سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
علی عظیمی
آیا لزومی به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ایران وجود دارد؟
گفته می شود در ایران بیش از 400 انجمن علمی، زیر نظر وزارتخانه های علوم و بهداشت در حال فعالیت می باشند. انجمن‌ها مانند NGO فعالیت می کنند و بودجه دولتی برای آنها لحاظ نمی‌شود، اما برای پیشبرد اهداف خود می توانند کمک هایی از سازمان ها و دیگر دستگاه های دولتی دریافت نمایند.

در حوزه بهداشت روان تعدادی انجمن علمی وجود دارند نوع خدمت، جنس فعالیت و عملکرد آنها برای اعضاء همپوشانی خاصی با همدیگر دارد و گاهی نیز بدون توجه به مرزهای علمی باعث ایجاد تداخل در وظایف یکدیگر و موازی کاری هم می شوند. انجمن هایی مانند انجمن روانپزشکی ایران، انجمن روان شناسی ایران، انجمن روان شناسی بالینی ایران، انجمن روان شناسی تربیتی،انجمن مشاوره ایران،انجمن مددکاری ایران و ..... هر کدام از اینها مستقل و با مرزبندی مشخص در حال فعالیت هستند.

یکی از وجوه مشترک هر انجمن رسمی و ثبت شده دارا بودن یک آرم یا لوگوی مخصوص برای هویت  این انجمن ها است تا با آن نشان مشخص شناخته شوند.

لوگو یا آرم یک مجموعه به عنوان یک نشان هویتی تجاری کاربرد فراوانی دارد. از لوگو برای درج در پوستر، پرچم، بنر، استند، مُهر ، سایت، مجله،سربرگ و ست های اداری، کارت ویزیت و... استفاده فراوانی می شود .

در همه دنیا طراحان، لوگو را در سه نوع واحد تولید می کنند:

1- نوع اول لوگوتایپ است که در آن لوگو با استفاده از حروف کامل یا اختصاری نام برند یا شخص طراحی می شود. در این نوع از لوگو انتخاب فونت مناسب بسیار تاثیرگذار است. در لوگوهای ایرانی از فونت های فارسی زیبایی نظیر نستعلیق استفاده می شود. از لوگو تایپ بیشتر در طراحی لوگوی سازمانی و شرکتی استفاده می شود.

2- نوع دیگر لوگو، لوگو تصویری است. در این نوع لوگو سعی می شود با استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا یک لوگو منحصر به فرد ایجاد نمود. انتخاب رنگ مناسب در این نوع لوگو برای شکلی که ایجاد می شود و یا نمادی که ترسیم می گردد بسیار پراهمیت است چراکه در این مدل، تمامی وظیفه انتقال مفهوم بر عهده تصویر میباشد. لوگو و آرم تصویری، به دلیل آنکه معمولا جلوه بصری بالایی دارد مخاطب را سزیع مجذوب کرده و در ذهن او باقی می ماند .
 

 

3- نوع دیگری از لوگو، لوگو ترکیبی است. در این نوع از لوگو از ظرفیت های هر دو نوع لوگو برای بیان مفهوم استفاده می شود و طراح در این مدل قدرت مانور بالاتری دارد. اکثر انجمن های علمی ایران برای طراحی لوگوی خود از این الگو بهره گرفتند.
 

مطابق قاعده و عرف گرافیک کاران، لوگوی یک موسسه، سازمان، انجمن یا شرکت معمولا شامل گروه سوم است که دو عنصر نام و نماد (آیکون ترکیبی) که به آن حرفنماد نیز می گویند ترسیم می شود.

یکی از اشتباهات طراحان آماتور لوگو، استفاده از شعار سازمانی در درون آرم یا لوگو است که علاوه بر شلوعی کار باعث می شود تا کلیت آرم برای بینندگان جلوه کمی داشته باشد و شعار باعث می شود که نام و تصویر(آیکون) انجمن تحت شعاع قرار گیرد. 

در بررسی طراحی لوگوی چند انجمن فعال ، مشاهده می شود که تنها انجمن مشاوره ایران اصرار به داشتن یک شعار کلی در آرم خود دارد! 

سه کلیدواژه: رشد، پیشگیری و درمان! شعار انتخابی انجمن مذکور است که از نظر جلوه های ظاهری و حرفه ای نیازی به ذکر شعار در آرم نبوده است. و شاید انجمن های دیگر که خیلی قویتر  از انجمن مشاوره می توانند به این شعار جامه عمل بپوشانند ولی ارم خود را با شلوغ نکردند.

بنابراین از نظر معنوی نیز، این شعار نمی تواند تنها هویت و وظیفه انجمن مشاوره باشد و این شعار می تواند مورد ادعای همه انجمن های حوزه سلامت روان در کشور مانند انجمن روان شناسی ایران و انجمن روانپزشکی ایران و ..... باشد.
 
 
با این تفاسیر انتخاب شعار برای هر برندی می تواند جذاب هم باشد اما درج آن در لوگوی یک انجمن علمی،غیرحرفه ای و شاید اقدامی نمایشی باشد.


منبع: میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی