سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

در نشست علمی وسواس از دو نگاه فقهی و روانشناختی مطرح شد؛استاد دانشگاه: احکام فقهی وسواس برانگیز است / استاد حوزه: احکام فقه نه تنها وسواس برانگیز نیست بلکه ضد وسواس است

 
 

در یک نشست علمی در قم، (وسواس) بعنوان یکی از بیماری های روحی انسان، مورد بحث دو تن از اساتید حوزه و دانشگاه قرار گرفت تا هم دیدگاه های دینی و فقهی و هم دیدگاه های روان‌شناختی به این موضوع، مطرح شود.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، «نشست علمی وسواس از دو نگاه فقهی و روان‌شناختی»، شامگاه چهارشنبه (۴/۲/۹۸)، با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا غفوریان از اساتید حوزه علمیه قم و دکتر نصیر عابدینی از اساتید مرکز ملی مشاوره ایران، در محل سالن اجتماعات مؤسسه علمی مفتاح کرامت در قم برگزار شد.

 

*رساله های عملیه دینی با رویکرد کاهش وسواس بازنگری شود

در ابتدای این نشست علمی، دکتر نصیر عابدینی با بیان این که آدم های وسواسی دچار اختلال روانی هستند، گفت: فرق آدم های سالم با آدم های وسواسی این است که آدم های سالم در خصوص افکار مزاحمی که گاهی به ذهن شان خطور می کند، پاسخ نمی دهند اما آدم های وسواسی، این افکار مزاحم را در درون خود نگاه داشته و همواره در ذهن خود تکرار می کنند که در نهایت باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که وسواس تم های مشترکی در سراسر جهان دارد و همچنین برخی اعداد از جمله ۱۰بار آب کشیدن یک شی و … برای آدم های وسواسی مقدس شده است، خاطرنشان کرد: از جمله وسواس هایی که برخی خانم های طلبه و همچنین بسیاری افراد مذهبی درگیر آن هستند، وسواس آلودگی و پاک کردن نجاست یا همان تطهیر است، در حالی که خود روحانیون ما باید این موضوع را مورد بررسی و برای آن چاره اندیشی کنند.

عابدینی با بیان این که فقه ما باید برای درمان وسواس به این سمت برود که احساس گناه را از تمام انسان های وسواسی بگیرد، گفت: بسیاری از آدم های مذهبی که درگیر وسواس پاکیزگی هستند، به این جهت به این سمت کشیده شده اند چون احساس گناه می کنند که مبادا نجاستی باقی مانده باشد و از طرفی بعد از مصرف زیاد آب هم احساس گناه اسراف می کنند و در نتیجه اضطراب روحی شان چند برابر می شود.

وی گفت: فقها و علمای دین باید این موضوع را همواره مدنظر داشته باشند که با آدم وسواسی بعنوان گناهکار برخورد نکنند بلکه باید سعی کنند احساس گناه را از او بگیرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از نظر بنده بعنوان یک روانشناس و فردی که سالها در زمینه وسواس کار کرده، رساله های عملیه دینی باید یک بازنگری شده تا احکامی که ممکن است باعث افزایش روحیه وسواس در افراد کند، از بین رفته یا کاهش پیدا کند.

 

*احکام فقهی اسلام، ضد وسواس است

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا غفوریان از اساتید حوزه علمیه قم با رد این موضوع که فقه و احکام شرعی نقش مهمی در ایجاد روحیه وسواس در افراد دارد، گفت: وقتی به روایات و متون فقهی مراجعه می کنیم، در میابیم که این احکام و روایات، نه فقط وسواس برانگیز نیست، بلکه حتی ضد آن هم هست؛ از این رو بازگو کردن آن برای رفع این مشکل مفید است.

این استاد حوزه علمیه قم در بیان شاهدی برای مدعای خود در خصوص ضد وسواس بودن احکام دینی، گفت: برای نمونه یکی از وسواس هایی که برخی افراد دارند این است که فلان خوردنی یا آشامیدنی که از سوی کسی در دسترس ما قرار می گیرد حرام باشد، در حالی که ما در احکام اسلامی و فقه، قاعده ای بنام قاعده ید داریم که مورد قبول همگی فقیهان مسلمان در فقه اسلامی قرار گرفته و بر اساس آن اگر کسی مالی در دست دارد، اصل بر این است که مالک است و سرقت و حرام نیست.

وی افزود: همچنین ما در احکام فقهی، قاعده سوق المسلمین را داریم که بر اساس آن  اگر گوشت، پوست و سایر اجزای حیوانی در بازار مسلمان خریداری شود، حکم طهارت را دارد و باید آنرا در حکم گوشت حیوان ذبح شده‌ای قرار داد و لازم نیست از ذبح شرعی آن حیوان سوال کرد، در حالی که برخی افراد وسواس دارند که نکند فلان حیوان ذبح شرعی شده باشد یا نشده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین غفوریان با بیان این که، شیطان موجود خبیثی است که از همین راه وسواس وارد انسان می شود، خاطرنشان کرد: در روایات مختلفی داریم که منشأ وسواس خود شیطان است و ما نباید شیطان را بر خود مسلط کنیم؛ حتی در بحث شک نماز و وسواس به آن، در روایات ما آمده که منشأ آن شیطان است؛ و در روایت دیگری آمده است که هیچ انسان عاقلی، نماز را به خاطر شک، دوبار نمی خواند.

 

*کاش علما و فقیهان ما درد وسواس را لمس می کردند

در ادامه این نشست علمی دکتر نصیر عابدینی استاد دانشگاه، ضمن بیان راهکارهایی برای مقابله با روحیه وسواس در انسان ها و تأکید بر این که وسواس با گفتن این جمله که کار شما اشتباه است، درست نمی شود، گفت: ای کاش علما و فقیهان ما، درد وسواس را با گوشت و پوست خود لمس می کردند تا احکام فقهی را با  نگاه به بحث وسواس، بازنگری می کردند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروزه بسیاری از طلاق ها و آسیب های اجتماعی و خانوادگی و حتی بسیاری بی نمازی های افراد مسلمان، بخاطر همین بحث وسواس در بحث نجاست و طهارت است؛ قطعا اگر بحث نجاست و سرایت آن به دیگران از سوی فقیهان و علمای دینی ما حل می شد، بسیاری از وسواس های موجود در کشور ما هم حل می شد.

 

*بخشی از وسواس ها به بهانه دین، بخاطر مسئله گویی افراد بی سواد است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین غفوریان هم به ایراد سخن پرداخت و با رد این موضوع که احکام فقهی در بحث نجاست و طهارت، وسواس برانگیز است، گفت: در بین فقها، حضرت امام خمینی(ره) در کتاب طهارت، بحث دقیقی در این زمینه دارد و تأکید می کند که نجاست بعد از دو واسطه، دیگر به نفر سوم منتقل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: البته که در برخی رساله نویسی ها، گاهی به عباراتی بر می خوریم که اصلا گفتن آن ضرورت خاصی نداشته است.

این استاد حوزه علمیه قم، یادآور شد: همچنین برخی افراد در نماز خود وسواس دارند در حالی که امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله راجع به مبطلات نماز بحث کرده و گفته اند هر کاری که صورت اصلی نماز را از بین نبرد، موجب بطلان نماز نیست، و ممکن است این کار، شیردادن مادر به طفل خود در حین نماز خواندن و … باشد؛ می بینیم که این سبک نوشتن خودش ضد وسواس است.

وی گفت: البته که بخشی از وسواس هایی که به بهانه دین و احکام فقهی ایجاد شده، به دلیل نگارش های فقهی نادرست برخی از فقها و نویسندگان است؛ و واقعا مسائل شرعی، در لبه پرتگاه قرار دادن انسان در موضوع وسواس است؛ بخشی از این وسواس های به بهانه دین هم، به مسئله گویی افراد بی سواد بر می گردد؛ یعنی فردی که از احکام فقهی، اطلاعات نادرست و ناقصی دارد، برای مردم طرح مسئله کرده و موجب فهم نادرست دیگران هم می شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی