سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
نحوه عضویت در انجمن روانشناسی آمریکا APA
انجمن روان‌شناسی آمریکا (American Psychological Association) در ژوئیه سال  1892 میلادی در دانشگاه کلارک تاسیس شد. این انجمن در طول سال اول،  31 عضو داشت و G. Stanley Hall اولین رییس این سازمان بود.

امروزه APA از 54 شاخه مجزا تشکیل شده است که هر کدام به یک رشته یا موضوع در رشته روانشناسی مانند روانشناسی آموزشی (بخش 15) و تحلیل رفتار (بخش 25) تمرکز دارند.
 
زیر مجموعه ها و بخش های تخصصی انجمن روان‌شناسی آمریکا عبارتند از:
۱- روان‌شناسی عمومی
۲- آموزش روان‌شناسی
۳- روان‌شناسی تجربی و علوم شناختی
۴- روش‌های کمی و کیفی
۵- علوم اعصاب رفتاری و تطبیقی
۶- روان‌شناسی رشد
۷- شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی
۸- مطالعات روان‌شناسی مسائل اجتماعی (SPSSI)
۹- زیبایی‌شناسی، خلاقیت و هنر
۱۰- روان‌شناسی بالینی
۱۱- روان‌شناسی مشاوره
۱۲- روان‌شناسی صنعتی و سازمانی
۱۳- روان‌شناسی آموزشی
۱۴- روان‌شناسی مدرسه
۱۵- جامعهٔ روان‌شناسی مشاوره
۱۶- روان‌شناسان در خدمات عمومی
۱۷- روان‌شناسی نظامی
۱۸- رشد بزرگسالان و سالخوردگی
۱۹- روان‌شناسی تجربی کاربردی و مهندسی
۲۰- روان‌شناسی توان‌بخشی
۲۱- روان‌شناسی مصرف‌کننده
۲۲- روان‌شناسی نظری و فلسفی
۲۳- تحلیل رفتار
۲۴- تاریخ روان‌شناسی
۲۵- تحقیق و اقدام جامعه: بخش روان‌شناسی جامعه
۲۶- روان‌شناسی دارویی و سوء مصرف مواد
۲۷- پیشرفت روان‌درمانی
۲۸- هیپنوتیزم روان‌شناختی
۲۹- امور انجمن روان‌شناسی ایالتی، استانی، منطقه‌ای
۳۰- روان‌شناسی انسان‌گرایانه
۳۱- ناتوانی‌های فکری و رشدی/ اختلالات طیف اتیسم
۳۲- روان‌شناسی محیط زیست، جمعیت و حفاظت از منابع طبیعی
۳۳- روان‌شناسی زنان
۳۴- روان‌شناسی دین و معنویت
۳۵- سیاست‌ها و عملکرد کودکان و خانواده
۳۶- روان‌شناسی سلامت
۳۷- روان‌شناسی روانکاوی و وابسته به روانکاوی
۳۸- عصب روان‌شناسی بالینی
۳۹- روان‌شناسی قانونی آمریکا
۴۰- روان‌شناسان در عمل مستقل
۴۱- روان‌شناسی زوج و خانواده
۴۲- روان‌شناسی گرایش جنسی و تنوع جنسیتی
۴۳- مطالعات روان‌شناسی فرهنگ، قومیت و نژاد
۴۴- روان‌شناسی رسانه و فناوری
۴۵- روان‌شناسی ورزش، تمرین و عملکرد
۴۶- مطالعهٔ صلح، درگیری و خشونت:‌ بخش روان‌شناسی صلح
۴۷- روان‌شناسی گروه و روان‌درمانی گروهی
۴۸- روان‌شناسی اعتیاد
۴۹- مطالعات روان‌شناختی مردان و مردانگی
۵۰- روان‌شناسی جهانی
۵۱- روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان
۵۲- روان‌شناسی مرضی کودک
۵۳- آمریکایی برای پیشرفت داروسازی
۵۴- روان‌شناسی تروما
 
انجمن روانشناسی آمریکا به سرعت پس از جنگ جهانی دوم بزرگ تر شد. امروز، APA بزرگترین انجمن روانشناسان جهان است، مقر این مؤسسه در شهر واشنگتن است و بیش از ۱۳۰ هزار عضو از روانشناسان، روانپزشکان دارد. APA همچنین دارای ۵۴ بخش در زیر شاخه های روانشناسی است.

یکی از نقشهای اصلی که APA نقش دارد کمک به روانشناسی بیشتر به عنوان یک علم است. از بیانیه رسمی رسمی APA:
"ماموریت APA این است که از ایجاد، ارتباط و استفاده از دانش روانشناختی برای به نفع جامعه و بهبود زندگی مردم جلوگیری شود."

طبق سایت رسمی انجمن روانشناسی آمریکا، "APA به دنبال ارتقاء روانشناسی به عنوان یک علم، یک حرفه و به عنوان وسیله ارتقاء سلامت، آموزش و رفاه بشری است."

برخی از راه های انجام این کار، تشویق رشد روانشناسی، تحقیق روانشناسی ، ایجاد استانداردهای حرفه ای برای روانشناسان و افزایش توزیع دانش و تحقیقات روانشناختی است.

 
هدف این انجمن این است که به عنوان یک سازمان ارزشمند، موثر و با نفوذ در پیشبرد روانشناسی به عنوان یک علم موثر باشد. اهداف استراتژیک آنها شامل گسترش نقش روانشناسی در پیشبرد و ارتقاء سلامت و افزایش شناخت از روانشناسی به عنوان یک علم است. بسیاری از اصول و استاندارهای کاربردی حوزه مدیریت و علوم اجتماعی توسط این سازمان بنا نهاده شده است.

لازم به ذکر است که انجمن روانشناسی آمریکا و انجمن روانپزشکی آمریکا هر دو با نام اختصاری APA هم اشتراک دارند. انجمن روانشناسی آمریکا از لحاظ عضویت بیشتر است، در حالی که انجمن روانپزشکی آمریکا ناشر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) است . APA (انجمن روانشناسی آمریکا) نقش مهمی در تاریخ روانشناسی ایفا کرده است و همچنان تأثیر مهمی در مسیر آینده تحقیقات روانشناختی در آینده دارد.


 

 APA همچنین استفاده از کلمه " روانشناس " را به عنوان یک عنوان حرفه ای تنظیم می کند. به منظور تعریف روانشناسی توسط APA، فرد باید "... دارای مدرک دکتری در رشته روانشناسی از یک برنامه سازماندهی شده و متوالی در یک دانشگاه یا مدرسه حرفه ای معتبر منطقه ای" باشد.

این انجمن در طی این سالها در زمینه هایی مثل حقوق بشر، حقوق بیماران روانی و تساوی جنسیتی فعالیت کرده است. و هر سال به بهترین و مؤثرترین روانشناس آمریکا جایزه ای اعطا میکند. سالانه بیش از ۷۰ نشریه علمی نظیر علوم اعصاب رفتاری، روانشناسی و سلامت، روانشناسی و خانواده، روانشناسی و خشونت و … توسط این انجمن چاپ میشود. این انجمن همچنین بیش از ۱۰۰ کتاب منتشر کرده است و وظیفه نگهداری از چند پایگاه داده را بر عهده دارد.  

تلاش‌های این انجمن در زمینه شکنجه و دفاع از حقوق بشر، به گسترش روانشناسی صلح کمک شایانی نمود. روانشناسی صلح، زیرشاخه ای از علم روانشناسی است که با جنبه های روانشناسانه صلح، درگیری، خشونت و جنگ سر و کار دارد. روانشناسی صلح خود به ۴ شاخه تقسیم میشود که این شاخه ها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. تحقیق، آموزش، حرفه و وکالت این شاخه ها را تشکیل میدهند. امروزه این زمینه روانشناسی خود به یکی از زیرشاخه های انجمن روانشناسی آمریکا تبدیل شده است و در کشورهایی نظیر فنلاند، آلمان، استرالیا، هند و ایتالیا گروه هایی از روانشناسان در قالب انجمنهای غیر دولتی و متأثر از این زیرشاخه انجمن روانشناسی آمریکا در زمینه روانشناسی صلح فعالیت دارند.


برخی از روسای گذشته انجمن روانشناسی آمریکا شامل برخی از معروفترین متفکران روانشناسی هستند، از جمله: ویلیام جیمز ، 1894 و 1904 جیمز مک کین کتل ، 1895 جیمز مارک بالدوین، 1897 هوگو مونتسبرگ ، 1898 جان دیوی ، 1899 مری ویتون کالکینز ، 1905 ادوارد تورندیک ، 1912 کلارک ل. هول ، 1936 کارل راجرز ، 1947 هری هارلو ، 1958 ابراهیم ماسلو ، 1968 آلبرت بندورا ، 1974 فیلیپ زیمبرو ، 2002 رابرت استرنبرگ ، 2003  


عضویت در انجمن روان‌شناسی آمریکا
عضویت در این سازمان مزایای گوناگونی برای روان‌شناسان به همراه دارد. با پیوستن به این سازمان از نظر حرفه‌ای و علمی مورد حمایت APA قرار می‌گیرید. می‌توانید به منابع علمی ارزشمند دسترسی داشته باشید و دانش خود را به‌روز نگه دارید. APA دوره‌های آموزشی گوناگونی را برای اعضایش برگزار می‌کند که با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید به بار علمی خود بیافزایید و مدرک دورهٔ آموزشی را دریافت کنید.

 
مزایای عضویت در انجمن روانشناسی آمریکا APA
  • پشتیبانی حرفه‌ای و علمی: کمک به توسعه و رشد علمی و حرفه‌ای توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا فقط برای اعضای APA
    مجله و ژورنال: دسترسی به ژورنال و مجلات روان‌شناسی APA به صورت رایگان
    تخفیف: تخفیف ویژه برای دسترسی به کتاب‌ها، فیلم‌ها، مجلات و پایگاه دادهٔ APA
    ادامه تحصیل (یادگیری مادام العمر): دسترسی به طیف گسترده‌ای از پیشنهادات تحصیلی با کیفیت بالا همراه با تخفیف ویژه برای برنامه‌های آموزشی دارای هزینه
    شبکه‌سازی: واجدین شرایط می‌توانند عضو یکی از شاخه‌های زیرمجموعهٔ APA بشوند.
    اعتبار: انجمن APA یکی از برجسته‌ترین انجمن‌های علمی روان‌شناسی در جهان است با پیوستن به آن احساس تعلق به یک سازمان جهانی علمی و حرفه‌ای خواهید داشت.
همچنین این سازمان به منظور کمک به روان‌شناسان به طور کاملا رایگان به کمک سیستمی که راه‌اندازی کرده است روان‌شناسان را به درمانجویان معرفی می‌کند. این سیستم به منظور بازاریابی خدمات روان‌شناسان راه‌اندازی شده است و روان‌شناسان به صورت رایگان می‌توانند از خدمات این بخش بهره‌مند شوند.
عضویت در این سازمان سالانه حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد.
**برای عضویت می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمائید:


برای عضویت در انجمن روان‌شناسی آمریکا مراحل زیر را طی کنید:
انتخاب نوع عضویت: برای پیوستن به سازمان سطوح گوناگونی تعریف شده است. هر سطح پیش‌نیازها و مزایای ویژهٔ خود را دارد. پس در انتخاب سطح عضویت باید دقت داشت.
پیوستن به بخش مورد نظر: هم‌اکنون ۵۴ بخش در انجمن روانشناسی آمریکا وجود دارد. هر بخش زمینهٔ علمی و حرفه‌ای خاصی را دربرمی‌گیرد. پس در این مرحله باید به انتخاب بخش مورد نظر خود بپردازید. برای نمونه می‌توانید در بخش انجمن روان‌شناسی بالینی عضو شوید.

تکمیل اطلاعات: اطلاعات خواسته شده دربارهٔ خودتان را در بخش نام‌نویسی وارد کنید. این اطلاعات باید دقیق و درست باشند. پس از بررسی و تأیید اطلاعات به سازمان می‌پیوندید.

افزایش توانمندی: با توجه به این‌که به کدام بخش از انجمن پیوسته‌اید به تازه‌ترین مقالات، آموزش‌ها و نشریات دسترسی خواهید داشت و از دیگر خدمات انجمن نیز بهره‌مند خواهید شد.

عضویت در این سازمان علمی تنها محدود به آمریکا و کانادا نیست. پس اگر در ایران هم باشید می‌توانید برای عضویت در انجمن روان‌شناسی آمریکا اقدام کنید.



اصول اخلاقی انجمن روانشناسی امریکا (APA)
اصول اخلاقی تدوین شده توسط انجمن روانشناسی امریکا (APA) راهنمایی‌هایی را برای متخصصانی که در زمینه روانشناسی کار می‌کنند فراهم می‌کند تا در مواجهه با معضلات اخلاقی یا روانشناختی، بدانند که چه کاری باید انجام شود. برخی ازآن‌ها، اصول یا ارزش‌هایی هستند که روانشناسان باید از آنها حمایت کنند. در موارد دیگر، استانداردهایی تعریف شده است که انتظارات قابل اجرا هستند.

نیکی و عدم سوءرفتار
اولین اصل اخلاقی که APA بیان می‌کند این است که روانشناسان باید در جهت حمایت از حقوق و رفاه حرفه‌ای تلاش کنند. این اصل روانشناسان را ترغیب به تلاش برای از بین بردن تعصبات، وابستگی‌ها و پیش داوری‌هایی می‌کند که ممکن است روی کار آنها تأثیر بگذارد.

وفاداری و مسئولیت پذیری
همچنین APA بیان می‌کند که روانشناسان وظیفه اخلاقی دارند تا اطمینان حاصل کنند که سایر افراد در حرفه خود نیز از معیارهای اخلاقی بالا پیروی می‌کنند. این اصل نشان می‌دهد که روانشناسان باید در فعالیت‌هایی مشارکت کنند که موجب تقویت پیروی اخلاقی و رفتار همکاران می‌شود.

صداقت
روانشناسان در پژوهش و عمل، هرگز نباید سعی در فریب و ناسازگاری داشته باشند. در تحقیقات، فریب می‌تواند شامل به نوعی ساختن یا دستکاری نتایج برای رسیدن به نتایج مطلوب باشد. روانشناسان همچنین باید در عمل نیز در جهت شفافیت و صداقت تلاش کنند.

عدالت
به معنای وسیع‌تر، عدالت مربوط به یک مسئولیت منصفانه و بی‌طرف است. این اصل بیان می‌کند که مردم حق دارند به پیشرفت‌هایی که در زمینه روانشناسی صورت گرفته است، دسترسی داشته و از آن بهره مند شوند.

احترام به حقوق و شأن مردم
روانشناسان باید به عزت، حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات افرادی که با آنها حرفه‌ای کار می‌کنند احترام بگذارند.

 

 

منبع : میگنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی