سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات


بدون شک کسب موفقیت تحصیلی و بخصوص مسئله کنکور، استرس و اضطراب، دلشوره و فشار روانی زیادی را بر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان وارد می کند. و قطعاً اگر این استرس و فشار روانی وارده مدیریت و کنترل نشود، عوارض بسیار جبران‌ناپذیری بر سلامت جسمی آنان برجای خواهد گذاشت، ضمن آنکه بارها شاهد بوده ام، عدم درمان و مهار بموقع استرس و اضطراب باعث گردیده تا دانش آموزان بسیاری علیرغم مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی، موفقیت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند.

ترس از ناکامی در کنکور به‌طور حتم، از دلایل اضطراب و فشار روانی است که به دانش‌آموزان در چند روز پیش از کنکور تحمیل می‌شود و سلامت آنان را به‌شدت تهدید می‌کند.دانش‌آموزی که مدام پدر و مادرش او را با سایر اطرافیانش مقایسه می‌کنند، دانش‌آموزی که پدر و مادرش از او توقع بیش از توانش دارند و دانش‌آموزی که مدام با گوشه و کنایه‌های اطرافیان از قبیل اینکه تو باید جزو بهترین رتبه‌های کنکور باشی، مواجه می‌شود، بیش از سایرین در معرض فشار روانی است. یکی از مشکلات مهمی که باعث استرس و اضطراب داوطلبان کنکور می‌شود توقعاتی است که خانواده‌ها و یا خود فرد بدون سنجش توانایی و اطلاعات فرد از او دارند. همه خانواده‌ها بدون اینکه به توانایی‌های او توجه کنند، دوست دارند که فرزندان آنها در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند.

ابراز چنین احساسی به داوطلبان باعث می‌شود تا آنان با استرس بیشتری به کنکور نگاه کنند و وقتی فکر کنند که نمی‌توانند چنین توقعاتی را برآورده کنند دچار اضطراب شود. این تفکرات می‌تواند در کنکور نیز سراغ بیشتر داوطلبان بیاید، اما نوع برخورد با این موضوع است که داوطلبان را از یکدیگر تمایز می‌دهد. اولا در جلسه آزمون، افکار خود را مدیریت کنید و از رسوخ هر فکر اضافه‌ای به ذهن خود جلوگیری کنید، با وجود این، وقتی با چنین افکار مخربی در آزمون مواجه شدید چند نفس عمیق بکشید و با خود بگویید که من تمام تلاش خود را می‌کنم تا به هدفی که دارم برسم و مطمئنم که این گونه خواهد شد.

یکی‌ از مهم‌ترین عواملی که برخی از شما داوطلبان را در آزمون دچار استرس می‌کند، بی‌اعتمادی نسبت به خود، توانایی‌ها و قابلیت خودتان است. این مشکل ممکن است که در بیشتر کارها و مقاطع مهم زندگی، شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد، پس اگر دچار چنین مشکلی هستید از همین امروز تلاش کنید تا بدون توجه به نظر دیگران، به خود و توانایی‌هایتان ایمان بیاورید، اما اگر با وجود تلاش و کوشش قابل ملاحظه برای کنکور احتمال می‌دهید که ممکن است در جلسه آزمون نیز دچار چنین احساسی شوید، فقط به این فکر کنید که شما تلاش زیادی برای این آزمون کرده‌اید و در تست‌زنی‌های قبلی خود به خوبی از عهده امتحان برآمده‌اید. همیشه به خاطر داشته باشید که خدا با شماست و اجازه نمی‌دهد تا زحمات شما از بین برود.

خانواده‌ها نباید از دانش‌آموزان انتظاری بیش از حد توان‌شان داشته باشند. فراهم کردن شرایط زندگی به گونه‌ای که دانش‌آموز فرصت کافی برای مطالعه و استراحت داشته باشد و همچنین ایجاد محیطی امن همراه با آرامش، از دیگر وظایف خانواده‌ها درخصوص کاهش استرس کنکور است. از طرفی خانواده‌ها نباید فرزندان‌شان را با دیگران مقایسه کنند زیرا با این‌کار، استرس در آن‌ها بیش‌تر می‌شود.

اگر دچار استرس شدید، برای مدت کوتاهی چشمانتان را ببندید و چیزی را فشار دهید، معمولا فشردن چیزی با دست، باعث کاهش استرس و دغدغه خاطر می‌شود. در آزمون می‌توانید با فشردن یک پاکن استرس خود را کمتر کنید. روش موثر برای برخورد با موقعیت‌های استرس‌آور، شمارش تا عدد 10 است. این کار کمک می‌کند که از لحاظ فکری و روانی، از آن لحظه استرس‌آور دور شوید و 10 ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط، خود را رها کنید

خواستن، همت گماشتن و اعتقاد به تقدیر و خواست خداوند را سرلوحه کار خود قراردادن سه عامل موفقیت هر جوان خواهد بود و تنها رسیدن به آن هدف اصلی مهم نیست بلکه حفظ و ارتقا جایگاه بسیار مهم است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی