نکات کلیدی در روانشناسی تربیتی کودک
روانشناسان
بر این باورند که کودک در مراحلی از سنین رشد خود دارای خصوصیتهای ویژه
همان مقطع می باشد . با دانستن این خصوصیات سنی ، اگر والدین این ویژگی ها
را مشاهده نکردند باید نگران باشند ، نه این که اگر در کودکشان موجود بود
گله کنند ! این دوران بر این قرارند : 1 – از تولد تا دو سالگی ، 2 – دو
الی چهار سالگی ، 3 – چهار الی هفت سالگی.....
1 – از تولد تا دو سالگی : شخصیتی حس گر و علاقه مند به لمس اشیاء می باشد . لذا والدین جز در مواقع خطر نباید مانع شوند .
2 – دو الی چهار سالگی : درون کودک فقط مشغول عکس برداری از رفتار ها و شخصیت هاست و با آنها شخصیت خود را شروع به ساختن می کند .
3 – چهار الی هفت سالگی : علاقه
شدیدی به ادبیات کودکانه و بازی ها دارد . نیازمند به توجه زیاد و ارتباط
کلامی بالاست . تفکری خود محور دارد که با خودخواهی کاملاً متفاوت است
(توجه شود !) همه را با خود همراه می سازد و نیاز به تایید دارد ، لذا باید
با او همراه بود . نیاز شدیدی به رابطه با هم سن و سالان دارد . قدرت
تصویر سازی ذهنی بسیار بالایی دارد ، لذا به داستان علاقه مند است .بر روی
موضوعات سخت متمرکز می شود پس مهم است روی بدیها تمرکز کند یا خوبیها .
قوانین و قواعد ساده را می فهمد ولی قوانین پیچیده را خیر . بعضی قوانین را
به طور ثابت در ذهنش نگاه می دارد ، لذا نباید اشتباهت را برایش توجیه کرد
.
4 – هفت الی یازده سالگی : صاحب مهارتهای گوناگون است و قدرت شکوفایی آنها را دارد به دنبال دلایل منطقی برای قوانین می گردد .
5 – یازده سالگی به بعد : توان تفکر و
تجزیه تحلیل بالایی دارد ، زمان ظهور استعداد های اصلی اوست ، ادراک اصول اخلاقی را به دست می آورد .
با فرزندمان چگونه برخورد کنیم ؟
روانشناسان دینی و حتی غربی ، دوران تربیتی فرزند را به سه دوران تقسیم می کنند :
7 سال اول زندگی : در هفت سال اول والدین باید مانند غلام باشند و فرزندان چون پادشاه .
7 الی 14 سالگی : در هفت سال دوم والدین پادشاه اند و فرزند غلام .
14 الی 21 سالگی : در هفت سال سوم والدین پادشاه اند و فرزند وزیر . یعنی نقش مشاور را دارد .
نکاتی در مورد بازی های کودکانه :
•
مهم است بدانیم حداقل زمان بازی با کودک دو ساعت است . در غیر این صورت
کودک ارضا نشده و این نیاز در وی به صورت عقده باقی می ماند . پس اگر
والدینی کودکشان را به پارک یا محلی برای بازی و تفریح بردند ، تا قبل از
این زمان او را محروم نکنند .
• بازی خانه سازی کودک را صاحب اختیار بار می آورد و به او می آموزد که باید ساخت !
•
بازی ترکاندن باد کنک برای رفع عقده ها و رهایی از خجالتی بودن مفید است .
به کودک می فهماند که بزرگترین چیزها ( مشکلات ) هم به دستان تو می ترکد !
می فهماند که عقده هایت را بترکان .
• خمیر بازی منعطف بودن را به طور غیر مستقیم به او می آموزد و به او می فهماند لج باز نباش و گاهی هم تو تغییر کن .
• تلفن بازی : بازی
که در آن والدین با استفاده از دو عدد گوشی تلفن با کودکشان تلفنی صحبت می
کنند ، این بازی بهترین وصیله برای ارتباطی کردن و آموختن روابط عمومی و
رفع خجالتی بودن است .
• دروغ ابزار بازی کودکان است ! چون خیال پرداز است و قدرت تصویر سازی بالایی دارد . این عیب کودک نیست . دقت شود !
تحسین کودک :
•
باید کار یا ویژگی خاص کودک تشویق شود نه کل شخصیت او . نگویید آفرین پسر
خوب ، این تشویق به او می فهماند که تو همواره خوبی و هیچ عیبی نداری !
بلکه باید مثلا گفت : آفرین به پسری که مسواک می زند .
• برای رفتار های ویژه اش از تحسین ویژه استفاده کنید .
• هر کار خوبی را جداگانه تشویق کنیم . اگر دو کار خوب انجام داد هر دو را جدا جدا تشویق کنیم .
• هر نوع پیشرفتی را باید تحسین کرد . نمره 12 به 13 تشویق دارد .
• باید دانست که تشویق موثر تر از تنبیه است !
• در تحسین ها از جملات تکراری استفاده نکنیم .
• کودک در همان موقع تشویق باید تشویق شود و در همان موقع تنبیه ، تنبیه .
تنبیه کودک :
•
آخرین روش تنبیه ، تنبیه بدنی است ! آن هم فقط توسط پدر . چون اگر از پدر
رنجید به سمت مادر می رود ، چون کانون مهر است . ولی اگر از مادر رنجید به
کجا خواهد رفت ؟
• تنبیه نباید در مقابل افراد دیگر انجام شود .
•
اگر والدین می دانند تنبیه بدنی اثر ندارد ، نباید بزنند . اگر تنبیه بدنی
را آخرین راه دانستند ، نباید به صورت او ضربه بزنند . نباید به گونه ای
بزنند که سرخ یا کبود شود . نباید با آلتی یا وسیله ای بزنند . اگر کودک
بیمار است اصلا نباید تنبیه بدنی شود .
•
اولین مرحله تنبیه نگاه بی محبت است . مرحله ی بعد قطع جوایز است . مرحله
بعد قطع آن چیزهایی است که او دوست دارد ، مانند : یک کارتون یا یک غذای
خوشمزه یا رفتن به خانه خاله و ... آن هم ابتدا باید در حد تهدید باشد .
• مرحله بعد تنبیه قهر های چند ساعته است ، چند ساعت نه بیشتر !
نکاتی پراکنده در مسائل کودک :
• به قولهایی که به کودک می دهید کاملا مقید باشید ! چه در تنبیه ، چه در تشویق .
• به دعوا های دو کودک نباید اهمیت ویژه نشان داد . چون آن را مهم تر جلوه می دهد و آنها حساس تر می شوند .
•
تا می توانیم اشکالات و عیب های کودک را نبینیم ! اگر قرار شد نبینیم و
توجه نشان ندهیم ، هیچ اهمیتی ندهیم چه با نگاه و یا حرکات صورت و ... .
• بچه باید بچگی کند ، نه اینکه به کلاس زبان برود ! دقت شود که کلاس های اضافی و تقویتی برای بعد از 11 سالگی است .
• بچه های پیش فعال و اکتیو را باید به کارهای عملی مثل بستن پیچ و مهره و یا باز کردن سرپیچ لامپ و ... انداخت .
• اگر فرزندتان برادر یا خوهر کوچکش را می زند ، مسئولیت آنها را به او بده و بری این کار برایش پاداش قائل شو .
• در مراحل تربیت همیشه نباید توقع پاسخ مثبت داشت . کودک در نوسان است .
• هیچ گاه بین کارتون دلخواه کودک ، برنامه را قطع نکن !
• زیاد به کودک دستور نده ، اما گاهی هم او را به کار بینداز .
•
کودک باید صاف تلوزیون تماشا کند . صدای تلوزیون کم باشد تا گوشهایش به
صداها حساس شود . شاید نیاز بود در عبور از خیابان صدای بوق ها را خوب
بشنود تا بیشتر مراقب باشد .
• بازی هایی که ابهت تو را می شکند و برخورد های فیزیکی دارد را با کودک انجام نده . اما بسیار خوش اخلاق باش.
• به صحبت های کودک گوش کن . کودک پر حرف است !
• جدی و با ابهت از کودک چیزی بخواه یا دستور بده .
• کودک حواس پرت است و گاهی هم بی توجه . ابتدا توجهش را جلب کن تا به تو نگاه کند ، بعد با او صحبت کن .
• در بازی های مسابقه ای سعی کن بازنده تو باشی .
• جملات دستوری را نباید پرسشی گفت . مثل : جاتو جمع کردی ؟
• به کودک قرقرو باید بی اعتنایی کرد .
• دو چیز برای بچه آرامش بخش است : صدای آب و صدای جیرجیرک .
• کودک را در مسائل خودش درگیر کنید . مثل : کیفش ، کفشش ، مدرسه اش و ... .
• سعی شود صبحانه کودک شامل : شیر گلاب ، عسل ، خامه تزئین شده ، نان جو ، عدسی و آن چیزی که او دوست دارد باشد .
• اگر کودک در خواب راه می رود :
1 – راه های خروج را ببندیم
2 – از آژیر خطر با حسگر عبور استفاده کنیم
3- مکان خوابش را عوض کنیم .
• بازی شغل کودک است !
• برای هر رفتار بد ابتدا یک جایگزین پیدا کن ، بعد او را نهی کن ! اول شکلات را بده ، بعد چاقو را از او بگیر !
• اگر کودک شب ادراری دارد ، روزها قبل از رفتن به دستشویی او را به نگه داشتن چند ثانیه ای تمرین دهیم تا مثانه اش تقویت شود .
جدول تشویق و تنبیه :
می
توانید با ساختن یک جدول هفتگی او را تشویق و تنبیه کنید . طبق آنچه که
بیان شد . مثلا با هر کار خوب یک آدمک خندان بگیرد وبا هر سه آدمک یک جایزه
. با هر سه جایزه یک جایزه ویژه . جایزه ها می تواند یک غذای خوشمزه یا یک
هدیه کوچک باشد . برای تنبیه هم می توانید از یک آدمک اخمو استفاده کنید
.
چگونه بفهمیم آرزوی کودک چیست تا آن را به عنوان یک هدیه ویژه قرار دهیم ؟
می توان برای فهمیدن بزرگترین آرزوی کودک از روشهای زیر استفاده کرد :
1-
در یک بازی به نام غول چراغ جادو ، شما غول هستید و آرزوی کودکان مهربان
را برآورده می کنید . از او می پرسید بگو ببینم آرزویت چیست ؟ با این روش
آرزوی او را فهمیده و بعد برای او تهیه می کنید .
2-
از او می پرسید : اگر تو مثلا n تومان پول داشتی چه می خریدی برای خودت ؟
برای بابایی یا مامانی چه؟ و با این روش خواسته او را می فهمی .
ویژگی های اتاق کودک :
کودک باید جدا خوابیدن را از ابتدا بیاموزد . اتاق خواب کودک باید زیبا و
تزئین شده باشد ، با هر آنچه که او دوست دارد . از نور های رنگی استفاده
شود . به روی کودک نباید پتوهایی با شکل های حیوانات وحشی انداخت .
منبع: سایت جهانی ها http://www.jahaniha.com/
http://ninijan.persianblog.ir