سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

اگر استعداد پنهان خود را بشناسیم به منبعی غنی دست پیدا خواهیم کرد و در تمام جوانب زندگی از آن بهره خواهیم برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به‌دلیل تنوع بالایی که در زمینه دسته‌بندی انواع مهارت‌ها وجود دارد، ارائه یک تعریف دقیق از واژه مهارت که بتوان آن را در تمامی موارد به کار برد، کاری سخت و ناممکن به نظر می‌رسد.

با کشف استعداد می‌توان در زندگی موفق شد و احساس خوبی داشت. معمولا خانواده‌ها دوست دارند فرزندانشان یک سال از تحصیلشان را جهشی بخوانند، چند زبان خارجی یاد بگیرند، موسیقی یاد بگیرند و یا در فوتبال بدرخشند. به همین خاطر  به دنبال کشف و پرورش استعداد کودک خود هستند.

حتما برایتان پیش آمده که درباره استعداد فردی در یک حوزه خاص شنیده باشید یا اینکه حرف‌هایی هم در مورد بی استعدادی فرد دیگر در زمینه‌ای به گوشتان خورده باشد. جدا از اطرافیان، انسان‌ها معمولا درک درستی از استعداد‌ها و مهارت‌های خود ندارند.

وقتی پای انتخاب و تصمیم گیری به‌میان می‌آید، کار خیلی سخت می‌شود. سردرگمی، شک و دوراهی‌های موجود در مسیر انتخاب‌هایی که با علایق سر و کار دارند، بسیار پیچیده هستند.

همه‌ی انسان‌ها در حرفه یا کاری استعداد دارند، اما معمولاً در شناخت آن‌ها موفق نیستند. اغلب اوقات استعداد‌ها برای ما پنهان و ناشناخته باقی می‌مانند. این استعداد‌ها در برابر چشم ما هستند، اما در شناخت آن‌ها موفق نیستیم و آن‌ها را فراموش می‌کنیم.

مینا پور فرخ روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره این که چگونه متوجه شویم به چه مهارتی علاقه‌مند هستیم گفت: بسیاری از اوقات حال خوب ما در زندگی و روابط وابسته به شغل، حرفه و مهارتی است که داریم. افرادی که خلقشان افسرده است حال و هوای خوبی ندارند. گاهی اوقات افراد دلشان نمی‌خواهد سرکار بروند، زمانی که این مسئله را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم از آن شغل رضایت ندارند، از درآمدش راضی نسشتند و یا از توانمندی های آن فرد در شغلش استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شناخت استعداد‌ها و علاقه مندی‌ها از دوران کودکی شروع می‌شود اظهار کرد: والدین باید به کودک و نوجوان خود اجازه دهند که با انعطاف پذیری توانایی هایش را بشناسد. این طور نباشد که والدین، ناکامی‌های خودشان را معطوف به فرزندانشان کنند.

پور فرخ ادامه داد: از آن جایی که زمان زیادی را در محل کار هستیم، رسیدن به رضایت شغلی بسیار مهم است و در حقیقت با یک شناخت و آگاهی از خودمان که به چه چیز‌هایی علاقه‌مند هستیم و یکسری مهارت‌هایی که چگونه با اطرافیان ارتباط خوبی داشته باشیم این رضایت شکل می گیرد.

وی افزود: بسیاری از مواقع افراد از شغلشان راضی هستند منتها بلد نیستند با همکاران خود ارتباط برقرار کنند که منجر به عوض کردن شغلشان می‌شود. مجموعه‌ی مهارت‌ها و ارتباط بین فردی دو مولفه‌ی بسیار مهمی است که می‌تواند رضایت مندی شغلی را  جهت توسعه‌ی فردی ایجاد کند. اگر در پیدا کردن علاقه خود مشکل دارید و کار خود را به سختی و با تنبلی انجام می‌دهید، هرگز در کارتان پیشرفت نخواهید کرد. زیرا این کار جزو علایق واقعی شما نیست و باعث کاهش کارایی و شکست شغلی و یا از دست دادن شغل تان خواهد شد. برای رسیدن به رضایت از زندگی شغلی و خصوصی خود، یافتن علایق واقعی از اولویت بالایی برخوردار است.

این روانشناس تصریح کرد: یکی از دو تستی که در روانشناسی صنعتی و سازمانی مورد برسی قرار می‌گیرد، تست MBTI است که ویژگی‌های شخصیتی  هر فرد  را به صورت انضباط درونی نشان می‌دهد.  تست DiSC هم کارکرد شغلی را برای هر فرد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای مهارت آموزی سن خاصی وجود دارد گفت: آگاهی زمانی شروع می‌شود که بتوانیم موقعیت حال خود را شناسایی کنیم،خودمان را بشناسیم و خواسته هایمان را درک کنیم. بسیاری از افراد از یک شاخه به شاخه دیگری می‌روند و  متعهد به انجام کار نیستند. گاهی اوقات هم شناخت وجود دارد و جایگاه خود را خوب انتخاب کرده ایم.

پورفرخ گفت: متعهد بودن به شغل یکی از عناصری است که در کنار شناخت و آگاهی از مهارت باید وجود داشته باشد. فرد باید به قدری از شغلش راضی باشد که نه تنها از آن خسته نشود بلکه بهترین پتانسیل را در راستای ظهورش به کار بگیرد. پیدا کردن علاقه هیچ محدوده سنی خاصی ندارد، شما در هر سن و سالی که هستید نیاز دارید که از زندگی لذت ببرید و در مسیر علاقه تان حرکت کنید. البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که اگر  از زمان کودکی علاقه خود را کشف کنید، به موفقیت های بالاتر می‌رسید چرا که زمان بیشتری برای کار و حرکت کردن در مسیر علایقتان وجود دارد.

پور فرخ بیان کرد: اخیرا پدر و مادر با سیستمی که آموزش و پرورش قرار داده است با فرزندان خود همراه هستند. یکی از پتانسیل‌های آموزش و پرورش، کار‌های پژوهشی است که در دبیرستان وجود دارد. بعضی از نوجوانان به واسطه پژوهش متوجه می‌شوند که به کار‌های تولیدی و اختراعی علاقه‌مند هستند.

باتوجه به مباحث مطرح شده، در می یابیم که اگر استعداد پنهان خود را بشناسیم به منبعی غنی دست پیدا خواهیم کرد و در تمام جوانب زندگی از آن بهره خواهیم برد. خواه در تلاش برای پیدا کردن شغل مناسبی باشیم، خواه بخواهیم مهارت جدیدی را در خود رشد دهیم، اولین فاکتوری که ما را یاری خواهند کرد استعداد‌های ما هستند.

یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از افراد در زندگی، این است که همیشه به دنبال پیدا کردن علاقه خود هستند و هیچ گاه هم علایق واقعیشان را پیدا نمی کنند. تا زمانی هم که موفق به کشف علایق خود نشوند، زندگی خسته کننده و کسالت باری را  تجربه خواهند کرد.

 هر چه علایق واقعی در سنین پایین‌تر کشف شود، فرد  در مسیر شغلی و آینده بهتری قرار می گیرد و زندگی موفق تری را تجربه می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی