سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
عدم فعالیت جمعی دانش‌آموزان مانع رشد روانی و اجتماعی آنها می‌شود/کرونا، روابط خانوادگی را بهم زده است

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران درباره آسیب‌هایی که ممکن است فضای مجازی به دانش آموزان وارد کند، گفت: دسترسی دانش آموزان به اینترنت و ارتباطاتی که برقرار می‌شود، ممکن است تبدیل به نوعی الگو برای آنها شود، که این مسئله و خطرات فضای مجازی واقعا جدی است.

«محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مخاطبان این سازمان که بخشی از آنها نوجوانان و دانش‌آموزان هستند، اظهار داشت: در حال حاضر دانش آموزان به علت تعطیلی آموزش حضوری در خانه هستند.آنها در سن تحول، تغییر و رشد در حوزه‌های اجتماعی، جسمی و روانی هستند، بر این اساس ضرورت دارد که آموزش و فعالیت‌های جمعی داشته باشند، از طرفی نیازمند این هستند که در بستر مدرسه و در ارتباط با معلمان این رشد شکل بگیرد، اما با توجه به قرنطینه‌ای که حاکم شده، این رشد با مشکل مواجه شده است.

رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: ما به سازمان پیشنهاد دادیم با توجه به امکاناتی که در خانواده‌ها وجود دارد، تمهیداتی اندیشیده شود تا فعلا خانواده‌ها برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌ها، جایگزین‌هایی در نظر بگیرند. در غیر اینصورت یک یا دو سال دیگر با کودکان و نوجوانانی مواجه هستیم که از نظر روانی، اجتماعی و معنوی  رشد به هنجاری را طی نکرده‌‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: لذا در حال حاضر دانش آموزان از این قضیه محرومند و خانواده‌ها باید جایگزین‌هایی برای اینها ایجاد کنند. امکان دارد خانواده به صورت موردی این کار را کرده باشند، ولی ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تمام خانواده‌ها این کار را انجام می‌دهند، بنابراین بسته‌های آموزشی ما باید در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد تا دانش آموزان دچار آسیب کمتری شوند.

حاتمی در پاسخ به این سوال که طبق گفته آموزش و پرورش دانش آموزان به علت ماندن در خانه دچار تنش با خانواده شده و علاوه بر این مشکل کمبود ابزارهای آموزشی نیز در میان خانواده‌ها وجود دارد، آیا در این زمینه با مواردی که نیازمند مشاوره باشند، مواجه شده‌اید؟ گفت: طبیعتا اینها مشکلات ساختاری است، باید پیش از اینکه شبکه شاد در آموزش و پرورش شکل  می‌گرفت، زیرساخت‌هایی آن را ایجاد می‌کردند، مثل اینترنت و دسترسی همه دانش آموزان به ابزارها و  این مشکل آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: از نظر روان شناختی قطعا کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت هستند، زیرا آنها نمی‌توانند شرایط را خوب درک و تحلیل کنند. آنها شاید درک درستی از اینکه کرونا مانند دشمنی به ما حمله کرده و برای حفاظت از خود باید در خانه باشیم را ندارند، از این رو مشکلات در خانواده بروز پیدا می‌کند.

 رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: خانواده‌ها شاید تا یک ماه بتوانند تحمل کنند و در پی آن برخی روابط در خانواده‌ها بهم بخورد. خانواده‌ها هم آگاهی لازم را ندارند که بتوانند بچه‌ها را تحمل کنند و متاسفانه این باعث می‌شود که آسیب‌های جدی به آنها وارد شود.

حاتمی درباره آسیب‌هایی که ممکن است فضای مجازی به دانش آموزان وارد کند، گفت: دسترسی دانش آموزان به اینترنت و ارتباطاتی که برقرار می‌شود، ممکن است تبدیل به نوعی الگو برای دانش آموزان شود، در واقع خطرات فضای مجازی آن‌ها را تهدید می‌کند که واقعا جدی است.

وی افزود: در کشور ما یاد نگرفتند و آموزش ندیدند که چطور از فضاهای مجازی و اینترنت برای کارهای مثبت استفاده کنند، زیرا اینترنت و فضای مجازی جزو سفره مردم شده و چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده هم هست. بنابراین چگونگی استفاده از اینترنت و فضای مجازی باید آموزش داده شود.استفاده از اینترنت مانند این است که کسی بخواهد ماشین داشته باشد، ولی پیش از رانندگی باید گواهینامه رانندگی دریافت کند. فضای مجازی هم دقیقا همین است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت: فضای مجازی در کشور ما ایجادشده، اما گواهی نامه آن صادر نشده و مردم نمی‌دانند چطور از آن استفاده کنند. در این صورت آموزش نحوه استفاده از آن ضرورت دارد تا همه بتوانند استفاده درست داشته باشند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی