سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

کارشناس ارشد مسائل روانشناسی می‌گوید: عدم درک صحیح اهمیت مشاوره رشد و توسعه و رفاه و امنیت روانی شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

عدم درک صحیح اهمیت مشاوره رشد و توسعه را دچار چالش کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس، امروزه کسی قادر نیست مشکلاتش را به تنهایی حل کند، همه ما برای حل مسائل و مشکلاتمان و برای بهتر زندگی کردن نیاز به کمک دیگران داریم، از قدیم گفته‌اند همه‌چیز را همگان دانند شاید در ارتباط با موضوعی چیزی به فکر ما نرسد اما با مشورت با سایرین به راهکارها و راه‌حل‌های جدید برسیم که به ذهن خودمان نمی‌رسید.

دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است و انسان‌ها روز به روز در جریان زندگی با مسائل و مشکلات ریز و درشت زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، زندگی مستبدانه در شرایط کنونی برای هیچ‌کس امکان‌پذیر نیست.

در فرهنگ ما به این مطلب اشاره شده است که از یک دست صدایی برنمی‌آید ولی وقتی دست‌هایی به کمک بیایند، آن دست و بازو قطعاً قوی‌تر خواهد شد.

اندیشه‌ها هم همین‌طور هستند وقتی با هم ترکیب شوند مسلماً بارورتر خواهند بود، با مشورت کردن و بهره‌مندی از عقل دیگران اندیشه‌ها بارور خواهند شد، همه فکر و عقل در یک نفر جمع نشده و لذا هیچ‌کس از مشورت و کمک گرفتن از دیگران بی‌نیاز نیست.

بهره‌گیری از عقاید دیگران نشانه هوشمندی است

کارشناس ارشد روانشناسی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: از نشانه‌های درایت و هوشمندی فرد این است که از عقیده دیگران بهره می‌گیرد.

لیلا جلالی می‌افزاید: در دین اسلام نیز به مشورت کردن بسیار تأکید شده است، بر طبق آموزه‌های دین اسلام کسی که خودرأی باشد و فقط خودش تصمیم بگیرد و به عقیده دیگران توجه نکند قطعاً به هلاکت می‌افتد، در قرآن سوره مبارکه آل‌عمران آیه 159 خداوند تعالی خطاب به پیامبر می‌فرماید: پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن، همچنین در نهج‌البلاغه آمده است: هیچ پشتیبانی مثل مشورت نیست، یعنی مشورت کردن با دیگران به عنوان یک پشتیبان در تصمیم‌گیری است.

وی ادامه می‌دهد: گاهی افراد فقط خود و نظر خود را قبول دارند و اصلا نیازی نمی‌بینند که با دیگران مشورت کنند، به این حالت استبداد در رای می‌گویند که عواقب خطرناکی دارد و ممکن است فرد اشتباهی را مرتکب شود که دیگر نتواند حتی تا پایان عمر آن اشتباه را جبران کند و همیشه در چنین حالتی فرد دچار عذاب وجدان می‌شود که ای کاش به حرف دیگران کمی توجه کرده بود ولی پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت، بنابراین قبل از اتخاذ تصمیم باید جوانب امر را به خوبی سنجید، روشن است که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند همه جوانب یک کار را بسنجد ولی از طریق مشورت با دیگران این امر ممکن می شود.

از طریق مشورت کردن می‌توان راه درست را انتخاب کرد

کارشناس ارشد مسائل روانشناسی با بیان اینکه از طریق مشورت کردن می‌توان راه درست را انتخاب کرد، ادامه داد: از راه مشورت عقل دیگران را به عقل خودمان می‌افزاییم و از تجربه‌های دیگران و اطلاعات و دانش آنها بهره می‌گیریم، گاهی انسان نمی‌داند با اقدامی که انجام می‌دهد چه نتیجه‌ای عایدش می‌شود پس با دیگران مشورت می‌کند تا قدم در راهی ناشناخته نگذارد.

جلالی می‌گوید: مشاور به فرد کمک می‌کند تا قابلیت‌ها و استعدادهایش را بشناسد و آن‌ها را پرورش بدهد، زیرا خود فرد ممکن است هنوز این توانمندی را کسب نکرده باشد که بتواند به خوبی توانایی‌های خودش را بشناسد.

وی ادامه می‌دهد: همه ما شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است لذا مشاور به ما کمک می‌کند آموزش‌‌های لازم در برخورد با مسائل را دریافت کنیم، بحث آموزش از مباحث مهم است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، همه ما باید در مورد نحوه ارتباط با همسر و فرزندان و خانواده یا دوستان و همکاران و... آموزش ببینیم، اگر قبلاً در این زمینه‌ها آموزش دیده باشیم کمتر به مشکل بر خواهیم خورد.

جلالی می‌افزاید: وقتی به مشکلی برمی‌خوریم مشاوران به ما کمک می‌کنند تا راه‌حل مناسب را پیدا کنیم یا اینکه بتوانیم با مشکل کنار بیاییم و بتوانیم با دیگران سازگار شویم.

وی با بیان اینکه مشاور می‌تواند در زمینه تحصیلی، شغلی، خانوادگی و... به فرد کمک کند و مشاوره می‌تواند به صورت فردی یا گروهی باشد، اما باید به چه مشاوری مراجعه کنیم یا به عبارت دیگر مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ می‌گوید: مشاور خوب دارای سلامت روان است و بر هیجان‌های خود مسلط و نسبت به تغییر انعطاف‌پذیر است، با فرهنگ و ارزش‌های جامعه آشنایی دارد و برای خود احترام قائل است و اعتماد به نفس دارد و می‌تواند دنیای مراجع را تجربه کند و بشناسد، یک مشاور خوب همچنین بر اهمیت کار خود واقف است او می‌داند رفتار و گفتارش بر مرجعان تأثیر می‌گذارد و بر چگونگی این تأثیر کاملاً واقف است.

مشاور باید بداند که راز دار دیگران است

این کارشناس می‌گوید: دانش و تجربه یک مشاور بسیار مهم است. یک مشاور باید دلسوز باشد و با تمام وجود بخواهد که مشکلات هم نوعان خود را حل کند، مشاور صادق و راست‌گو و علاقه‌مند به سعادت و خوشبختی دیگران در کار خود موفق می‌شود، با توجه به این‌که مردم جامعه روز به روز با مسائل جدیدی روبرو می‌شوند مشاور باید دانش خود را به روز کند. مشاور باید بداند که رازدار دیگران است و باید در حفظ اسرار دیگران بکوشد، همچنین مشاور باید با فرد مراجعه‌کننده در نهایت احترام و ادب برخورد کند.

جلالی می‌گوید: اما نکته مهم در این مورد این است که مشاور نباید به جای فرد تصمیم بگیرد و باید او را در تصمیم‌گیری آزاد بگذارد، وقتی به کسی مشاوره می‌دهیم باید گوش دادن مؤثر را بلد باشیم یعنی خوب گوش دهیم خوب گوش دادن این نیست که فقط بشنویم، بلکه باید همدل با دیگری باشیم.

وی تصریح می‌کند: یکی از آفت‌هایی که ما در هنگام مشاوره دادن به دیگران گرفتار آن می‌شویم قضاوت کردن دیگران است. این یکی از نکات منفی مشاور است که بخواهد درباره رفتار دیگران قضاوت عجولانه داشته باشد، پس باید صبر و حوصله داشت و از هرگونه تصور بیجا در مورد دیگران خودداری کرد، وقتی به تصورات عجولانه خود درباره رفتار دیگران بال و پر بدهیم نمی‌توانیم حرف‌های او را به‌درستی بشنویم و در نتیجه درست راهنمایی کنیم.

کارشناس ارشد روانشناسی نبود فرهنگ نیاز به مشاوره در جامعه را یکی از مشکلات جامعه دانسته و بیان می‌کند: عدم درک صحیح اهمیت مشاوره رشد و توسعه و رفاه و امنیت روانی شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی