سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
«اورتورکسیا نرووسا» اصطلاحی است که به «اختلال خوردن غذای سالم» اشاره می‌کند و مبتلایان ممکن است به خاطر خوردن یک تکه نان هم افسرده شوند.

به گزارش پایگاه «دیلی میل»، امروزه افرادی که تمرکز غلو آمیز و زیاده از حدی روی خوردن غذاهای خام و پاک دارند، ممکن است به این اختلال دچار شده باشند.

این اصطلاح را اولین بار دکتر استیون برتمن در سال 1997 و پس از تجربیاتش در نیویورک ابداع کرد. او می‌گوید: «تنها چیزی که بهش فکر می‌کردم، غذا بود. وقتی متوجه شدم دارم دنبال سبزیجات خام و گیاهان وحشی توی گرد و خاک تقلا می‌کنم و این مساله برایم عقده شده،‌ دیدم نجات دادنم خیلی سخت است. خوردن غذای سالم من را بدجور وسوسه کرده بود.»

هم اکنون رژیم‌های غذایی زیادی هستند که بدون پشتوانه علمی، افراد را به نخوردن همه جور خوراکی تشویق می‌کنند و به این ترتیب، قول می‌دهند جسم و روح سالم تری داشته باشید. در آن صورت،‌ حتی ممکن است حق خوردن گلوتن (نوعی پروتئین در گندم و جو)، گوشت و لبنیات را نداشته باشید.

فاصله بین خوردن غذای سالم معمولی با اورتورکسیا نرووسا خیلی باریک است. یک راه فهمیدنش این است که «خوردن غذای سالم» باعث ایجاد اضطراب یا تبعات منفی در زندگی شود. آن وقت خوردن یک تکه نان هم آن‌ها را ناراحت می‌کند، فقط در خانه غذا می‌خورند تا کیفیت غذا کاملاً تحت کنترلشان باشد و هم چنین انتظار برای خوردن وعده بعدی غذا هم مضطربشان می‌کند.

منبع : سایت میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی