سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


سایر موضوعات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۰۰، ۰۹:۱۴ - فاطمه
    عالیه

اضطراب، واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، اما اگر این شرایط سخت و تهدیدآمیز، شدید، طولانی و رنج آور باشد، زندگی را مختل می‌کند.

 

استرس، اضطرابشرایط بحرانی و وقوع حوادث می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی بسیاری را برای افراد به همراه داشته و تنش‌های روانی قابل توجهی از جمله اختلالات اضطرابی برای آسیب دیدگان و بازماندگان ایجاد کند، در نتیجه لازم است مداخلات لازم از جمله آموزش خودمراقبتی صورت گیرد.

باید بدانیم اضطراب، واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، اما اگر این شرایط سخت و تهدیدآمیز، شدید، طولانی و رنج آور باشد، زندگی را مختل می‌کند. اضطراب می‌‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته و بدن را در برابر بیماری‌ها ضعیف کند.

گاهی اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‏‌شود؛ برای مثال ممکن است باعث شود به طور مداوم اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‏‌های درست و شیوه‌نامه‌های علمی را نادیده بگیریم.

کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می‎‌‏دهد و چرخه اضطراب خود و دیگران را گسترش می‌دهد، جست‌وجوی مداوم خبر در رسانه‏‌ها، شبکه‏‌های اجتماعی نامعتبر و همچنین عدم اطمینان و بزرگنمایی خطر را شامل می‌شود.

باید بدانیم در شرایط بحرانی علائم زیر طبیعی و قابل کنترل است:

- بی‌ قراری و کلافه بودن، ترس، شوکه شدن، اضطراب

- بدخوابی یا کم ‏خواب

-  گوش به زنگی

- احساس گناه

- احساس ناامیدی و غمگینی

در این گونه موارد توصیه می‌شود اقدامات زیر را برای کاهش ترس و اضطراب انجام دهیم:

- بیشتر رفتارها و واکنش‌‏هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران‌‏های غیرمنتظره از خود نشان می ‌دهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل توصیه می‌شود به خود یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنیم.

- قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات، از درستی آن مطمئن شویم؛ انتشار اخبار نادرست، اضطراب ما و اطرافیان را بی‌‏دلیل افزایش می‌دهد.

- با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنیم؛ صحبت در مورد نگرانی‏‌ها به بهتر شدن حال ما کمک می‌‏کند، اما صحبت‏‌های خود را به اخبار حادثه محدود نکنیم.

- سعی کنیم بر مواردی که روی آن کنترل داریم، تمرکز کنیم؛ روش‏‌های آرام‌سازی را به کار ببریم؛ خود را سرگرم کنیم، فیلم تماشا کنیم یا هر فعالیت لذت‌بخشی که باعث آرامش می‌شود را انجام دهیم.

- از موقعیت‌هایی که استرس ما را زیاد می‌‏کند، دوری کنیم؛ برای مثال کمتر اخبار را بررسی کنیم.

- در مورد نگرانی‌‏ها و احساسات خود حرف بزنیم و از بیان آن‌ها خجالت نکشیم؛ اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهیم.

- با احساسات و فکرهای خود نجنگیم، تغییر حال ما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن زمان لازم است.

- در مواقع استرس نفس‌های عمیق بکشیم؛ چند نفس عمیق از بینی بکشیم و به آرامی از دهان خارج کنید. (۵ بار تکرار)

- به روان‌شناسان مراکز خدمات جامع سلامت و پزشکان خانواده مراجعه کنیم.

- می‌توانیم با خط تلفن ۴۰۳۰ تماس برقرار کرده و مشاوره تلفنی دریافت کنیم.

- در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنیم.

- اعضای بدن خود را رها کنیم و تمرین‌های آرامش‏‌بخش انجام دهیم.

- به کودکان اطمینان دهیم این موقعیت موقتی است.

- در ذهن خود به اتفاقات مثبت و خوشایند فکر کنیم.

- در مورد موضوعی که ما را نگران کرده یا استرس داریم، با افراد آشنا و اعضای خانواده حرف بزنیم.

- به کودکان اطمینان دهیم که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

- با کودکان در منزل بازی و آن‌ها را سرگرم کنیم.

فریبا رضایی، مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انتهای پیام

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی