سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

یک روانشناس گفت: بهتر است رفتار مردی که دست بزن دارد را ریشه یابی کنیم تا راهکار‌های اجرایی برای آن بیابیم.

حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی برخورد با مردی که دست بزن دارد، اظهار کرد: بهتر است رفتار مردی که دست بزن دارد را ریشه یابی کنیم تا راهکار‌های اجرایی برای آن بیابیم.

وی افزود: در اغلب جلسات مشاوره‌‌ای با جملاتی مانند "همه خانواده ما آدم‌های زودجوشی هستند، انگار که این مشکل در ما ژنتیکی است"، "دست خودم نیست"، "اگر مرا تحریک نکنند، عصبانی نمی‌شوم" و "من از همان آغاز رابطه گفتم که فردی عصبی هستم" روبه‌رو می‌شویم.

روانشناس و مشاور ادامه داد: در پاسخ به موارد فوق باید عنوان کنم که پرخاشگری رفتاری است که بیشتر به صورت اکتسابی از طریق افراد آموخته می‌شود، بنابراین سهم محیط به طور کلی بسیار بیشتر از ژنتیک است، پس می‌توان این رفتار را با آموزش مهارت‌های مناسب کنترل هیجانات منفی (خشم) بهبود بخشید.

اکبرزاده با اشاره به اینکه در مشاوره‌های پیش از ازدواج تحریک پذیری، عصبانیت و یا پرخاشگری زوجین با جلسات مشاوره‌ای و تست‌های مرتبط سنجیده می‌شود، افزود: این مشکلی نیست که مشاور از این موضوع به راحتی گذر کند و در موقعیت مشاوره پیش از ازدواج این مشکل به مراتب با هزینه‌های کمتری نسبت به موقعیت تجربه زندگی مشترک تعدیل می‌شود.

وی افزود: اشخاصی که در مسیر ازدواج هستند به گوش باشند که موضوع "بعدا درست می‌شود" منسوخ است و در رابطه باید واقع بین باشند و مواردی از این دست را به شکل واقعی و جدی بررسی کنند.

این روانشناس گفت: زمانی که طرف مقابل رفتار‌های پرخاشگرانه و برخورد فیزیکی دارد، چاره کار سکوت در مقابل این رفتار‌ها نیست، بلکه باید مسئولانه در مقابل چنین رفتار‌هایی از خودمان دفاع کنیم و نباید از خود عکس العمل مشابه و مقابله به مثل داشته باشیم، چراکه این رفتار آسیب‌های جدی تری به رابطه زوجین و فرزندان وارد می‌کند.

اکبرزاده تصریح کرد: خودآگاهی (آگاهی از افکار، هیجانات ورفتار‌های خودمان) نیز در پیشگیری از درگیری‌ها کمک کننده است و در موقعیت‌های هیجانی صرفا به دنبال متهم کردن طرف مقابل نباشید، شاید کمی بیشتر گوش دادن از پرخاشگری در رابطه بکاهد و همچنین سعی کنید در مشکلات با توجه به شناخت خود شرایط مذاکره کردن را فراهم کنید.

وی افزود: در مواقعی که اوضاع مناسب‌تر است و درگیری خاصی وجود ندارد، همسرتان را به شرکت در جلسات مشاوره‌ای تشویق کنید، البته بهتر است خودتان هم وی را همراهی کنید تا فکر نکند که مشکل تنها اوست.

این روانشناس با اشاره به اینکه از راهکار‌های کوتاه و بلند مدت جهت کنترل خشم استفاده می‌شود، گفت: راهکار‌های بلند مدت در موقعیت آنی هیجانی تأثیری ندارند، بلکه تأثیراتشان در درازمدت اتفاق می‌افتد و از راهکار‌های بلند مدت می‌توان به ورزش‌های هوازی مثل دوچرخه سواری، شنا، دو میدانی، پیاده روی سریع و کوهنوردی و استفاده از آرام سازی (آرمیدگی) به شکل نشسته روی صندلی یا دراز کش... اشاره کرد.

اکبرزاده یکی از روش‌های کوتاه مدت تأثیرگذار در کنترل خشم که در موقعیت آنی عمل می‌کند، می‌توان به تنفس عمیق، شمارش معکوس مثلا از ۱۰۰ به ۹۰، ترک موقعیت و غیره اشاره کرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در راهکار‌های کوتاه مدت هدف این است که افراد در موقعیت هیجانی در عمل و عکس العمل هایشان وقفه ایجاد کنند، حتی چند ثانیه صبوری در موقعیت درگیرانه باعث تقلیل عکس العمل‌ها و آسیب‌ها خواهد شد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی