سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی

مدیر سایت: دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی

سایت تخصصی روانشناسی
دکتر سکینه سلطانی کوهبنانی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
مدیر پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد

آدرس محل کار:

آدرس دانشگاه: مشهد ، میدان آزادی ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه علوم تربیتی ، تلفن تماس : 05138805000داخلی 5892
پلی کلینیک روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد : شماره داخلی 3676

آدرس مرکز مشاوره : مشهد، پنج راه سناباد، تقاطع خیابان پاستور، ساختمان پزشکان مهر، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اندیشه و رفتار، شماره های تماس: 05138412279


آخرین نظرات
شطرنج

آینده از آن کسانی است که انتخاب می‏کنند کجا باشند، کجا بروند، چگونه بروند و کدام راه را انتخاب کنند.

ابتدا از تعریف رشد شروع می‏کنیم رشد یک اصطلاح زیست شناختی است که به رشد جسمی اطلاق می‏شود. ولی این اصطلاح در روان‏شناختی مفهومی نارساست چرا که تحول روانشناختی آدمی مورد نظر است. بدین معنا که تحول فکری، تحول عاطفی و تحول راهبردها برای تقلید از محیط مورد توجه می‏باشد. رشد و پرورش خلاقیت هم یک تحول روانشناختی می‏باشد نه زیست‏شناختی. برای درس دادن به کودکان، کار کردن با آنها و حتی دوست داشتن آنها و فهم تحول ذهنی آنها الزامی است. بسیاری از والدین و معلمان نگرانی دارند که رفتار کودکشان به‏هنجار نباشد: آیا بچه من حالا باید راه برود؟ چگونه است که بچه من خوب نقاشی می‏کند اما ریاضیاتش خوب نیست؟ آیا کودک من با هوش است؟ به‏هنجاری چیست؟ جواب مشخصی برای موارد بالا وجود ندارد، اما خطوط راهنمایی برای شناخت سازش یافتگی‏های کودک وجود دارد که می‏تواند رشد ذهنی کودک را مشخص نماید.

 

هر رویدادی در زندگی دو بار اتفاق می‏افتد، یک بار در رویا و بار دیگر در عمل. در زمانه‏ای که روند تغییرات از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و از نگرش کوتاه مدت به نگرش بلند مدت و از کار فردی به کار گروهی و از آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی، به پیش می‏رود یادگیری و چگونه یاد گرفتن به مهارتی ضروری و انکار ناپذیر تبدیل شده است. بر همین اساس مدرسین سنتی آموزش دیگر یارا و توان رسیدن به سرعت سرسام آور تولید علم و اطلاعات و روش‏های نوین را ندارند و نیاز به آموزش مهارت جدیدی به نام یادگیری، یادگرفتن در هزاره جدید می‏باشد. تورنس (1968) در مطالعه‏ای عوامل موثر در پرورش خلاقیت را، هوش، خانواده و ویژگی‏های شخصیتی افراد ذکر کرده است.

می‏توان پرورش خلاقیت را به چهار بخش خانواده  فراگیر، مدرس و محیط آموزشی تقسیم کرد که به ترتیب اولویت هستند. خانواده ویژگی‏های ذاتی و شخصیتی را انتقال می‏دهد و محیط را برای تلاش و کوشش فرد مهیا می‏کند. مدرس در نشان دادن راه‏ها و قدرت تصمیم گیری و روش صحیح یادگیری به فرا‏گیر نقش پر رنگی دارد که بر روی آینده فرد تاثیرگذار است. داشتن تعداد کمی راه‏های مختلف فاجعه‏ آمیز است زیرا درهیچ روشی برای تدریس هیچ ماده درسی وجود ندارد که در مورد همه کودکان موفقیت‏آمیز باشد. هر کودک خود به مدرسش چگونگی  یادگیری را نشان می‏دهد.

مدرسان برای اینکه  بتوانند کلاسی در جهت برانگیختن قوای خلاق فراگیر داشته باشند باید به نکات زیر توجه کنند.

آینده مکانی نیست که به آنجا می‏رویم، آینده جایی است که ما آن را می‏سازیم، راه‏هایی که به آینده ختم می‏شوند یافتنی نیستند، بلکه ساختنی‏اند به گونه‏ای که ساختن این راه‏ها هم آینده و هم سازنده آن را به کلی دگرگون می‏کند.

باید از فراگیران بخواهیم خود مساله طرح کنند و به پاسخ آن بیندیشند.

در حین تدریس سوالات بحث برانگیز طرح نمایید.

از طرح سوال‏هایی که تنها یک جواب معین دارد، در صورت امکان اجتناب کنید.

فعالیت تدریس را بر حسب تجارب قبلی پایه‏ریزی نمایید.

سعی کنید فراگیران ارتباط مسایل را با واقعیت‏های زندگی درک نمایند.

فضای کلاس را برای فراگیران امن کنید زیرا امنیت ضامن خلاقیت است.

به فراگیران یاد دهید از طریق حفظ کردن اشعار، گزارش نویسی، خلاصه نویسی و .... حافظه خود را تقویت کنند، زیرا تقویت حافظه باعث تقویت خلاقیت می‏شود.

فراگیران را تشویق کنید تا به آیات الهی، موسیقی، سرود، اشعار خوب، سخنان خلاق و ... با دقت گوش دهند.

فراهم کردن زمینه‏ها و شرایطی که به تقویت فکر خلاق در مدارس منجر می‏شود دامنه وسیعی دارد که از تغییر در نگرش‏ها تا روش‏ها امتداد می‏یابد برخی از روش‏ها را در زمان کوتاهی می‏توان عملی ساخت، ولی اکثریت آنها نیاز به تغییرات وسیع‏تر و پیش نیازهایی دارند.

آینده از آن کسانی است که انتخاب می‏کنند کجا باشند، کجا بروند، چکونه بروند و کدام راه را انتخاب کنند. آموزش موثر باید مهارت تصمیم‏ گیری را برای فراگیر به گونه‏ای فراهم کند که در موقعیت‏های مختلف مانند انتخاب رشته درسی، انتخاب شغل، انتخاب محل زندگی و ... بتواند از آن استفاده کند. افرادی که در تصمیم‏گیری موثر توانمند هستند دارای مهارت‏هایی مختلفی هستند. مهم‏ترین این مهارت‏ها عبارتند از مهارت حل مسئله، مهارت تفکر انتقادی و خلاق، مهارت جمع‏آوری و دستیابی به اطلاعات، مهارت ارزیابی و سنجش پیامدها، مهارت ارزشیابی اطلاعات و مهارت تجزبه تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‏ها و تهدیدها. به یاد داشته باشیم، آینده مکانی نیست که به آنجا می‏رویم، آینده جایی است که ما آن را می‏سازیم، راه‏هایی که به آینده ختم می‏شوند یافتنی نیستند، بلکه ساختنی‏اند به گونه‏ای که ساختن این راه‏ها هم آینده و هم سازنده آن را به کلی دگرگون می‏کند.

 

 

 تبیان

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی