سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
نوروز؛ فرصتی برای تقویت ارتباطات خانوادگی و ارتقاء سلامت روان

روان‌ درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر حفظ و برگزاری آیین نوروز به عنوان فرصتی برای تقویت هویت ملی، گفت: برگزاری این آیین ها ارتباطات خانوادگی و تعاملات اجتماعی را تقویت کرده و ذیل سایه این پیوندها سلامت روان ارتقاء خواهد یافت.

شبنم مقتدری  در گفت وگو با  ایرنا درباره کارکردهای روانی و اجتماعی عید باستانی نوروز افزود: باتوجه به شیوع کرونا در سال‌های گذشته و محدودیت‌های ناشی از این بیماری، برگزاری آیین نوروز اعم از دید و بازدیدهای خانوادگی کاهش یافته و فرصت ارتباطات چهره به چهره و گفت وگوهای حضوری سلب شده بود.

وی تصریح کرد: نوروز ۱۴۰۱ اما باتوجه به واکسیناسیون بخش اعظمی از جامعه و کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا، این دید و بازدیدها، دورهمی‌های خانوادگی و... با رعایت ضوابط بهداشتی می‌تواند انجام پذیرد.

این روان‌درمانگر توضیح داد: ارتباط چشمی یکی از ارکان اصلی شکل‌گیری گفت وگوی موثر بوده و "گوش کردن" از مولفه‌های اساسی مهارت‌های ارتباطی است که از طریق بازخورد عواطف و احساسات، واکنش به گفته‌ها و همدلی با طرف مقابل نیز صورت می‌گیرد.  

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: یکی از نیازهای اساسی بشر همچنین نیاز به گفت وگو، شنیده شدن گفته‌ها و ابراز هیجانات و نیازها بوده و هر یک از این مولفه‌ها در آغاز فصل بهار از طریق برگزاری آیین کهن نوروز می‌تواند تامین شود.  

مقتدری با اشاره به اهمیت تاب‌آوری اجتماعی نیز ادامه داد: در راستای این آیین و سنن و دید و بازدیدهای نوروز حمایت اجتماعی نیز تقویت می‌شود. این حمایت می‌تواند منجر به افزایش تاب‌آوری شخص و در مدیریت و کنترل استرس‌ها و اضطراب‌ها نیز موثر باشد.در راستای دید و بازدیدهای ایام نوروز حمایت اجتماعی تقویت می‌شود. این حمایت منجر به افزایش تاب‌آوری اجتماعی و در مدیریت و کنترل استرس‌ها و اضطراب‌ها موثر است.

وی تاکید کرد: هر یک از این مولفه‌ها اعم از دریافت حمایت‌های اجتماعی و تقویت پیوندهای خانوادگی ذیل سایه دید و بازدیدهای نوروز می‌تواند در ارتقای سلامت روان هم اثربخش باشد. این فرصت همچنین با استفاده از آموزش تکنیک ذهن‌آگاهی توسط متخصصان حوزه روانشناسی به منظور "زندگی در زمان حال" و "لذت بردن از لحظه" نیز تقویت می‌شود.

(تکنیک ذهن‌آگاهی که تحت عنوان "توجه آگاهی" هم شناخته می‌شود، پرورش آگاهی و هوشیاری با تکیه بر مراقبت و یک فرایند روانشناختی جهت تمرکز توجه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت و در حقیقت " آگاهی از لحظه" است.)

آغاز فصل بهار؛ افزایش تابش نور خورشید و بهبود خلق وخو

این روانشناس همچنین با اشاره به تغییرات آب وهوایی در فصل بهار یادآور شد: با افزایش تابش نور خورشید در فصل بهار، سطح تولید سرتونین (نوعی انتقال دهنده عصبی که نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کنندهٔ احساس خوب شناخته می‌شود) و دوپامین (نقش پیامرسان عصبی در مغز و نقش هورمونی در خون) هم افزایش یافته و این مساله منجر به بهبود خلق و خو خواهد شد.

مقتدری افزود: در این فصل همچنین از منظر روانشناختی، تمایل به خروج از منزل و حضور در طبیعت افزایش یافته و باتوجه به فرصت تعطیلات می‌توان با حضور در مناطق طبیعی و پیاده‌روی در زیر آفتاب به کاهش و کنترل استرس و نگرانی‌ها و افزایش شادی و نشاط روح پرداخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی