سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه الزاماً ازدواج مساوی با تشکیل خانواده نیست، تصریح کرد: ما می‌توانیم مدل‌های ازدواجی گوناگون را در نظر بگیریم که ازدواج رخ دهد.

۸۰ درصد دخترها و ۱۰ درصد پسرها در دوستی به دنبال ازدواجند

به گزارش خبرگزاری فارس «امیرحسین بانکی‌پور» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون توقف» شبکه سه با اشاره به اینکه هیچ‌کس در ارتباط اجازه نمی‌دهد تا طرف مقابلش از حریمی که او تعریف کرده جلوتر بیاید، گفت: هر انسانی یک حریم ارتباطی دارد، اگر دختری با پسری ارتباط دوستی دارد او را وارد حریم نامزدی خود کرده و نامزد خودش می‌داند و اجازه نمی‌هد بدون اینکه رابطه‌شان معنی خاصی داشته باشد رابطه جسنی یا رابطه عمیق عاطفی ایجاد شود.

۸۰ درصد دختران و ۱۰ درصد پسران در دوستی دنبال ازدواجند

بانکی‌پور ادامه داد: بالای ۸۰ درصد دختران در دوستی‌ها وقتی درگیر عاطفه عمیق می‌شوند پسران را در ذهن‌شان نامزد خود می‌‌دانند، البته در خصوص دختران پاک جامعه صحبت می‌کنم نه دختری که خدای نکرده آلوده شده است. اما زیر ۱۰ درصد پسران در این رابطه دختر را همسر آینده خود می‌دانند. در واقع پسر این رابطه را جایگزین ازدواج و دختر مقدمه ازدواج می‌داند، پسر این رابطه را طوری دنبال می‌کند که به ازدواج ختم نمی‌شود و رابطه‌ش را هم درگیر نمی‌کند، به همین دلیل در این رابطه‌ها دختران بیشتر آسیب می‌بینند.

چهار راه برای ایجاد مسئولیت در پسران

وی در پاسخ به این مطلب که «برخی پسران به رشد عاطفی و جنسی رسیده‌اند اما شرایط قبول مسؤلیت را ندارند» اظهار کرد: دانشجویان پسر ما همین طور هستند من برای این مشکل چهار راه‌حل دارم، یک مدل این است که این جوان باید شرایط ازدواج ساده‌ای را برای خودش فراهم کند که بعضی زیر بار آن می‌روند و بعضی نه. مدل دوم می‌گوید نمی‌توانم زندگی ساده‌ای را هم فراهم کنم که راه‌حل آن دوره عقد طولانی است، عقد طولانی به طور طبیعی رابطه غلطی است، اما این هم یک مدل جدید ازدواج است که مثلاً در این چهار سال با هم دوست باشند و با این شرایط که حد رابطه، میزان رفت‌ و آمد، سفر، قواعد بازی و تاریخ ازدواج تعریف شده و برای آنها توضیح داده شود و از اول هردو با یک برنامه جلو بروند.

این کارشناس خانواده اضافه کرد: اگر در این مدل آسیبی بوده برای این بوده که  از اول همه چیز معلوم نبوده و طرفین با این نگاه وارد نشدند، دوم اینکه یکی شرایط ازدواج را داشته و دیگری نه، یا اینکه آداب و رسوم دو خانواده متفاوت بوده و یا هم‌طراز نبودند، عقد طولانی یک راهکار است با شرایط خاص خودش، این راهکار را برای دو نفری پیشنهاد می‌دهیم که در مسیرند، دو تا دانشجو هستند تا چهار سال دیگر مسیر مشترکی داشته و شرایط ازدواج ندارند، اما نیازهای عاطفی و جنسی دارند، خوب اگر مسیر درست انتخاب نشود یا به سمت ازدواج سپید می‌رسد یا دوستی و یا اینکه باید بگوئیم چشم‌پوشی کنید که الان دستورالعمل رسمی و اخلاقی جامعه ما این است یعنی اجتناب کن.

باید مدل‌های مختلفی از ازدواج درست ارائه کنیم

اگر می‌خواهید مشکلات اجتماعی را حل کنید باید راه‌های جدیدی برای جامعه باز کنید. الزاما ازدواج مساوی با تشکیل خانواده نیست ما می‌توانیم مدل‌های ازدواجی را در نظر بگیریم که ازدواج رخ دهد، اگر جوان از نظر صمیمیت و بلوغ جنسی به حد مطلوبی رسیده، انجام تعهدش نسبی است، تعهد تشکیل خانواده یک تعهد است و تعهد عقد و ازدواج یک تعهد دیگر. یعنی ممکن است او الان از نظر اقتصادی نتواند دختر را تأمین کند ولی در دیگر زمینه‌ها متعهد است، تعهد این نیست که فقط به لحاظ اقتصادی بتوانید طرف‌ مقابل را تأمین کنید، یک بخش از تعهد این است که نسبت به او وفادار بوده و احساس مسؤلیت داشته باشید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با طرح این سؤال که مسئله اصلی این است که تئوری ما برای وقتی که رابطه دختر و پسر می‌خواهد وارد رابطه عمیق شود چیست؟ اظهار کرد: اگر بگوئیم تئوری‌مان فقط تشکیل خانواده است که پس ۹۰ درصد دختران و پسران ما در اول جوانی نمی‌توانند به آن دست یابند، من می‌گویم راهکارهای دیگری هم وجود دارد به شرط اینکه جامعه هم بتواند با ما جلو بیاید، ما نباید برای همه نسخه واحد بپیچیم، ما باید مدل‌های گوناگون داشته باشیم، لیست رابطه غلط روز به روز متنوع‌تر می‌شود اما لیست رابطه درست یکی بیشتر نیست و آن هم ازدواج است و ما فقط می‌گوئیم ازدواج و عفت.

برخی سراغ ازدواج سپید می‌روند چون تعهدی در آن نیست

بانکی‌پور در پاسخ به این سؤال که «برخی در این مواقع ازدواج سپید را چاره کار می‌دانند» عنوان کرد: چون هیچ تعهدی در آن نیست، در این ازدواج رابطه جنسی هست، صمیمیت هم ممکن است باشد، البته تضمینی در آن نیست، اما چون تعهدی در آن نیست نمی‌تواند یک رابطه کامل باشد، باید بدانیم نگاه‌مان به ازدواج و جنس مقابل چیست؟ یک وقت نگاه در ازدواج اطفاء شهوت است این تعهد نمی‌خواهد چه ازدواج سپید باشد چه چیز دیگر، یک اطفایی می‌خواهم بکنم یکی هم از راه رسیده که پاسخ می‌دهد، یکی نگاهش به ازدواج حیوانی است خوب خیلی سخت نیست و هر چه تعهد کمتر باشد بهتر است، اما زمانی که با دو انسان با ابعاد گوناگون و آن ارتباط عمیق روبرو هستیم زوایای وجودی‌شان درگیر می‌شود، البته یک سری از ازدواج‌ها واقعیت‌شان این نیست یعنی قانونی و رسمی هست اما چون انتخاب درست نبوده ازدواج واقعی نیست و آرامشی وجود ندارد.

در روابط و دوستی دختر‌ها بیشتر آسیب می‌بینند

وی با اشاره به اینکه این سند ازدواج فقط یک ورق نیست، یک پشتوانه قانونی سنگین و یک بافت فرهنگی و مسؤلیت همراه آن است، یادآور شد: تعهد در زن و مرد فرقی با هم ندارد، وقتی قرار است عشق شکل بگیرد، انسان دوست دارد نسبت به آینده ارتباط نگران نباشد، تعهد و صمیمیت همیشه در ذات عشق هست، اما در این رابطه یک تفاوت جوهری هست که ما هنوز به آن اشاره نکردیم، نوعاً دختر و پسر دنبال مکمل هم هستند، در زن زیبایی و جذابیت وجود دارد و مردان وجه حمایتی دارند، برای همین در رابطه برای مردان قسمت جنسی‌اش خیلی قوی‌تر است و در زنان وجه عاطفی، لذا خانم‌ها بیشتر دنبال قلب مرد و آقایان دنبال جنس زن هستند، برای مرد این رابطه بیشتر لذت را تقویت می‌کند اما در زن عاطفه را و فرق لذت و عاطفه در این است که لذت جایگزین‌پذیر است اما عاطفه جایگزین‌پذیر نیست، به همین دلیل هم در این رابطه‌ها بیشتر دخترها آسیب می‌بینند، البته ما وجه غالبش را می‌گوئیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی