سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی موش ها نشان می دهد که قرارگیری زودهنگام در معرض منگنز موجب بروز اختلال بیش فعالی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از مدل حیوانی موش های قرار گرفته در معرض منگنز در دوران کودکی دریافتند منگنز بیش از اندازه زیاد در مراحل اولیه رشد موجب تداوم اختلال بیش فعالی و سایر اختلالات می شود.

منگنز عنصری ضروری است که به میزان کم و ناچیز موردنیاز بدن است. قرارگیری در معرض بالای این عنصر دارای تاثیرات نوروتوکسیک بوده و بافت عصبی را مسموم می کند و در نهایت منجر به بروز شرایطی موسوم به «منگنزی» در افراد بزرگسالی می شود که بواسطه استخراج معدن، جوشکاری، یا سایر مشاغل صنعتی در معرض غبار یا بخار منگنز قرار گرفته اند.

در مطالعه کودکان و نوجوانان، ارتباط منگنز در رژیم غذایی با اختلال بیش فعالی مشخص شد. اختلال بیش فعالی، متداول ترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که علت آن هنوز ناشناخته بوده و احتمالا شامل فاکتورهای بسیار متفاوتی است.

دونالد اسمیت، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «فاکتورهای محیطی و بیولوژیکی متعددی وجود دارند که با افزایش ریسک اختلال بیش فعالی در کودکان مرتبط هستند از اینرو فهم دقیق اینکه کدام فاکتورها بیشترین نقش را دارند مسئله ای چالش برانگیز است.»

به گفته محققان، متداول ترین منبع قرارگیری در معرض منگنز اضافی، نوشیدن آب چاه است، چراکه آب های زیرزمینی در برخی مناطق به شکل طبیعی مملو از منگنز هستند. برخی از شیرخشک ها هم حاوی میزان بالاتر منگنز در مقایسه با شیر سینه مادر هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی