دکتر غلامعلی افروز در یادداشتی که در کانال خود منتشر کرد نسبت به انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت واکنش نشان داد.
به گزارش میگنا دکتر افروز نوشت:
من چندی پیش در نامه ای که برای جناب آقای دکتر فرهادی، وزیر محترم علوم ،
تحقیقات و فناوری در ارتباط با بحث انتقال روان شناسی بالینی نوشتم و
تصویر آن را به جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی تقدیم نمودم چند نکته مهمی در نا معقول بودن چنین اندیشه ای را یاد
آور شدم. از جمله آن که : روان شناسی یک رشته بنیادی در قلمرو علوم انسانی است،
در حقیقت، روان شناسی همانند یک درخت پر شاخه و متعادل است که ریشه و تنه
اصلی آن مبانی و اصول مسلم روان شناسی است که شاخه های متنوع و در عین حال
متوازن و همسویی دارد ، از این منظر علمی جدا کردن یک شاخه از شاخه های
هماهنگ این درخت بنیادین و پیوند زدن آن به درخت پزشکی نمی تواند امری
معقول و منطقی باشد!
همان قدر که روانشناسی کودک و خانواده و تربیتی ، سلامت و استثنایی ، اجتماعی و یا صنعتی سازمانی در سلامت عمومی و بهداشت روانی و پیشگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها نقش دارند که از روان شناسی بالینی انتظار می رود! بدون تردید، موثر ترین روش درمانی در عرصه اختلالات روان شناختی ، همان درمانگری یکپارچه و خانواده محور در بستر توجه خردمندانه به محیط زندگی و محل اشتغال و چگونگی حاکمیت ارتباطات و پیوند های انسانی است و لذا، شاخه بالینی روان شناسی فقط در کنار دیگر شاخه های موثر و مرتبط شجره اصیل روان شناسی می تواند معنا یابد.
وزارت بهداشت می تواند در همراهی با این مهم در غنی نمودن تجارب حرفه ای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری روان شناسی در غالب رشته ها، همانند کودک و توان بخشی و استثنایی و سلامت ، سالمندی و بالینى همکاری بیشتری با دانشکاه های تحت زعامت وزارت علوم داشته باشد. پس شایسته است با اندکی تامل و تعقل شاخه های موزون روانشناسی را ناقص و پریشان نکنیم.
همان قدر که روانشناسی کودک و خانواده و تربیتی ، سلامت و استثنایی ، اجتماعی و یا صنعتی سازمانی در سلامت عمومی و بهداشت روانی و پیشگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها نقش دارند که از روان شناسی بالینی انتظار می رود! بدون تردید، موثر ترین روش درمانی در عرصه اختلالات روان شناختی ، همان درمانگری یکپارچه و خانواده محور در بستر توجه خردمندانه به محیط زندگی و محل اشتغال و چگونگی حاکمیت ارتباطات و پیوند های انسانی است و لذا، شاخه بالینی روان شناسی فقط در کنار دیگر شاخه های موثر و مرتبط شجره اصیل روان شناسی می تواند معنا یابد.
وزارت بهداشت می تواند در همراهی با این مهم در غنی نمودن تجارب حرفه ای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری روان شناسی در غالب رشته ها، همانند کودک و توان بخشی و استثنایی و سلامت ، سالمندی و بالینى همکاری بیشتری با دانشکاه های تحت زعامت وزارت علوم داشته باشد. پس شایسته است با اندکی تامل و تعقل شاخه های موزون روانشناسی را ناقص و پریشان نکنیم.