سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
مدت زمان مناسب برای دوران «عقد» چقدر است؟

یک مشاور خانواده مدت مناسب برای دوران عقد را ۶ ماه توصیه کرد و علت آن را از نظر روانشناسی تشریح کرد.

زهرا السادات پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به مدت زمان دوران عقد، بیان کرد: از نظر روان‌شناسی حدود شش ماه برای دورۀ عقد توصیه می‌شود و معمولاً توصیه می‌شود که این دوران بیش از شش ماه و حداکثر یک سال طول نکشد.

وی درباره علت این موضوع بیان کرد: از آنجایی که دختر و پسر با خانواده نخستین خود انس دارند، اگر بلافاصله پس از عقد بخواهند از آنها جدا شوند، طبیعتاً برایشان سخت است و نتیجه آن، گریه و بی‌تابی هر دو طرف خواهد بود. بنابراین برای اینکه زوجین به استقلال و آمادگی مناسبی برسند لازم است تدریجی حرکت کنند؛ ضمن اینکه دوره عقد نخستین زمانی است که دختر و پسر به هم محرم‌اند؛ بنابراین فرصت مناسبی است که به تدریج رابطه عاطفی آنها قوی‌تر شود و با هم انس بگیرند و آمادگی شروع یک زندگی مستقل را بیایند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: از سوی دیگر، از آنجایی که به احتمال زیاد دختر و پسر در خانواده نخستین خود مسئولیت چندانی نداشته‌اند و بیشتر کارها بر دوش پدر و مادر بوده است، در نتیجه ناگهان قبول کردن این مسئولیت به یکباره، سخت خواهد بود و طی این ۶ ماه دوران عقد لازم است که هر دو نفر مسئولیت‌پذیری را تمرین کنند.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در برخی موارد خانواده‌ها نیاز به فرصت بیشتری دارند، توضیح داد: برای مثال ممکن است خانواده دختر فرصتی را بخواهد تا جهیزیه را آماده کند یا خانواده پسر بخواهد برای فرزندش خانه‌ای تهیه کند. گاهی دختر و پسر هر دو در شهرهای مختلف دانشجو هستند و یک بازه زمانی لازم است که به وضعیت تحصیل خود سروسامان بدهند. گاهی نیز پسر سرباز است و نیاز دارد که این دوره به پایان برسد. بنابراین وجود دورهٔ عقد بسیار مناسب است و می‌تواند بر حسب شرایط زیاد و کم شود اما توصیه می‌شود که این دوران کمتر از ۶ ماه نباشد.

این مشاور خانواده درباره اینکه چرا دوران عقد نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد، اینطور توضیح داد: اگر دختر و پسر به مدت طولانی مانند یک سال یا بیشتر در دوران عقد باشند، ممکن است که انگیزه آنها برای زیر یک سقف رفتن و مسئولیت‌پذیر شدن کم شود. در دوران عقد، دختر و پسر در خانواده‌های نخستین خود زندگی می‌کنند و رفتارهای آنان زیر ذره بین پدر و مادر است و احتمال بروز دخالت از جانب آنها بسیار زیاد خواهد بود که می‌تواند موجب تعارض و دلخوری نیز شود.

وی ادامه داد: دختر تا هنگامی که در خانه پدری زندگی می‌کند باید بر اساس قواعـد خانــه پدر رفتار کند؛ بنابراین گاهی همین موضوع باعث دلخوری و تنش می‌شود و فشار روانی زیادی به دختر تحمیل می‌کند زیرا او میان همسر و پدرش قرار می‌گیرد. از همین رو، بهترین راه حل این است که دوران عقد طولانی نشود و البته خانواده دختر هم باید سختگیری‌ها را به حداقل برساند و توجه کند که دوران عقد با نامزدی به لحاظ حقوقی و عاطفی متفاوت است و نیاز نیست سخت‌گیری‌های دوره نامزدی در دوران عقد نیز اعمال شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی