سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
just-say-no-by-Unsplash-1024.jpg

تحقیقات دانشگاه بازل سوییس با همکاری دانشگاه پردو آمریکا اثبات کرد که مردم ترجیح می‌دهند در پاسخ به درخواست‌هایشان جواب منفی بشنوند تا این که بی پاسخ بمانند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه بازل سوییس دریافتند که شرکت‌ها بایستی متقاضیان استخدام را با یک جواب قطعی مواجه سازند، بله یا خیر! اصولا رها کردن کسی بدون جواب یا معلق گذاشتن افراد در حالت بی خبری خوشایند نیست.

اگر متقاضیان باید مدتی برای پاسخ منتظر بمانند شرکت‌ها باید آن‌ها را در جریان بگذارند. دانشگاه بازل با همکاری دانشگاه پردو(purdue) آمریکا به این نتایج جالب توجه رسیدند.

پژوهش اخیر نشان داد، مردم در قبال کوچک‌ترین محرومیت‌های اجتماعی بسیار حساس هستند چرا که این موارد تهدیدی برای نیازهای اولیه بشر و تعلقات آن‌ها است. نادیده گرفته شدن می‌تواند احساس مهم و مفید بودن افراد برای دیگران را نابود کند.

در این پژوهش به استناد نتایج دانشکده روانشناسی، روانشناسان از داوطلبان خواستند که بازی "دستش ده"(یک بازی پرتاب توپ) انجام دهند. بدین ترتیب که هرکس نتواند توپ را از دیگری به درستی دریافت کند باید از بازی بیرون رود و در واقع از ادامه بازی محروم شود.

همه این آزمایشات نتایج مشابهی در پی داشت. نتایج نشان داد در مقایسه با نادیده گرفتن شدن، کوچکترین توجه و یا حتی یک اعتنای بی‌ادبانه حس پریشانی ناشی از محرومیت‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. این نتایج اهمیت بالای اعطای حداقل توجه در طول مراحل انتخاب و استخدام را نشان می‌دهد.

دکتر سلما رودرت، یکی از محققان دانشگاه بازل گفت: مالکان شرکت‌ها و مدیران منابع انسانی که مسئولیت استخدام نیرو دارند بایستی حداقل با ارسال یک ایمیل یا نامه به متقاضیانی که رد شده‌اند، به آن‌ها احترام گذاشته و اعتنا کنند. حتی انتقاد سازنده از کارمندان شرکت در  دفتر در مقایسه با اینکه بدون هیچ حرفی آن‌ها را به بیرون‌ راهنمایی کنند، احساس رضایت بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

روانشناسان می‌گویند، افرادی که نادیده گرفته می‌شوند دچار مشکلات ذهنی و روانی می‌شوند.

لازم به ذکر است این پژوهش از اولین پژوهش‌های نوع خودش است که بر روی تعیین فاکتورهایی که احساسات منفی را بعد از مواجه شدن با یک محرومیت اجتماعی به وجود آورده و می‌توانند باعث بهبودی‌شان شوند، تمرکز کرده است. در واقع نتایج این پژوهش به افراد کمک می‌کند تا یکدیگر را بیشتر درک کنند و به احساسات همدیگر اهمیت بدهند.

ذکر این نکته بسیار مهم است، مردم باید دست از این تفکر که سکوت علامت رضایت است بردارند و فراموش نکنیم که هیچ‌کس آن قدر قوی نیست که از نادیده گرفتن شدن و بی پاسخ ماندن آسیب نبیند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی