سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
نگهداری از بیمار
 

رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که بخشی از پژوهش‌های مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی به مراقبت از بیماران سرطانی و سلامت روان اختصاص دارد، گفت: طرحی تحقیقاتی در زمینه مشارکت بیماران مبتلا به سرطان پستان در تصمیم‌گیری‌ها در مرکز تحقیقات انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد بسیاری از مددجویان ترجیح می‌دهند اطلاعات را کسب کنند ولی در نهایت تصمیم‌گیری را به پزشک واگذار کنند.

دکتر رضا نگارنده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به یکی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی گفت:  یک فعالیت پژوهشی  در مرکز انجام شده تا مشاهده کنیم مشارکت بیماران مبتلا به سرطان پستان در تصمیم‌گیری‌ها چگونه است. مثلا اگر کسی معتقد است که خودش باید در زندگی‌اش تصمیم‌گیری کند ممکن است در موقعیتی قرار بگیرد که بر خلاف میل خود برایش تصمیم‌گیری شود. انطباق این شرایط در یک طرح تحقیقاتی بررسی شد و نتایج آن بزودی در مجله clinical journal of oncology nursing منتشر خواهد شد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی نتیجه این طرح چنین بود که بسیاری از مددجویان ترجیح می‌دهند اطلاعات را کسب کنند ولی در نهایت تصمیم‌گیری را به پزشک واگذار کنند. این نتیجه با نتایج دیگر کشورهای شرقی مشابه بود و می‌توان استنباط کرد که برای خودمختاری و استقلال در میان بیماران موانع فرهنگی وجود دارد.

نگارنده ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌ها، درباره نیازهای مراقبت‌های تسکینی بیماران سرطانی است که با حمایت مرکز تحقیقات سرطان در حال انجام است.این تز دانشجوی پسا دکتری من است که در مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی و در مرکز تحقیقات سرطان مصوب شده است.  طرح تحقیقاتی دیگری نیز  درباره تنظیم حجم هوای جاری و تهویه مکانیکی و عملکرد پرستاران و پزشکان در این رابطه در دست اجرا است. یافته های آن  با مقایسه  عملکرد پزشکان و پرستاران ایرانی با استانداردها  می تواند به اصلاح خطاهای معمول کمک کند.

چالش‌های پژوهش در حوزه مراقبت‌های پرستاری و مامایی

رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های پژوهش در حوزه مراقبت‌های پرستاری و مامایی گفت: دو مشکل جدی وجود دارد. یکی از این مشکلات، کمبود منابع مالی است. بودجه مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی زیاد نیست.

وی افزود: مشکل دیگر این که موضوعات تحقیقات ما عموما بیماران و پرستاران هستند که هر دو گروه، در بیمارستان‌ها حضور دارند. برای هماهنگی انجام پژوهش در بیمارستان، بعضا این انتظار وجود دارد که افرادی از آن بیمارستان هم  در پژوهش همکاری داشته باشند و نامشان در مقاله درج شود. با این وصف، وقتی طرحی تحقیقاتی در یک بیمارستان است مشکل زیادی وجود نخواهد داشت اما هنگامی که به واسطه زیاد بودن حجم نمونه ضرورت می یابد بیمارستان‌های متعددی در آن طرح همکاری کنند هماهنگی‌ها دشوار می‌شود و همین موضوع موجب می‌شود افراد ناخودآگاه به سمت پژوهش‌های کوچک‌تر سوق داده شوند.

رییس مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی مانع جدی دیگر را دشواری دسترسی به داده های موجود دانست و گفت: طبیعتا با توجه به این که برخی تحقیقات نیازمند اطلاعاتی است که در اختیار سایر نهادها و مدیریت‌ها است و آنها باید این داده ها را به ما بدهند، در انجام این دسته از تحقیقات با موانع بیشتری روبه‌رو هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی گفت: ما در مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران دو دانش آموخته دکتری پژوهشی تربیت کرده ایم و در حال حاضر یک دانشجوی پسا دکتری داریم. همچنین مجله‌ انگلیسی زبان مرکز که  از سال ۲۰۱۴  منتشر می‌شود هم اکنون در  Scopus نمایه می‌شود.

وی افزود: با توجه به این که ۱۰ سال برای فعالیت نهاد پژوهشی زمان زیادی نیست اما ارزشیابی سالانه وزارت بهداشت در سال‌های گذشته نشان داده که وضعیت خوبی داریم اما نباید به آن اکتفا کرد و باید تلاش بسیاری کنیم. با توجه به نتیجه ارزشیابی‌ها، ما جزو یک سوم برتر مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و در چارک اول مراکز هم‌گروه خود در کشور قرار داریم.  اما باید با وجود بودجه محدود و موانع دیگر  تلاش بیشتری کنیم و وضعیت خود را ارتقا دهیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی