سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

برادر، برادر است؛ ژن، ژن!
آسیب‌ها و اختلالات روحی - روانی آنچنان که باید و شاید، به‌گونه‌ای علمی و زیربنایی در ساخته‌های سینمایی پیش و پس از انقلاب بازشناسی نشده و به تصویر کشیده نشده است. اما «برادرم خسرو» فیلمی است که شاید برای نخستین‌بار مرز نوروز (روان‌نژندی) و سایکوز (روان‌پریشی) و افسردگی - شیدایی را با ژرف‌نگری و ریزبینی ویژه‌ای نشان و نمایش داده است.

فیلمنامه «برادرم خسرو» به دقت نوشته شده و ظرافت‌های ژنتیک موجود در اختلالات روانی را به خوبی آشکار و هویدا ساخته است تا ببینیم و بیاموزیم که چرخش ژنی که در یک برادر افسردگی دوقطبی می‌آفریند، در دیگری آسان و شتابان وسواس‌های رفتاری و شخصیتی پدید می‌آورد!

در واقع، فیلم به خوبی این باور و اندیشه زیگموند فروید را نشان و نمایش می‌دهد که سلامتی روانی محض و کامل، افسانه‌ای دور از دسترس است. به واقع، هر دو برادر بیمارند؛ یکی افسردگی دوقطبی همبسته و همراه با شیدایی دارد و دیگری دندانپزشکی با افسردگی یک‌قطبی و چندین و چند وسواس - نظم و ترتیب، تقارن، کمال‌گرایی، بهداشت و... است که درون‌گرایی و گوشه‌گزینی ویژه خود را دارد و دچار جدایی جنسی و عاطفی از همسر خود شده است.

خسرو نیازمند یاری و پشتیبانی است؛ باید یک عمر قرص تثبیت‌کننده خلق و هراز گاهی روان پریشی ستیز بخورد بلکه آرام بگیرد. خواهر، دلسوزانه و مسئولانه خودش را وقف پشتیبانی و نگهداری از او کرده است اما برادر دندانپزشک به سبب گرفتاری در چنبره افسردگی یک‌قطبی و وسواس‌های کنشی و شخصیتی چندگانه، از بردباری و شکیبایی خواهر بی‌بهره و نابرخوردار است. زن‌داداش، هر چند اضطراب عملکردی در کار دندانپزشکی و رانندگی دارد، اما آرامش و شکیبایی بیشتری دارد و کوشش می‌کند تا خسرو را همدلانه آرام سازد.

دوربین از چیستی و چگونگی به کما رفتن خسرو رازگشایی می‌کنند و روند مسموم‌شدن او با داروهای اعصاب و روان برادر دندانپزشک را پیش چشم و ذهن تماشاگر و خسرو آشکار و هویدا می‌سازند اما چه خسرو و چه تماشاچی فریاد و فغان پیشه نجسته و آرام به اندیشه فرو می‌روند.


فیلم برادرم خسرو در فیلم درمانی بیماران دچار اختلالات اعصاب و روان به‌ویژه بیماران مبتلا به افسردگی‌های دوقطبی همراه و همبسته با شیدایی بسیار بسیار ارزشمند می‌تواند باشد و آنان و پیرامونیان‌شان را به نگرش و بینش علمی درست، دگرگون‌کننده و سازنده رهنمون سازد.

به‌عنوان یک روانپزشک فیلم درمانگر، با فیلم برادرم خسرو به فرداهای فیلمسازی‌ واقعگرای این مرز پرگزند بسیار شادمان و امیدوار شدم و این فیلم را مشتاقانه و شایسته وار به فهرست فیلم‌های درمان‌گرایانه خود افزودم.
انصاف این است که روان‌درمانگران و دارودرمانگران، دوشادوش همدیگر، هر یک به سهم خود، از گروه سازنده و بازیگران برادرم خسرو سپاسگزاری ژرف و فراگیر داشته باشند. به‌ویژه هنگامی که پیش چشم و ذهن بنشانیم که آنچه پیش از هر چیز در روند روان‌پریشی‌های دوقطبی افسردگی - شیدایی از دست می‌رود، همانا بینش است که با این فیلم می‌توان آن را به بهترین و بی‌حاشیه‌ترین شیوه، در راستا و روند فیلم‌درمانی، در مراجعان و خانواده و خاندان و دوستان‌شان پدید آورد.


•دکتر بهنام اوحدی
روانپزشک و روان درمانگر خانواده

میگنا به نقل از همشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی