سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

دریافت‌های افراد از زیبایی دیگران با یکدیگر متفاوت است و یک بررسی نشان می‌دهد چرا این‌گونه است: دریافت شما از جذابیت دیگران عمدتاً نتیجه تجربه‌های خودتان است.

به نوشته لایوسایسن پژوهشگران در این بررسی بر روی دوقلوها، دریافتند که محیط نقش بزرگ‌تری را نسبت به ژن ها در شکل دادن دریافت ما از اینکه چه کسانی جذاب هستند، دارد.

لورا جرمین، پژوهش روان‌پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و نویسنده اصلی این بررسی جدید گفت، این ایده که زیبایی در نگاه بیننده است*، برای مدت درازی رواج داشته باشد؛ اما به گفته او بررسی علمی چندانی درباره این ایده انجام نشده است.

به گفته جرمین اغلب پژوهش‌ها درباره دریافت‌ها از جذابیت بر یافتن خصوصیاتی بوده است که افراد در چهره‌های دیگران جذاب می‌شمارند.

پژوهشگران در این بررسی جدید که در روز اول اکتبر در ‍ژورنال ‍Current Biology منتشر شده است، 547 زوج دوقلوی همسان (که DNA هایشان مشابه است) از مرکز ثبت دوقلوهای استرالیا را بررسی کردند. این شرکت‌کنندگان به 98 چهره مرد و 102 چهره زن نگاه کردند و به آنان بر اساس میزان جذابیت چهره‌ها از نظر خودشان رده‌بندی کردند. بعد این پژوهشگران از رده‌بندی این افراد برای رسیدن به چیزی که «نمره‌های ترجیحی فردی» استفاده کردند که معیاری در این مورد است که رده‌بندی هر شرکت‌کننده چقدر با رده‌بندی‌هایی میانگین همه افراد تفاوت دارد.

پژوهشگران در بخش اول این بررسی، دریافتند که اگر دو فرد شرکت‌کننده به‌صورت اتفاقی انتخاب شوند، به‌طور میانگین در 48 درصد موارد درباره جذابیت چهره‌ها توافق نظر و در 52 درصد موارد اختلاف‌نظر دارند.

این نتایج با نتایج یک بررسی پیشین هماهنگی دارد که نشان داده بود، ازیک‌طرف، مدل‌های مد می‌توانند «به خاطر قیافه‌های خوبشان ثروتمند شوند»، اما در مقابل دوستان هنوز «به‌طور پایان‌ناپذیری درباره اینکه چه کسی جذاب است و چه کسی جذاب نیست، به بحث بپردازند.»

پژوهشگران در مرحله بعد تصمیم گرفتند معین کنند میان ژن‌ها و محیط، کدام‌یک تأثیر بیشتری بر چگونگی دریافت زیبایی به‌وسیله افراد دارد. از طرف دیگر، آنان می‌خواستند مشخص کنند که چه عاملی باعث میزان اختلاف‌نظر 52 درصدی مشاهده‌شده در بخش اول بررسی شده بود.

پژوهشگران برای هر زوج دوقلو ترجیح یکی را با دیگری مقایسه کردند تا تعیین کنند تا نظراتشان تا چه حد شباهت دارد. بعد به گفته جرمین، آنان شباهت ترجیحات همه دوقلوهای همسان را با ترجیحات دوقلوهای ناهمسان مقایسه کردند.

اگر ترجیحات زوج‌های دوقلوی همسان نسبت به ترجیحات زوج‌های دوقلوی ناهمسان شباهت بیشتری داشت، بیانگر آن بود که ژن‌ها نقش بزرگ‌تری دارند.

این پژوهشگران از محاسبات استانداردی استفاده کردند که اغلب در مطالعات روی دوقلوها به کار می‌روند تا تأثیر نسبی نقش ژنتیک و محیط‌های شرکت‌کنندگان را در رده‌بندی میزان جذابیت افراد را مشخص کنند. آنان به این نتیجه رسیدند که «محیط‌های فردی» اشخاص اغلب (78 درصد) تفاوت‌ها در چگونگی برداشت آنان از جذابیت را توضیح می‌دهد.

و به گفته این پژوهشگران، حتی هر عضو یک زوج دوقلو، محیط فردی خاص خودش را دارد.

جرمین گفت، برای مثال؛ گرچه دوقلوها اشتراک محیطی بسیاری دارند، زیرا معمولاً با یکدیگر در یک خانه رشد می‌کنند، محیط‌های فردی‌شان - شامل دوستانشان، چیزهایی که در رسانه‌ها می‌بینند و روابط عاطفی‌شان- آن‌قدر متفاوت هست که هرکدام از دو نفر در یک زوج دوقلو ادراکی خاص خودش از جذابیت داشته باشند. او افزود، پژوهش‌های پیشین نشان داده است که اگر افراد چهره‌ای را ببینند و آن را با چیز مثبتی ارتباط دهند، تمایل دارند که آن را جذاب‌تر بیابند.

این پژوهشگران یادآور شدند که محیط‌های مشترک (برخلاف محیط‌های فردی) هم ممکن است نقشی در تأثیر گذاردن بر ترجیحات فرد داشته باشند، اما در این بررسی، جمعیت واردشده به تحقیق خیلی متنوع نبودند.


منبع : همشهری آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی