سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

خانواده به عنوان ساختاری در برابر جامعه، از هویت ویژه­ ای برخوردار است. چنین هویتی در پدیده­ هایی نظیر نظام ارتباطی میان اعضای خانواده، انس و الفت، آرمان­های مشترک زندگی و احساس همدلی و همدردی، قابل مشاهده و ارزیابی است. در این بین معنویت یکی از نقش­های کلیدی را در هویت خانواده و استحکام آن ایفا می­کند .

نگاهی گذرا به موقعیت خانواده در عصر حاضر، مبین این واقعیت است که چالش­های جدی و مهم در برابر سازمان خانواده وجود دارد که حل آن­ها نیازمند اراده ملی و در سطحی فراتر از آن، نیازمند عزم یک پارچه جهانی است. برخی از این چالش­ها، عبارتند از:

- تبدیل خانه­ ها به،خوابگاه . به معنای کاهش ارتباط­های عاطفی، روحی و کلامی میان دو نسل والد و فرزند، به­ گونه ­ای که در مواردی ارتباط کلامی والدین با فرزندان به هشت دقیقه در شبانه روز کاهش یافته است.

- فاصله میان نسل­ها که در مواردی به گسست نسل­ها و بعضا به تضاد نسل­ها نیز منجر شده .

- فرار دختران و پسران خانواده از خانه با توجه به این واقعیت دردناک که شماری از آن­ها هرگز به خانه برنمی­گردند.

- کاهش میل به زندگی، که در صورت لاینحل ماندن آن، احتمال بروز مواردی نظیر فکر خودکشی یا اقدام به خودکشی نیز جندان بعید نخواهد بود.

- رشد مصرف داروهای روانگردان و اعتیاد به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان.

- ظهور و رشد پدیده تکنوپولی به معنی عقب ­نشینی فرهنگ از برخی ارزش­هایش در مقابله با تکنولوژی

- سلطه تربیت رسانه­ ای (به معنای تحت نفوذ قرار گرفتن فعالیت­های خانه و مدرسه به وسیله رسانه­ ها و رایانه­ ها).

- بحران هویت، که خود مواردی نظیر اختلال هویت و فقدان هویت را نیز شامل می­شود.

- رشد میزان افسردگی در گروه­های سنی نوجوان، جوان و میانسال و نظایر آن، یک بررسی اجمالی حاکی از آن است که فصل مشترک غالب پدیده­ های مذکور، فقدان معنویت است.

 

راه­کارهای تقویت معنویت در خانواده

در مواجه با چالش­هایی جدی خانواده­ ها در عصر حاضر، می­توان در جست­جوی شیوه­ هایی برآمد که با تقویت معنویت در نهاد خانواده به ترمیم و تقویت پیوندهای درون خانواده نیز منجر شود. برخی از آن­ها عبارتند از:

  تقویت پیوند والدین با معنویت

بر مبنای اصل همانندسازی فرزندان با والدین و توجه به این واقعیت که همانندسازی همچون یک نیاز اساسی روحی و روانی فرزندان را از درون برمی­ انگیزد تا در صدد ایجاد و طراحی شخصیتی برآیند که به نوعی در انطباق با نسل بالغ ولی مورد قبولشان باشد، والدینی که بتوانند الگویی مناسب از معنویت را، چه در بعد گفتار و چه در بعد رفتار، در خانواده ارائه دهند، فرزندانشان در صورت اعتماد به وادین، تلاش خواهند کرد تا از طریق همانندسازی با آنان، زمینه­های معنویشان را نیز با والدین تطابق بخشند .

در این زمینه باید به این زمینه به این واقعیت نیز اشاره کرد که لازمه همانندسازی با والدین، ایجاد اعتماد است. چنانچه والدین قادر باشند اعتماد مورد نیاز را بر روابط خود و فرزندانشان حاکم کنند، با مشکل چندانی در این زمینه مواجه نخواهند شد.

-   التزام علم و عمل: این مفهوم که به آنچه به فرزندان به صورت شفاهی و کلامی توصیه می­کنند، در مقام عمل نیر پای بند و ملزم به آن باشند.

-  انجام تعهدات منطقی: پاره­ای از خواست­ها و انتظارات فرزندان از والدین در حوزه منطق و امکان می­ گنجد. به این معنا که این نوع خواست­ها هم منطقی ­اند و هم والدین می ­توانند آن­ها را برآورده کنند. والدینی که هوشمندانه با تامین به موقع خواست­های فرزندان، این قبیل تعهدات را به خوبی انجام دهند.

-  افزایش توانایی درک و فهم متقابل: برخی از والدین از تمایل جدی برای درک و شناخت فرزندان برخوردارند و این تمایل را از طریق توسعه دنیای ارتباطی خود با آنان بروز می­ دهند .

 

نظرات  (۱)

با سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر سلطانی

 مطالبی که انتخاب میکنید خیلی با موقعیت زمانی مناسبه خصوصا سخنان بزرگان اگه میشه در مورد دلتنگی ،ناامیدی ،تنهایی،مطالبی عنوان بشه
خیلی ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی