سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
کودکان را از شنیدن و دیدن اخبار بد منع کنیم

یک دکترای روانشناسی گفت: باید از کودکان در برابر شنیدن و دیدن اخبار بد مراقبت شود، اهمیت مراقبت از کودکان دراین ارتباط تا هفت سالگی است، چرا که کودک از لحاظ شناختی مانند بزرگسالان رشد نکرده است.

احسان شاهپیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کودکان از لحاظ شناختی مانند بزرگسالان رشد نکرده‌اند، اظهار کرد: کودکان بیشتر از لحاظ هیجانی به دنیا نگاه و ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین با شنیدن اخبار بد تجزیه و تحلیل درستی از آن نخواهند داشت و ارزیابی و برداشت خودشان را از خبر می‌کنند، به این صورت که ممکن است موضوع و اخبار بدی را که می‌شنوند، به زندگی خودشان ربط دهند.

وی ادامه داد: برداشت و تعمیم کودکان نسبت به اخبار بد، افراطی و ارتباط دادن با کل زندگی‌شان است. کودکان از لحاظ شناختی هنوز سریع نشده‌اند و واکنش‌های هیجانی زودتر از شناختی وارد عمل می‌شود، در این حالت  آن‌ها دچار مشکل خواهند شد و بر همین اساس باید در ارتباط با بیان و دیدن اخبار نسبت به کودکان مراقبت‌هایی را داشته باشیم.

این دکترای روانشناسی با توضیح اینکه واکنش نشان دادن بزرگسالان به اخبار بد در مقابل کودکان باید کنترل شده باشد، افزود: اگر مراقبت‌های لازم را نداشته باشیم، کودکان دچار هیجاناتی عمیق و اضطراب بالایی خواهند شد که ترس را همراه دارد، این موارد اختلال درعملکرد مانند اختلال در کارکرد تحصیلی آنان را به دنبال دارد و یا باعث تشدید این موضوع خواهد شد.

به کودکان فرصت حرف زدن بدهیم

وی خاطرنشان کرد: رفتارهایی مانند پرخاشگری، وجود ترس در برقراری ارتباط با دیگران، دیدن کابوس، آشفتگی، ترس از دست دادن والدین، عدم داشتن خواب آسوده، بازگشت به برخی رفتارهای دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست، وابستگی شدید به مادر و تغییر در خورد و خوراک بر اثر شنیدن زیاد اخبار بد، ایجاد خواهد شد و کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شاهپیری با بیان این که اهمیت مراقبت از کودکان در برابر شنیدن و دیدن اخبار بد تا هفت سالگی است، تصریح کرد: در تمام سنین مراقبت از کودک باید صورت گیرد تا آن‌ها دچار مشکلات روحی نشوند، چرا که هنوز رشد شناختی و درک صحیح اخبار در آن‌ها شکل نگرفته است و آنگونه که خودشان می‌خواهند و با یک ارزیابی نادرست از خبرهای بد، برداشت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر کودک اخبار بد را بشنود و دچار ترس و اضطراب شدید شود، باید فرصتی برای مطرح کردن موضوع توسط والدین ایجاد شود تا کودک با گفت‌وگو و مطرح کردن مشکل التیام پیدا کند و حمایت از آنان هم باید بیشتر شود و اطمینان دهیم که هر اتفاقی بیفتد ما در کنارشان هستیم و از آنها مراقبت می‌کنیم، در این صورت کمی از ترس و اضطراب و نشانه های آن کم می‌شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی