اسم این روز(غدیر) در آسمان «یوم العهد المعهود» است، یعنى روزی که در زمین پیامبر(ص) تازه کرد آن عهدى را که حق سبحانه و تعالى در روز أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ از خلایق گرفته بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» خداوند متعال به واسطه میزان انتساب و ارتباطی که برخی امور عالم به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارند، به آنها شرافت و کرامت بخشیده است. به عنوان نمونه درباره روز جمعه مردی به امام باقر علیهالسلام گفت: چگونه جمعه نامگذاری شد؟ حضرت فرمود: إنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلّ جَمَعَ فِیها خَلْقَهُ لِوِلایةِ مُحَمَّدٍ وَوَصِیِّهِ فِی المِیثاقِ، فَسَمّاهُ: یَوْمَ الجُمعَةِ لِجَمْعِهِ فِیهِ خَلْقَهُ؛ همانا خداوند عزّوجل در روز جمعه، آفریدگان خود را برای پیمان با محمد صلی الله علیه و آله و جانشین او - یعنی علی علیهالسلام - گرد آورد. پس به دلیل گرد آمدن و اجتماع آفریدگان خویش، آن روز را جمعه نامید. (کافی، ج ٣، ص)
در این بین روز عید غدیر که به عنوان با فضیلتترین روز سال شناخته میشود، شامل این موضوع میشود، زیرا در این روز امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) و دیگر اهلبیت(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) به صورت رسمی اعلان شد؛ در واقع میتوان گفت موقعیت غدیر نقطه عطف میثاق خداوند متعال از خلایق نسبت به قبول امامت و ولایت اهل عترت(ع) است که رسول اکرم(ص) اعلانکننده آن بودند. در این زمینه علامه محمدتقی مجلسی در کتاب لوامع صاحبقرانی روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند که حضرت فرمودند: اسم این روز(غدیر) در آسمان «یوم العهد المعهود» است، یعنى روزی است که در زمین حضرت سید المرسلین (ص) تازه کرد آن عهدى را که حق سبحانه و تعالى در روز أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ از خلایق گرفته بود و در زمین نامش «یَوْمَ الْمیثاق الْمَاخُوذِ وَ الْجَمْعُ الْمَشْهُودَ؛ در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است»، یعنى روزی است که حق سبحانه و تعالى عهد و پیمان از بندگان خود گرفت به وساطت حضرت سیدالمرسلین(ص) و روزی است که اصحاب خود را آن حضرت جمع فرمودند در غدیر خم و چون عهد و پیمان بر همه گرفتند، حق سبحانه و تعالى و انبیاء و اوصیاء و فرشتگان را همه بر ایشان گواه کردند.
بنابراین باید روز عید غدیر را فرصتی برای «تجدید عهد با امام و ولیّ عالم» دانست و کاری کرد که حال و هوای شادی و اطعام، سایه بر این امر الهی نیندازد که متأسفانه نوع برخورد ما با اعیاد عظیم الهی تاکنون به گونهای بوده که حق معرفت این ایام ادا نشده است.