسواس تمیزی، فرد دیگری را انتخاب می‌کنند و با او گفتگو می‌کنند. تجربه نشان داده است اگر این انتخاب در چند بار ناکارآمد باشد، فرد از این راه حل دلسرد می‌شود.

رفتار و عملکرد مناسب

  اکثر افرادی که با انواع  OCD  درگیر هستند خود را دیوانه و خطرناک می‌دانند و یا می‌ترسند که اینطور شوند. بنابراین مدام تلاش می‌کنند که از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.  اما اگر شما به عنوان یک ناظر بر رفتار آن‌ها بنگرید، آیا همین پیام را برای سایرین دارد؟

به خودتان یادآوری کنید که صرفاً‌به دلیل داشتن افکار ناخوشایند، شما به یک فرد بد تبدیل نمی‌شوید. افکار شما فقط «افکار» هستند. حتی افکار ناخواسته، مزاحم یا خشونت‌آمیز عادی هستند وتنها اهمیت شما به آن‌ها است که آن‌ها را به وسواس مضر تبدیل می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی