سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

کودکان پیروز

کودکان نیاز دارند که به چشم افرادی توانا و قدرتمند دیده شوند، اما آنها از دانش و مهارت‌ لازم برای رشد خود بهره‌مند نیستند. فهرست کارهایی که می‌توانند انجام دهند کمتر از آنهایی است که نمی‌توانند. آنها واقعاً به کمک شما برای رشد خود نیاز دارند.

 

عبارات تشویقی

عبارات غیرتشویقی

تو میتوانی انجام دهی

تو همیشه اشتباه میکنی، کمی دقت کن

من به تو ایمان دارم

شک دارم بتوانی آن را انجام بدهی

کارت خوب است

میشد از این بهتر هم عمل کنی

از ترانهات لذت بردم

موسیقی خوبی بود،

اما بعضی از نتهای پایانیاش نقص داشت

بازیات خوب است

خب، بازی تو کمی بهتر شده

 

 

چگونه فکر میکنید؟

واکنشهایی که والدین و سایر بزرگسالان به فعالیت کودک نشان میدهند نشان میدهد که خودش را کارامد یا ناکارامد تصور کند. آیا شما به اینکه چگونه کودکتان به موفقیتهای خود افتخار میکند توجه کردهاید؟ آنها اغلب اصرار دارند که شما به آنچه درست کردهاند نگاه کنید و نظرتان را بگویید.

حس مشترک والدین

حس مشترکی بین تمام والدین وجود دارد که این است: اگر من بخواهم کودکی توانا داشته باشم،باید تمام اشتباهاتش را به او تذکر دهم و آنها را تصحیح کنم. اما باید دانست که منتقد همیشگی بودن تنها یک چیز به کودکان یاد میدهد: تو نمیتوانی کاری را درست انجام دهی. وقتی والدین به جنبههای مثبت کار کودک توجه دارند،در واقع به داشتن احساس خوب در بچهها کمک میکنند.

برای اینکه به رشد اعتماد به نفس کودکتان کمک کنید به این موارد توجه داشته باشید:

ـ بر تواناییها و موفقیتهای کودکتان تأکید کنید.

ـ به او نشان دهید که به تواناییهایش ایمان دارید.

ـ اسباب موفقیت فرزندتان را فراهم کنید.

ـ واکنشی که به موفقیتهای آنها نشان میدهید، مثبت اما واقعبینانه باشد.

البته هیچ پدر و مادری نمیتواند جلوی تمام شکستهای ممکن فرزند خود را بگیرد. کودکان شکست را نیز مثل موفقیت تجربه میکنند. اما آنهایی موفقند که ضعفها و اشتباهاتشان را میپذیرند و در آخر به این نتیجه میرسند که به رغم همه چیز، شایستهاند. طبق یک ضربالمثل قدیمی،«هیچ چیزی به اندازه موفقیت یاددهنده نیست». اجازه دهید فرزندتان طعم شیرین موفقیت را بچشد. او را بیشتر در موقعیتهایی قرار دهید که احتمال موفقیت هست، نه شکست:

ـ لباسهایی را که مشکل پوشیده میشوند شما تنش کنید و لباسهای ساده را به آنها واگذارید.

ـ برای اینکه از صدمه دیدن آنها جلوگیری کنید برای آنها ظروف پلاستیکی تهیه کنید.

ـ اشیایی را خریداری کنید تا بتوانند دستکاریشان کنند.

ـ آنها را درگیر تجربههای متنوع جسمی، ذهنی و اجتماعی کنید.

 

تشویق

اعتماد به نفس شبیه موج کوچک است. وقتی کودک احساس کند در حوزهای خاص دارای تونایی است، احتمالاً این احساس خود را به سایر زمینهها نیز گسترش خواهدداد. این موج غالباً با اولین تشویقهای والدین به وجود میآید. تشویق، اعتماد به نفس کودک را پایهریزی و سازماندهی میکند. رفتار اشتباه در اکثر موارد نتیجه عدم تشویق است. تشویق در ایجاد اعتماد به نفس کودک،بهویژه مواقعی که درست رفتار میکند، بسیار تأثیرگذار است. متأسفانه اکثر روشهای تربیتی ما بین تجربیات غیرتشویقی،سرخوردگی، افراطکاری، توجه بیش از اندازه یا غفلت کردن نوسان دارند.

 

تشویق یا ستایش؟

تشویق ، چیزی بیش از تمجید است. در حقیقت، ستایش کردن یکی از عوارض تشویق نادرست به حساب میآید،زیرا وقتی آن را به کار میبرید،کودکان این برداشت را خواهندکرد که شما چیزی فراتر از تواناییهای آنها انتظار دارید. اما تشویق به این معنی است که من تو را آنطور که هستی میپذیرم، نه آنطور که میتوانی باشی. کدام یک از این عبارات، اگر به شما گفته شود، احساس خوبی در شما ایجاد میکنند: «خیلی سخت است، خودم برایت انجام میدهم» یا «بله،خیلی سخت است، اما من به توانایی تو ایمان دارم» ؟ اگر توجه کنید،میبینید که مورد دوم بیشتر باعث برانگیزاندن احساس مثبت در شما میشود. اکنون به برخی مثالها که در آن از کلمات تشویقی و غیرتشویقی به کار رفته است اشاره میکنیم.

به خاطر داشته باشید هر وقت فرزندتان را تشویق میکنید،به شکلگیری شخصیتی شاد و با اعتماد به نفس بالا در او کمک میکنید.

 

قدرت والدین

بسیار مهم است که والدین در تربیت فرزندانشان از قوانین و محدودیتهای منطقی استفاده کنند که البته به مرور زمان و با رشد کودک باید تغییر کند. اگر والدین از روشهای خشنی برای تسلط بر کودک استفاده کنند و خواستههای طبیعی آنها را سرکوب کنند، آن احترام به خود لطمه میبیند و در نتیجه دچار کاهش اعتماد به نفس میشود. وقتی احترام به خود کودک لطمه میبیند (یا رشد نمیکند)،کودک بالقوه به رفتارهای خشن و انحرافی ترغیب خواهدشد. کودکانی که احساس بیقدرتی میکنند اغلب نسبت به خود و دیگران رفتارهای تخریبی را پیش میگیرند. این عمل آنها تلاشی غیرقابل قبول برای بهدست آوردن کنترل محیطشان محسوب میشود.  

منبع: سپیده دانایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی