سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
Psychological Pain
درد روانی چیست؟
درد روانی به اصطلاح دردی است که در درجه اول توسط عوامل روانی مانند افسردگی و اضطراب ایجاد می شود. دردهای روانی به عنوان مشکلات روانی یا افسردگی نیز شناخته می شوند. در حالی که درد روانی در درجه اول ذهنی است، اما نوعی درد مزمن بسیار واقعی نیز هست. افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب ممکن است درد روانی را در تمام بدن خود گزارش دهند، حتی اگر علت بدنی ظاهری وجود نداشته باشد.

درد روانی غالباً تحت عنوان درد نوروپاتیک قابل درمان است. در این مقاله به بررسی درد جسمانی ناشی از مشکلات روانی می پردازیم.
 
چه چیزی باعث ایجاد درد روانی می شود
اگرچه این درد برای افرادی که آن را تجربه می کنند بسیار واقعی است، اما درد روانی یک بیماری رسمی نیست. بعلاوه، آزمایش خاصی برای تعیین اینکه آیا دردهای روانی دارید یا خیر وجود دارد. مسکن های سنتی برای درمان مشکلات جسمی مانند التهاب یا اختلال عملکرد عصبی طراحی شده اند.

با وجود درد روانی، اغلب علت جسمی برای یافتن و درمان ندارد. درمان های غیر دارویی مانند TENS و حواس پرتی نسبت به مسکن های سنتی در کاهش درد روانی مؤثرتر هستند.

این نوع درد می تواند محرکهای روانی مختلفی داشته باشد از جمله موارد زیر:
اعتقادات
احساسات
ترس
بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب
    علائم درد روانی
    درد روان زا می تواند به طرق مختلف بروز کند. در اینجا برخی از علائم متداول مربوط به این بیماری ذکر شده است:
    دردهای عضلانی
    درد معده
    دردهای پشت و کمر
    سردرد
     
      چگونه یک پزشک تشخیص می دهد که شما دارای درد روانی هستید؟
      هنگامی که با درد به پزشک خود مراجعه می کنید، پزشک معاینه جسمی انجام می دهد تا منشا عصبی این درد را بفهمد. درد روانی ، یافته های ارگانیک یا جسمی ملموس ندارد و به اندازه کافی شدید نیست تا دردی را که تجربه می کنید به حساب بیماری آورده شود. درعوض، عوامل روانشناختی در بروز، شدت و تشدید درد نقش دارند. پزشک شما باید سابقه شما را برای کشف چنین فاکتورهای روانشناختی بررسی کند.


      عواقب درد روانی
      درد روانی می تواند عواقب جدی داشته باشد و کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اول، افرادی که دارای درد روانی هستند به دلیل درد، ممکن است کار خود را از دست بدهند. دوم، افراد مبتلا به درد روانی غالباً وقت زیادی را با مراجعه به متخصصان مراقبت های بهداشتی می گذرانند و سعی می کنند نحوه درمان درد را دریابند.
      سوم، درد روان زا می تواند به سوء استفاده و وابستگی به داروهای ضد درد کمک کند (به داروهای کاهش دهنده افیونی مانند نورکو یا ویکودین فکر کنید).


      درمان درد روانی
      از آنجا که ما درد روان زا را خوب درک نمی کنیم، درمان این بیماری نیز بسیار دشوار است. اغلب، متخصصان بهداشت روان برای معالجه این بیماری با پزشکان همکاری می کنند.


      در اینجا چند روش درمانی برای درمان درد روانی ذکر شده است:
      مسکن های ضد مواد مخدر (NSAID هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن)
      روان درمانی
      داروهای ضد افسردگی
        لطفا توجه داشته باشید که مسکن های افیونی گزینه های درمانی خوبی برای درد روانی نیستند. این داروها نمی توانند علت اصلی این بیماری را که روانی است هدف قرار دهند و در عوض منجر به سوءاستفاده و وابستگی میشود که این مشکلات به خودی خود ترسناک هستند.


        درد روانی و استرس
        استرس بر همه ما تأثیر می گذارد. ممکن است هنگام نظم و انضباط دادن به بچه‌ها، در زمان کار، هنگام مدیریت امور مالی یا هنگام کنار آمدن با یک رابطه چالش برانگیز، علائم استرس را متوجه شوید. استرس در همه جا است. کمی استرس خوب است و تضمینی برای انجام به موقع کار ها است. برخی از استرس ها در واقع مفید هستند اما استرس بیش از حد می تواند شما را از بین ببرد و از نظر روحی و جسمی بیمار کند.

        اولین قدم برای کنترل استرس، شناخت علائم استرس است. اما تشخیص علائم استرس ممکن است سخت تر از آنچه فکر می کنید باشد. بیشتر ما آنقدر عادت کرده ایم استرس داشته باشیم که اغلب نمی دانیم چه زمانی استرس گرفته ایم و چه زمانی استرس ما حاد میشود.


        استرس چیست؟
        استرس واکنش بدن به موقعیتهای مضر است، چه واقعی باشند و چه نه. هنگامی که احساس تهدید می کنید، یک واکنش شیمیایی در بدن شما اتفاق می افتد که به شما امکان می دهد به گونه ای عمل کنید تا از آسیب دیدن جلوگیری شود. این واکنش به عنوان “جنگ یا پرواز” یا پاسخ به استرس شناخته می شود.

        در هنگام پاسخ به استرس، ضربان قلب شما افزایش می یابد، نفس کشیدن ریتم تندی پیدا میکند، عضلات سفت می شود و فشار خون بالا می رود. در این زمان شما آماده شده اید از خودت محافظت کنید.

        استرس معنای مختلفی برای افراد مختلف دارد. ممکن است آنچه باعث استرس در یک شخص می شود نگرانی کمی برای شخص دیگر به وجود بیاورد. بعضی از افراد نسبت به سایرین استرس بیشتری دارند. همه انواع استرس بد نیست. استرس در دوزهای کوچک، می تواند به شما در انجام وظایف کمک کند و از صدمه دیدن جلوگیری می کند.

        به عنوان مثال، استرس همان چیزی است که شما را مجبور حرکت سریع از خیابان میکند تا از برخورد با ماشین و تصادف جلوگیری کنید. این مسئله یک چیز خوب است. بدن ما برای مقابله با دوزهای کوچک از استرس طراحی شده است. اما ما مسئولیت های زیادی داریم که منجر به استرس طولانی مدت و مزمن و عواقب بیماری خواهد شد.


        علائم استرس چیست؟
        استرس می تواند بر همه جنبه های زندگی شما از جمله احساسات، رفتارها، توانایی تفکر و سلامت جسمی تأثیر بگذارد. هیچ بخشی از بدن در مقابل استرس مصون نیست. اما، به دلیل اینکه افراد با استرس متفاوت رفتار می کنند، علائم استرس می تواند متفاوت باشد. علائم می تواند مبهم باشد و ممکن است همان مواردی باشد که ناشی از شرایط پزشکی است.

        بنابراین مهم است که در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است هر یک از علائم زیر را در زمان استرس مزمن تجربه کنید.
         

        علائم عاطفی استرس عبارتند از:
        به راحتی آشفته، ناامید شده و روحیه خود را از دست میدهید
        احساس غرق شدن دارید، مثل این که کنترل خود را از دست داده اید و یا نیاز به کنترل دارید
        در آرامش و آرام کردن ذهن خود مشکل دارید
        احساس بد بودن در مورد خودتان (اعتماد به نفس پایین)، تنهایی، بی ارزش بودن و افسردگی
        دوری از دیگران
         
          علائم جسمی استرس شامل موارد زیر است:
          انرژی کم
          سردرد
          شروع مشکلات معده از جمله اسهال، یبوست و حالت تهوع
          درد و مشکلات عضلات تنش زا
          درد قفسه سینه و ضربان قلب سریع
          بیخوابی
          سرماخوردگی و عفونت
          از دست دادن میل جنسی و یا توانایی جنسی
          عصبی بودن و لرزیدن، زنگ زدن گوش، عرق کردن دست و پا از سرما
          خشکی دهان و مشکل در غذا خوردن
          مشکلات دندان های فک و آسیاب
           
            علائم شناختی استرس عبارتند از:
            نگرانی مداوم
            افکار رقابتی
            فراموشی و بی نظمی
            عدم توانایی تمرکز
            داوری ضعیف
            بدبین بودن یا دیدن سمت منفی
             
              علائم رفتاری استرس شامل موارد زیر است:
              تغییر در اشتها – یا زیاد غذا خوردن غذا یا غذا نخوردن و کم خوردن
              نتیجه گیری و اجتناب از مسئولیت ها
              افزایش مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار
              نمایش رفتارهای عصبی تر مانند کندن ناخن و تکان دادن پا

                پیامدهای استرس طولانی مدت چیست؟
                هر چند وقت یک بار استرس اندک جایی برای نگرانی ندارد. با این وجود استرس مزمن، می تواند باعث ایجاد یا تشدید بسیاری از مشکلات جدی سلامتی، از جمله:
                مشکلات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیتی
                بیماری قلبی عروقی از جمله بیماری های قلبی، فشار خون بالا، ضربان قلب غیر طبیعی، سکته قلبی و سکته مغزی
                چاقی و سایر اختلالات خوردن
                مشکلات قاعدگی
                اختلال در عملکرد جنسی مانند ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان و از دست دادن میل جنسی در مردان و زنان

                مشکلات پوستی و مو مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما و ریزش دائمی مو
                مشکلات دستگاه گوارش مانند GERD، گاستریت، کولیت اولسراتیو و روده بزرگ تحریک پذیر
                 
                  راهنمای استرس
                  استرس بخشی از زندگی است. آنچه از استرس است نحوه رسیدگی به آن است. بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از استرس اضافه و پیامدهای سلامتی ناشی از آن انجام دهید این است که علائم استرس خود را بشناسید.
                  اگر شما یا یک از نزدیکانتان احساس استرس زیادی دارد، با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از علائم استرس همچنین می تواند نشانه سایر مشکلات سلامتی باشد. پزشک شما می تواند علائم شما را ارزیابی کرده و شرایط دیگر را نیز رد کند. در صورت تشخیص استرس، پزشک می تواند یک درمانگر یا مشاور را برای کمک به شما در رسیدگی بهتر به استرس معرفی کند.

                  درد و افسردگی: آیا پیوندی وجود دارد؟
                  درد و افسردگی از نزدیک ارتباط دارند. افسردگی می تواند باعث درد شود و درد نیز می تواند باعث افسردگی شود. گاهی اوقات درد و افسردگی یک چرخه مداوم ایجاد می کند که در آن درد علائم افسردگی را بدتر می کند و سپس افسردگی احساس درد را بدتر می کند. در بسیاری از افراد، افسردگی باعث علائم جسمی غیر قابل توضیح مانند کمردرد یا سردرد می شود. این نوع درد ممکن است اولین یا تنها نشانه افسردگی باشد.

                  درد و مشکلاتی که افسردگی ایجاد می کند می تواند شما را به مرور زمان ضعیف کرده و بر روحیه شما تأثیر بگذارد. درد مزمن باعث ایجاد مشکلاتی می شود که می تواند منجر به افسردگی شود، مانند خوابیدن و استرس. عدم درمان درد به دلیل مشکلات کاری یا مالی و یا عدم توانایی شرکت در فعالیت های اجتماعی و سرگرمی می تواند باعث عزت نفس پایین شود. افسردگی فقط با درد ناشی از آسیب دیده نمی شود.

                  در افرادی که دارای درد مرتبط با یک وضعیت سلامتی مانند دیابت، سرطان یا بیماری قلبی هستند نیز افسردگی شایع است. برای آشنایی با علائم درد و افسردگی، ممکن است برای هر دوی آنها نیاز به درمان جداگانه داشته باشید. با این حال، برخی از درمانها ممکن است به هر دو کمک کند:
                  داروهای ضد افسردگی به دلیل پیامرسان های شیمیایی مشترک در مغز ممکن است هم درد و هم افسردگی را تسکین دهند.
                  گفتگو درمانی (مشاوره روانشناختی) (روان درمانی) نیز می تواند در معالجه هر دو بیماری مؤثر باشد.
                  تکنیک های کاهش استرس، فعالیت بدنی، ورزش، مراقبه، نامه نگاری، مهارت های مقابله با استرس و سایر راهکارها نیز ممکن است کمک کند.
                  برنامه های توانبخشی درد، مانند مرکز جامع توانبخشی درد د به طور معمول یک روش تیمی برای درمان، از جمله جنبه های پزشکی و روانپزشکی ارائه می دهد.
                  در صورت بروز ترکیبی درمان، ممکن است درمان درد و افسردگی همزمان اتفاق بیفتد.
                    اگر درد و افسردگی دارید، قبل از وخامت علائم خود کمک بگیرید. لازم نیست علایم شما حاد شود. یک درمان مناسب می تواند به شما کمک کند دوباره از زندگی لذت ببرید.


                    7 نشانه جسمی که نشان می دهد افسردگی فقط در ذهن شما نیست
                    افسردگی موجب درد می‌شود در حالی که ما اغلب این بیماری روانی را با درد عاطفی مانند غم، گریه، و احساس ناامیدی، جفت می کنیم. منابع تحقیقاتی معتبر نشان می دهد که افسردگی می تواند به عنوان درد جسمی نیز ظاهر شود. در حالی که ما اغلب به افسردگی به عنوان درد جسمی فکر نمی کنیم و برخی از فرهنگ ها – به ویژه مواردی که “تابو” است- صریحاً در مورد سلامت روان صحبت نمیکنند.

                    به عنوان مثال، در فرهنگ های چینی و کره ای، افسردگی یک افسانه محسوب می شود. بنابراین بیماران، غافل از اینکه درد جسمی ممکن است نشانه پریشانی روانی باشد، به جای توصیف افسردگی، به پزشک مراجعه کنند تا علائم جسمی خود را معالجه کنند. اما حفظ علائم جسمی به همان اندازه تأثیرات عاطفی مهم است.

                    این مسئله یک روش عالی برای کنترل بدن و ذهن شماست. علائم جسمی می تواند هنگامی که یک دوره افسردگی شروع میشود اندازه گیری شود. از طرف دیگر، علائم جسمی نشان می دهد که افسردگی در حقیقت بسیار واقعی است و می تواند برای سلامتی بدن ما مضر باشد.


                    در اینجا هفت مورد از رایج ترین علائم جسمی افسردگی آورده شده است:

                    خستگی یا سطح انرژی پایین تر
                    خستگی یک علامت شایع افسردگی است. گاهی اوقات همه ما سطح انرژی کمی را تجربه می کنیم و می توانیم صبح احساس خستگی کنیم. ممکن است دوست داشته باشیم به جای رفتن به محل کار، در رختخواب بمانیم و تلویزیون تماشا کنیم. در حالی که اغلب معتقدیم که فرسودگی ناشی از استرس است، افسردگی نیز می تواند باعث خستگی شود. اما برخلاف خستگی روزمره، خستگی ناشی از افسردگی می تواند باعث مشکلات تمرکز، احساس تحریک پذیری و بی اشتهایی شود.

                    دکتر مائوریزیو فاوا، مدیر برنامه تحقیقات بالینی در بیمارستان عمومی ماساچوستون بوستون، اشاره می کند که افراد افسرده اغلب خواب غیر عادی را تجربه می کنند، به این معنی که حتی بعد از یک شب کامل استراحت احساس ضعف می کنند. از آنجا که بسیاری از بیماری های جسمی، مانند عفونت ها و ویروس ها نیز می توانند باعث خستگی شوند، تشخیص این مسئله که آیا فرسودگی با افسردگی ارتباط دارد یا خیر، می تواند چالش برانگیز باشد.

                    یک روش برای تشخیص این مشکل به این صورت است: در حالی که خستگی روزمره نشانه این بیماری روانی است، علائم دیگری مانند غم، احساس ناامیدی و بی حالی (عدم لذت در فعالیت های روزانه) ممکن است هنگام افسردگی وجود داشته باشد.

                    تحمل درد
                    آیا تا به حال احساس می کنید اعصاب شما در حال فوران است با این وجود نمی توانید دلیل جسمی برای درد خود پیدا کنید؟ همانطور که معلوم است، افسردگی و درد اغلب وجود دارد. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد، افرادی که افسرده هستند، تحمل درد در آنها کاهش می یابد، در حالی که یک مطالعه دیگر در سال 2010 نشان داد که درد تأثیر بیشتری بر افراد افسرده می گذارد.

                    این دو علائم رابطه علت و معلولی ندارند، اما ارزیابی آنها با هم بسیار مهم است، به ویژه اگر پزشک به شما دارو توصیه کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از داروهای ضد افسردگی نه تنها به تسکین افسردگی کمک می کند بلکه می تواند به عنوان یک داروی ضد عمل کند.

                    کمردرد یا درد عضلات در تمام نقاط
                    ممکن است صبح احساس خوبی داشته باشید اما وقتی در محل کار هستید یا در پشت میز مدرسه می نشینید، کمر شما احساس درد کند. این مسئله می تواند استرس زا باشد یا می تواند ناشی از افسردگی باشد. اگرچه این شرایط غالباً با وضعیت بد یا آسیب دیدگی همراه هستند، اما کمردرد نیز می تواند نشانه مشکلات روانی باشد.

                    یک تحقیق پژوهشی در سال 2017 با منبع معتبر از دانشگاه کانادا ارتباط مستقیمی بین افسردگی و کمردرد پیدا کرد. روانشناسان و روانپزشکان از مدتها پیش اعتقاد داشتند که مسائل عاطفی می تواند باعث درد مزمن شود، اما مشخصات این مطالعات هنوز هم مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعات شامل ارتباط بین افسردگی و پاسخ التهابی بدن است.

                    مطالعات جدیدتر نشان می دهد که التهاب در بدن می تواند ارتباطی با سلولهای عصبی در مغز ما داشته باشد. تصور می شود که التهاب ممکن است سیگنال های مغز را متوقف کند و ممکن است در افسردگی و نحوه درمان آن نقش داشته باشد.

                    سردرد
                    تقریباً همه افراد سردردهای گاه به گاه را تجربه می کنند. آنها آنقدر شایع هستند که ما اغلب آنها را به عنوان چیزهای جدی در نظر نمیگیریم. شرایط استرس زای کار، مانند درگیری با یک همکار، نیز حتی می تواند باعث ایجاد این سردردها شود. با این حال، ممکن است سردرد شما همیشه ناشی از استرس نباشد، به ویژه اگر در گذشته همکار خود را تحمل کرده باشید. اگر متوجه تغییر سردردهای روزانه شدید، می تواند نشانه افسردگی باشد.

                    برخلاف سردردهای میگرنی، سردردهای ناشی از افسردگی لزوماً عملکرد فرد را مختل نمی کنند. بنیاد ملی سردرد به عنوان “سردردهای تنشی” از این موضوع یاد کرده است. این نوع درد سر ممکن است احساس خستگی ملایم به خصوص در اطراف ابرو به وجود بیاورد. در حالی که این سردردها توسط داروهای بدون نسخه درمان می شوند، به طور معمول مرتبا بروز می کنند.

                    بعضی اوقات سردردهای مزمن می تواند نشانه ای از اختلال افسردگی اساسی باشد. با این حال، سردردها تنها علامتی نیست که ممکن است نشان دهنده روانی بودن درد شما باشد. افراد مبتلا به افسردگی اغلب علائم دیگری مانند غم، احساس تحریک پذیری و کاهش انرژی را تجربه می کنند.

                    مشکلات چشم یا کاهش بینایی
                    آیا حس میکنید تصاویر اطراف شما مبهم به نظر می رسد؟ در حالی که افسردگی ممکن است باعث شود دنیای اطراف به نظر ناامید کننده و مبهم باشد، مطالعه تحقیقاتی در سال 2010 در آلمان نشان می دهد که این نگرانی در مورد سلامت روان ممکن است در بینایی فرد تأثیر بگذارد.

                    در این مطالعه از 80 نفر، افراد افسرده که مشکل دید در تفاوت های سیاه و سفید را داشتند آزمایش به عمل آمد. این مسئله توسط محققان به عنوان “درک تضاد” شناخته شده است و ممکن است توضیح دهد که چرا افسردگی می تواند اطراف ما را مبهم جلوه دهد.

                    درد معده یا ناراحتی در شکم
                    احساس ناراحتی در معده یکی از قابل تشخیص ترین علائم افسردگی است. با این حال، هنگامی که شکم شما دچار گرفتگی می شود، آسان تر است که آن را به صورت گاز یا درد قاعدگی در نظر بگیرید. دردی که بدتر می شود، خصوصاً وقتی استرس بوجود می آید ممکن است نشانه افسردگی باشد.

                    در حقیقت، محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهند که ناراحتی معده مانند گرفتگی، نفخ و حالت تهوع ممکن است نشانه ای از ضعف سلامت روانی باشد.

                    به گفته این محققان دانشگاه هاروارد، افسردگی می تواند باعث ایجاد التهاب در سیستم گوارشی شود (یا نتیجه آن باشد) این درد ممکن است به راحتی با بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شود.

                    علائم روده
                    پزشکان و دانشمندان گاهی اوقات روده را “مغز دوم” می نامند، زیرا بین سلامت روده و سلامتی ذهنی ارتباطی پیدا کرده اند. معده های ما پر از باکتری های خوب است و اگر عدم تعادل باکتری های خوب بهم بریزد، ممکن است علائم اضطراب و افسردگی ایجاد شود. خوردن یک رژیم متعادل و مصرف پروبیوتیک می تواند سلامت روده فرد را بهبود بخشد، که ممکن است باعث تقویت روحیه نیز شود اما در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

                    مشکلات گوارشی یا برنامه های نامنظم روده
                    مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال می تواند شرم آور و ناراحت کننده باشد. این بیماری ها غالباً ناشی از مسمومیت غذایی یا ویروسهای دستگاه گوارش فرض می شود که ناراحتی روده از یک بیماری جسمی ناشی می شود. اما احساساتی مانند غم، اضطراب و ناراحتی می توانند مسیر هضم ما را مختل کنند. یک منبع مطالعه معتبر در سال 2011، ارتباط بین اضطراب، افسردگی و درد معده را نشان می دهد

                    اگر هر یک از این علائم جسمی را برای مدت طولانی تجربه می کنید، با پزشک عمومی یا پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی است که سالانه 14.8 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. افسردگی می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، قرار گرفتن در معرض استرس یا تروما در دوران کودکی و شیمیایی مغز ایجاد شود.

                    افراد مبتلا به افسردگی اغلب برای بهبودی کامل به کمک متخصص مانند روان درمان و دارو نیاز دارند. بنابراین در زمان ملاقات با پزشک، اگر گمان می کنید این علائم جسمی بیش از حد است، درخواست غربالگری برای افسردگی و اضطراب را در الویت قرار دهید. بنابراین دکتر شما می‌تواند راه های درمانی سریع تری برای شما تجویز کند.

                    سردردهای افسردگی: چه چیزی لازم است بدانیم؟
                    سردرد، دردهای تند، پرتلاطم و ناراحت کننده که در نواحی مختلف سر شما رخ می دهد، از موارد شایع در بین افراد است. در حقیقت تا 80 درصد از بزرگسالان سردرد تنشی را تجربه می کنند. با این حال، هنگامی که سردرد با افسردگی ارتباط دارد، می توانید با سایر مشکلات مزمن نیز سر و کار داشته باشد. گاهی اوقات، افسردگی می تواند به همراه دردهای دیگر در بدن باعث سردرد شود.

                    تحقیقات همچنین نشان داده است که بین سردردهای تنشی و اختلالات سلامت روان، از جمله افسردگی و اضطراب، پیوندهای شدیدی وجود دارد. در حقیقت، یک مطالعه که توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) گزارش شده است، نشان داد که حدود 11 درصد از مبتلایان به اختلالات سلامت روان دارای حملات میگرنی هستند که پیش از آنها دچار آن نبوده اند. این مسائل روانی شامل افسردگی اساسی، اختلال دو قطبی و اختلالات اضطرابی بود.

                    ADAA همچنین گزارش می دهد که تا 40 درصد از افراد مبتلا به میگرن نیز ممکن است دچار افسردگی شوند. انواع دیگر سردردها ممکن است ثانویه باشد یا علائم افسردگی باشد. شناخت علل و علائم سردردهای افسردگی می تواند منجر به درمان مؤثرتر و اقدامات پیشگیرانه شود. بنابراین لازم است بیشتر بدانید تا بتوانید با پزشک خود صحبت کنید.


                    علل
                    سردرد ممکن است به عنوان اصلی یا ثانویه طبقه بندی شود. سردردهای اولیه ممکن است توسط عوامل مربوط به سبک زندگی مانند استرس مزمن، مصرف الکل و رژیم غذایی ضعیف ایجاد شود. نمونه هایی از سردردهای اولیه شامل میگرن، سر درد خوشه ای و سردردهای تنشی است. سردردهای ثانویه با سایر شرایط اساسی مانند درد عضلانی یا شرایط پزشکی مرتبط هستند.

                    نمونه هایی از سردردهای ثانویه و دلایل آنها عبارتند از:
                    سردردهای سینوسی
                    سردردهای ناشی از ورزش
                    سردردهای مزمن روزانه
                    سردردهای جنسی
                    سردرد ناشی از سرفه
                    بیماری هایی مانند آنفولانزا یا عفونت
                    فشار خون بالا، لخته شدن خون یا سایر مشکلات قلبی عروقی
                      سردرد می تواند در هر زمان از شبانه روز اتفاق بیفتد، این مسئله سردردها را غیرقابل پیش بینی کرده و شما را از آمادگی خارج می کند. سردردهای افسردگی با تنش و میگرن همراه است. اینکه سردرد باعث افسردگی شما شود یا برعکس، به دفعات سردردهای شما بستگی دارد.

                      تعیین این مسئله دشوار است. سردردهای روزانه مرتبط با درد عضلانی و استرس ممکن است باعث علائم افسردگی شود. اگر افسردگی مزمن باشد یک بیماری اساسی است و ممکن است سردرد را به بار بیاورد. به گفته بنیاد ملی سردرد، سردردهای ثانویه که به دلیل افسردگی به وجود می آیند، معمولاً سردردهای تنشی هستند.


                      علائم سردردهای افسردگی
                      سردرد باعث ایجاد درد در سر شما می شود. نوع و شدت درد به نوع سردرد شما بستگی دارد. سردرد می تواند شامل یک یا چند مورد از علائم زیر باشد:
                      مداوم دردهای کسل کننده
                      درد وحشتناک
                      تابش درد که به بیش از یک ناحیه از سر منتقل می شود
                      پرت کردن
                      سردرد سینوس
                        سردردهای سینوسی، احتمالاً در جایی که سینوسهای شما واقع شده است، درد اطراف پیشانی، گونه ها و بینی اتفاق می‌افتد. این سردرد ها معمولاً با افسردگی همراه نیستند، اگرچه سردردهای مکرر سینوسی می تواند کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.
                        سردرد تنشی: سردردهای تنشی می توانند در وسط سر شما ایجاد شوند و همراه با درد در گردن شما باشد. این سر دردها تمایل دارند به تدریج رشد کنند و از انقباضات عضلات اطراف ناحیه گردن و پوست سر بروز کنند. این نوع سردرد نسبت به علائم افسردگی ثانویه است.

                        میگرن
                        از طرف دیگر، حمله میگرنی به طور ناگهانی بروز می کند. بر خلاف انواع دیگر سردردها، می توانید چندین ساعت یا حتی چند روز حمله میگرنی را تجربه کنید. میگرن همچنین باعث می شود شما:
                        به نور و صدا بسیار حساس باشید
                        تهوع با یا بدون استفراغ داشته باشید
                        قادر به کار و انجام کارهای اساسی روزمره نیستید
                        تعهدات، مانند کار یا رویدادهای اجتماعی را لغو کنید
                          به همین دلایل، حملات میگرنی اغلب قبل از افسردگی رخ می دهد. افسردگی می تواند باعث سردرد شود یا به یک عارضه مرتبط با سردردهای مکرر مانند میگرن تبدیل شود. در هر دو صورت، شناسایی علائم افسردگی مهم است تا بتوانید به دنبال معالجه باشید.

                          افسردگی
                          علائم افسردگی عبارتند از:
                          ناامیدی
                          غم و اندوه شدید
                          گناه
                          بی ارزش
                          خستگی
                          خواب آلودگی بیش از حد در روز و بی خوابی در شب
                          بی قراری
                          اضطراب
                          تحریک پذیری
                          انصراف از فعالیت های اجتماعی
                          کاهش میل جنسی
                          از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که روزگاری از آن لذت می بردید
                          درد جسمی
                          تغییرات اشتها
                          گریه مکرر
                          سردرد و سایر دردهای بدن مانند کمردرد
                            افسردگی همچنین می تواند باعث افکار خودکشی شود.


                            درمان سردردهای افسردگی
                            بسته به علل اساسی، درمان سردردهای افسردگی می تواند رویکردی چند وجهی داشته باشد. ممکن است شما به درمان سردرد و علائم افسردگی نیاز داشته باشید. در مورد گزینه های زیر با پزشک خود صحبت کنید.

                            داروهای میگرنی افسردگی
                            برخی از داروهای تجویزی ممکن است برای درمان افسردگی و اضطراب و همچنین میگرن استفاده شوند. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی سه وجهی، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز و ضد اضطراب است. اگر داروهای تجویزی به خوبی عمل نکنند، تزریق بوتاکس یکی دیگر از گزینه های درمانی است. درمان میگرن در ابتدا ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد.


                            درمان سردرد تنشی
                            برخی از همان داروهای تجویزی نیز می توانند سردردهای ثانویه و سایر علائم افسردگی را درمان کنند. این موارد شامل داروهای ضد افسردگی سه وجهی و بیوفیدبک است.


                            SSRI برای افسردگی
                            مهارکننده های انتخابی برای بازگشت مجدد سروتونین (SSRI) رایج ترین داروهایی است که برای درمان افسردگی استفاده می شود. مثالها شامل Zoloft، Paxil و Prozac است. این روش درمانی ممکن است بهترین گزینه باشد اگر پزشک تشخیص دهد سردرد شما ثانویه و مربوط به افسردگی است. SSRI ها با درمان سردردهای واقعی درمان نمی شوند.


                            کاهش دهنده درد OTC
                            داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند درد سردرد شدید را به طور موقت کاهش دهند. این داروها کلاسیک شامل،استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) و همچنین داروهای خاص میگرنی مانند اکسیدرین میگرن است که آسپیرین، استامینوفن و کافئین نیز جز آن است.
                            مشکل کاهش دهنده درد OTC این است که تنها دلایل اصلی سردردهای افسردگی را شامل میشود. همچنین، اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، ممکن است نتوانید داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپیرین مصرف کنید.

                            روان درمانی
                            روان درمانی یا گفتاردرمانی شامل قرار ملاقات های یک ساعته با یک متخصص بهداشت روان است تا بتواند از طریق افکار و رفتارهای شما درمان مناسب را به شما ارائه دهد. روان درمانگر بر خلاف روانپزشک، دارو تجویز نمی کند. روان درمانی به طور گسترده ای برای افسردگی و اختلالات اضطرابی و برای کمک به اصلاح افکار و رفتارها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر با سردردهای مزمن دچار افسردگی اساسی هستید، پس روان درمان می تواند در طولانی مدت در از بین بردن این علائم به شما کمک کند.
                             
                             
                            مرجع : میگنا به نقل از دکتر سلام

                            نظرات  (۰)

                            هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

                            ارسال نظر

                            ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
                            شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
                            <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
                            تجدید کد امنیتی